درودگر در گفتگوی ویژه خبری:

سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره مسائل مالی فدراسیون‌ فوتبال استراتژی مشخصی ندارد

عضو هیئت رئیسه لیگ فوتبال گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره مسائل مالی باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها استراتژی مشخصی ندارد.

بدهی باشگاه‌های فوتبال هر سال افزایش می‌یابد/سازمان مدیریت درباره مسائل مالی فدراسیون‌ استراتژی مشخصی نداردبه گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ آغاز هفدهمین دوره لیگ برتر فوتبال کشور موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که محمدصادق درودگر عضو هیئت رئیسه لیگ فوتبال، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به بحث پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای این بحث درودگر عضو هیئت رئیسه لیگ فوتبال در خصوص مسائل و مشکلات مالی باشگاه ها و فدراسیون فوتبال کشور گفت: یکی از حلقه های اتصالمان در برنامه ریزی ورزشی؛ مدیریت مالی در ورزش، فدراسیون ها و باشگاه ها است.

وی ادامه داد: متاسفانه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در خصوص نیازسنجی باشگاه ها، فدراسیون ها و به طور کلی ورزش کشور مطالعه جدی و دقیق برای رسیدن به استراتژی مشخص و تلاش هدفمند صورت نگرفته است.

درودگر تصریح کرد: وقتی هدفمان در برنامه ریزی و بودجه ما مشخص نباشد طبیعتا نمی توانیم نقشه راهی داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه لیگ فوتبال در ادامه به بدهی باشگاه ها اشاره کرد و گفت: سال ها به بدهی کلیه باشگاه ها ما افزوده شده و کسی حل این مسئله را نظام مند نکرده است اما خوشبختانه در ۳، ۴ اخیر تلاشی صورت گرفته که باشگاه ها تا بخشی از بدهی شان را هر ساله تسویه نکنند پنجره نقل و انتقال داخلی شان ( نقل و انتقال بازیکنان) باز نشود.

یک روزه نمی‌توان بدهی باشگاه‌ها را صاف کرد 

درودگر با تاکید بر اینکه یک روزه نمی توانیم بدهی باشگاه را صاف کنیم، یادآور شد: برخی باشگاه های ما بدهی ۱۰۰ میلیاردی و زیان انباشته شده دارند و هر ساله کار خود را با این زیان شروع می‌کردند و زیان های بیشتر می‌دادند.

وی خاطر نشان ساخت: علت اصلی هم این بوده که همیشه باشگاه ها به صورت دولتی و نیمه دولتی اداره می شد و آن هایی هم که از بخش خصوصی سرمایه گذاری می کردند، سرمایه گذار عاقل در صنعت فوتبال و ورزش حرفه ای نبوده اند که اصل مسئله شان هزینه و فایده برای سرمایه گذاری باشد بلکه هدف دیگری غیر از اهداف ورزشی داشتند.

در ادامه این بحث مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال نیز طی تماس تلفنی با این برنامه در تشریح جلسه امروز با فراکسیون ورزش مجلس گفت: از فراکسیون ورزش مجلس درخواست کردیم جلسه ای با هیات رئیسه فدراسیون فوتبال داشته باشند.

وی ادامه داد: یک بحث اعضای فراکسیون در خصوص نتایج بازی ها بود که عنوان کردیم ، نتایجی که گرفتیم خوب بوده و فوتبال از این حیث حالش خوب است. اما بحث دیگر ما با اعضای این فراکسیون در خصوص مسائل مالی و بدهی باشگاه ها بود.

وی یادآور شد: براساس نامه ای که از AFC برای ما آمده بدهی باشگاه هایی که می خواهند در جام باشگاه های آسیا شرکت کنند باید تا ۳۱ آگوست پرداخت شود، اما این بدهی ها، بدهی هایی است که از قبل ایجاد و انباشته شده است.

تاج اظهار داشت: در ابتدا باید موضوع برای نمایندگان روشن شود که چرا بدهی ها انباشته شده و سپس در این جلسه مطرح کردیم که یا باید مثل کشورهای عربی باشیم که دولت پولی را به فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها می‌دهد و باشگاه ها نیز با آن پول اداره می شود و نه تماشاچی و نه بلیط فروشی دارند و یا باید مثل کشورهای اروپایی باشیم که دولت هیچ کمکی به باشگاه های فوتبال نمی‌کند و فوتبال باید از حقوق شناخته شده ای که دارد اداره شود که آن ها نیز قبول کردند که برنامه ریزی ما مانند کشورهای پیشرفته باشد.

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: همچنین در این جلسه مطرح کردیم که ۶۰،۷۰ درصد درآمد صنعت فوتبال از محل حق پخش تلویزیونی است که در این رابطه نیز نماینده ای مشخص شد که راجع به موضوع موضوع صحبت کند.

وی اظهار داشت: امروز هم که بازی ها پخش شد وزیر ورزش و جوانان به فدراسیون فوتبال امیدواری دادند که طی تفاهم نامه ای که با رئیس سازمان صدا و سیما امضا کرده اند این موضوع قابل حل است.

اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز در خصوص عدم حضور سه بازیکن تیم استقلال در بازی های تیم امید ایران اظهار داشت: اتفاقی که افتاده ، ممانعت یک باشگاه از رفتن بازیکنان به برنامه های تیم ملی استنکاف سه بازیکن باشگاه استقلال از شرکت در اردوی تیم ملی بوده که این موضوع تخلف است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی رای مان را صادر کردیم قطعا به طور مفصل مستندات رای خود را هم عنوان خواهیم کرد که موضوع رای و یا موضوع قرار دستور موقتی که صادر کردیم چه بوده است تا محتویات پرونده و آنچه که در رای خواهد آمد برای افکار عمومی تنویر شود.

درودگر عضو هیات رئیسه لیگ فوتبال در ادامه برنامه با اشاره به اینکه وجود دلال ها در فوتبال اشکالی در نحوه فعالیتشان ایجاد نمی کند اما نحوه فعالیت آنها می تواند خوب یا بد باشد گفت: در کشور ما دلال ها در روز اول قرارداد کنار بازیکن هستند و پس از آن دیگر نیستند این در حالی است که در دنیا دلال ها به عنوان مدیر برنامه در کنار بازیکن از نظر روانشناسی و رعایت اصول بازی قرار دارند، بخشی از کارگزاران یا دلالان خوب کار می کنند اما بخشی دیگر تنها در روز قرارداد در کنار بازیکن هستند.

وی با بیان اینکه یا باید دلال ها را آموزش داد و یا از گردونه خارج کنیم، اظهار داشت: خود بازیکنان هم باید آموزش ببینند لذا باید در بخش آموزش خوب کار کرد ، همه باید آموزش های لازم را فرا بگیریم و مسیری را که دنیا در پیش گرفته را سپری کنیم لذا باید تمام اصول فرهنگی را در فوتبال رعایت کرد.

عضو هیات رئیسه لیگ فوتبال با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ بر توسعه اقتصادی – اجتماعی اولویت دارد گفت: در این صورت است که مدل های دیگر توسعه حاکم می شود، همیشه باید طرف مقابل را دید و خود را به جای آن گذاشت، باید در میان تمامی مسولان و دست اندکاران کشور همدلی و هم زبانی وجود داشته باشد تا مشکلات کشور حل شود بنابراین صداو سیما باید فوتبال ، فوتبال باید صداوسیما و هر دوی اینها باید مجلس را مورد توجه قرار دهند واز سوی دیگر مجلس باید دولت را مورد عنایت و توجه خود قرار دهد.

درودگر با بیان اینکه همگرایی باید در میان همه وجود داشته باشد ادامه داد: کار را باید به کارشناسان واگذار کرد، هرگاه نیروی غیر متخصص آوردیم سبب ایجاد هزینه برای شده است در حالی که نیروهای متخصص همواره هزینه ها را کم می کنند.

کارگروه مالیات از طریق وزارت اقتصاد و دارایی در حوزه ورزش باید تعریف شود

وی با بیان اینکه همه باید مانند مربی آموزش ببینیم تا توانایی ارائه خدمت در فوتبال را به بهترین نحو داشته باشیم؛ اظهار داشت: در دوره گذار مالیات هستیم و دولت ارزش افزوده را افزایش پلکانی داده است و از سوی دیگر اطلاعات برای باشگاه ها و مدیران شفاف نبوده لذا باید کارگروه مالیات از طریق وزارت اقتصاد و دارایی در حوزه ورزش تعریف شود و آموزش های لازم داده شود تا کمتر خسارت ببینیم.

عضو هیات رئیسه لیگ فوتبال با اشاره به اینکه الان مالیات انباشته برای باشگاه ها تعریف شده که مالیات بر درآمد نیست و مجلس باید در این حوزه ورود پیدا کند، ادامه داد: مالیات باید به صورت شفاف در قراردادها اعمال شود لذا بنده اعتقاد دارم در همان لحظه پرداخت قرارداد بازیکن باید در همان لحظه مالیات کسر شود.

در فوتبال باید به صورت جدی با کوچکترین شائبه ها برخورد کرد

درودگر با اشاره به سلامت فوتبال گفت: فوتبال از خیلی از حوزه ها پاک تر است ، در فوتبال باید به صورت جدی با کوچکترین شائبه ها برخورد کرد ، کوچکترین شائبه زنگ خطر است لذا باید درباره این مسائل جدی برخورد کرد از مدیران عامل باشگاه ها تقاضا دارم تمام نظام مندی حاکم در فوتبال را در باشگاه ها اعمال کنند.

وی با بیان اینکه همه باید بدانیم منافع ملی بر همه چیز اولویت دارد، گفت: باید بدانیم که وقتی پای منافع ملی در میان است انسان ها جانشان را برای کشور می دهند، در مورد قراردادها باید اعتماد به فوتبال ، مربیان و بازیکنان برگردد و همه با هم همکاری داشته باشند ، امیدواریم لیگ امسال مثل سال های گذشته جوان های بهتری را به تیم ملی معرفی کند.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه برنامه با اشاره به انواع و اقسام مالیات بر درآمد، مالیات بر قرارداد، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر سنوات گفت: رئیس سازمان مالیات کشور قصد همکاری جدی با ما را دارد ، برای باشگاه پرسپولیس عدد زیادی مالیات آمده است  دفاتر مالیات باشگاه پرسپولیس را ما بررسی می کنیم به هیچ وجه بعد از انقلاب هیچ سالی این باشگاه سودده نبوده است.

وی بیان کرد: اگر مالیات بر قرارداد بسته شود همان مثلا یک میلیاردی است که در قرارداد آمده ولی مالیات بر پرداختی و درآمد است بازیکن 20-30 درصد از آن را گرفته است و باید همان 30 درصدی که گرفته مالیاتش را پرداخت کند لذا این موضوع محل اختلاف ما و سازمان مالیات است .

همه مودیان مالیاتی در ایران مکلفند مسائل عملکردی خود را به اداره مالیات گزارش دهند

تاج با اشاره به اینکه وقتی باشگاه ها صورت های مالی خود را مطرح نمی کند براساس قرائن مالیات بسته می شود اظهار داشت: همه مودیان مالیاتی در ایران مکلفند مسائل عملکردی خود را به اداره مالیات گزارش دهند .

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه بایدبه دنبال بحث مالیات باشگاه ها برویم ادامه داد: برای 2018 کار خوبی در تبریز انجام شده ، 75 کشور اسلامی هستیم که تبریز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است ، همه حوزه های ورزشی امروز در تبریز بودند و برنامه ریزی های لازم را برای رسیدن به هدف را انجام داده ایم.

تاج با اشاره به اینکه باید لغت مافیا را تغییر داد و با ادبیات جدیدی وارد موضوع شویم گفت: ما یک سری دلال قانونی داریم که آنها فعالیت می کنند و مالیات می پردازند و تقاضایی را به مصرفی می رسانند و روابط تولید، توزیع و مصرف را با هم تنظیم می‌کنند.

وی با اشاره به دلالیسم بیان کرد: این موضوع مربوط به سالهای گذشته است فرض می کنیم در قراردادی A تومان گرفته اما به بازیکن نرسیده است ، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با ۶-5 نفر به دلیل پرداخت نکردن مبلغ قراردادها به بازیکنان برخورد کرده و چند نفری در زندان هستند.

شفافیت مالی باید لحاظ شود تا خطای کمتری رخ دهد

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه شفافیت مالی باید لحاظ شود تا خطای کمتری رخ دهد افزود: چه دلیلی دارد که مردم از قراردادهای بازیکنان خبر نداشته باشند، با پدیده فساد در هیچ کجای دنیا برخورد منصفانه و مهربانانه ای نمی شود .

تاج اظهار داشت: اینکه گفته می شود قرارداد را به مردم بگویید به این معنی است که هوادار از میزان قراردادها اطلاع پیدا کند البته دنیا به این سمت رفته است پس باید قراردادها انعکاس پیدا کنندو همه از مبلغ اطلاع داشته باشند.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار