وزیر ارشاد در گفتگوی ویژه خبری شبکه قرآن:

توجه به قرآن کریم مقوم جامعه اسلامی است/ امسال بودجه فعالیت‌های قرآنی به 32 میلیارد تومان رسید

صالحی امیری در گفتگوی ویژه خبری شبکه قرآن گفت: باور داریم که قرآن نور است و توجه به آن مقوم جامعه اسلامی است.

توجه به قرآن کریم مقوم جامعه اسلامی است/ امسال بودجه فعالیت‌های قرآنی به 32 میلیارد تومان رسیدبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استودیوی برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه قرآن حاضر شد.

صالحی امیری با تبریک دهه کرامت به همه مردم و مسلمانان جهان گفت: دهه کرامت دهه شادمانی ملت ایران و جهان است. از صدا و سیما و شبکه قرآن به خاطر پوشش برنامه های قرآنی به شکل گسترده تشکر می کنم.

وزیر ارشاد درباره نوآوری‌های این وزارتخانه در بحث قرآن و معارف گفت: سازمان‌های متنوعی با مجموعه فعالیت‌های قرآنی وزرات ارشاد در ارتباط هستند. ما در مجموع چند سازمان را داریم که به شکل کلی درگیر امور قرآنی هستند؛ معاونت فرهنگی، سازمان اوقاف، معاونت قرآن و عترت از آن جمله است. به طور کلی، ما امسال الزام کردیم که همه حوزه‌های مرتبط با فرهنگ، برنامه قرآنی داشته باشند. مثلا سینمای ما باید فیلم قرآنی داشته باشد. حوزه های تجسمی، کتاب، تئاتر و ... همه باید در راه قرآن و تولید محتوای قرآنی قدم بردارند.

وی تاکید کرد: جهت‌گیری وزارتخانه در راستای فعالیت قرآنی تقویت شده است. باور داریم که قرآن نور است و توجه به آن مقوم جامعه اسلامی است. از شاخصه‌های اصلی هویت دینی ما، قرآن و عترت است.

 

باید یک سازمان قرآنی با نگاه نظارتی و تولی‌گری داشته باشیم

صالحی امیری در ادامه اظهار داشت: ما در کشور با تنوع و گستردگی فعالیت های قرآنی مواجه هستیم و معتقدیم در کل کشور مجموعه عظیمی از نهادها هستند که فعالیت قرآنی می کنند. ما نیازمند یک سازمان و نهاد هستیم که بر این مجموعه‌ها نظارت داشته باشد. باید یک سازمان قرآنی با نگاه نظارتی و تولی‌گری داشته باشیم. وظیفه ما در آن سازمان، حمایت از مجموعه فعالیت های قرآنی است.

وزیر ارشاد تصریح کرد: هر فعالیتی باید یک نتیجه داشته باشد. فعالیت‌های گسترده ای در مساجد و موسسه های قرآنی داریم. اما چقدر ارزیابی کردیم که اثر بخشی آنها در جامعه چیست؟ معرفت افزایی، سبک زندگی اسلامی، قرآن و گفتار و اخلاق اجتماعی چقدر رشد داشته است؟ همواره به همکاران خود می‌گویم، گسترش فعالیت ها باید نتیجه هم داشته باشد. من به هیچ عنوان بر اصل مدیریتی این سازمان نظارتی تاکید ندارم. تاکید من تنها بر امر نظارت بر فعالیت های قرآنی در نهادهاست. این سازمان می‌تواند زیر مجموعه هر نهادی اداره شود. من فقط تاکید دارم، با سخنرانی، همایش، شعار و ... به هدف اصلی توسعه قرآن در متن جامعه نمی رسیم.

 

امسال بودجه فعالیت‌های قرآنی تا دو برابر افزایش داشت

صالحی امیری درباره بودجه فعالیت های قرآنی و تعریف آن گفت: بودجه باید مبتنی بر دو اصل هدف و برنامه باشد. باید در یک چارچوب رسمی درست تعریف شود. ما در وزارت ارشاد برای اینکه از قافله عقب نمانیم، بودجه قرآنی را در درون وزارتخانه تعریف کرده ایم. سال گذشته 16 میلیارد و امسال 32 میلیارد بودجه قرآنی داشتیم. ما معتقدیم باید ارتباط مردم با قرآن و عترت به زندگی مردم و متن جامعه آید. ارتباط مردم با قرآن از طریق فیلم، انیمیشن و ... ممکن‌تر است. فیلم‌، هنر و نقاشی و بازی اسلامی را باید تولید کنیم و مفاهیم قرآنی را گسترش دهیم. باید زبان جدیدی را برای انتقال مفاهیم قرآنی تعریف کنیم.

 

آتش به اختیار حرکت خودجوش فرهنگی است

وی درباره تعبیر آتش به اختیار که از سوی رهبری مطرح شد، گفت: آتش به اختیار همچنان که رهبر انقلاب فرمودند، حرکت خودجوش فرهنگی است و نه خودسر. ما تعبیر و فرمایش رهبری را یک فرصت دیدیم. می پذیریم که در بحث فرهنگی نقص داریم. جلسات پی در پی را برگزار می کنیم، و در راستای حل معضلات فرهنگی قدم بر می داریم. چارچوب کاری ما در بحث فرهنگ، گفتمان امام راحل، رهبر معظم انقلاب و برنامه های دولت یازدهم است.

وزیر ارشاد افزود: پس از سخنرانی مقام معظم رهبری درباره آتش به اختیار، به این نکته رسیدیم که با ارزیابی و تشکیل شورا، آسیب‌شناسی درباره نهاد خود داشته باشیم و با یک برنامه‌ریزی، اثر بخشی فرهنگ در جامعه را ببینیم.

 

توجه به معرفت و فرهنگ رضوی، یک نیاز اجتماعی است

صالحی امیری در ادامه درباره برگزاری جشنواره رضوی گفت: ما باید در راه اشاعه فرهنگ رضوی قدم برداریم. باید بدانیم که فرهنگ ما با اهل بیت و عشق به آنها عجین شده است. بحث از معرفت و فرهنگ رضوی تبلیغات نیست، یک نیاز اجتماعی است. این کار را حتی در تقویت محتوا در فضای مجازی هم پیگیری می کنیم. کاری که در این ۱۵ سال انجام شده‌ است، بحث معرفت افزایی در دهه کرامت است. امروزه ۳۴ نهاد در کل کشور با برپایی ۲۵۰۰ مراسم در این باره در تکاپو هستند. هم اکنون فرهنگ رضوی از مرزها هم عبور کرده و ما امسال شاهد برگزاری جشن های دهه کرامت در ۷۷ کشور جهان هستیم. یکی از دغدغه های بنیاد ملی امام رضا (ع) نیز همین اشاعه فرهنگ رضوی در دنیاست.

وی افزود: ما باید بدانیم که این سرزمین آیینه معرفت افزایی اهل بیت (ع) است و حتی از طریق کانون‌های پرورش فکری و مهدکودک‌ها باید برای ترویج این فرهنگ تلاش کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: با فراخوانی که برای جشنواره امام رضا (ع) دادیم، قریب یک میلیون نفر لبیک گفتند و آثار مقبولی در رشته‌های هنر، پژوهش و شعر و ادب به دبیرخانه رسید. همه آنها نشان از ترویج فرهنگ رضوی و قرآنی در جامعه دارد.

صالحی امیری در خصوص برپایی نمایشگاه دائم برای پرداختن به مباحث قرآن و عترت گفت: ما می‌توانیم یک نمایشگاه دائم برای مسائل فرهنگی داشته باشیم. به این ترتیب، در طول سال با توجه به مناسبت‌ها و اتفاقات روز به موضوعات قرآنی، فرهنگی و اجتماعی می‌پردازیم.

 

برای اعزام زائران به سفر حج احساس تکلیف کردیم

وزیر ارشاد در بحث پایانی درباره اعزام حاجیان به حج گفت: همه آنچه لازم بود برای تامین امنیت و عزت حجاج بررسی کردیم. ما و بعثه مقام معظم رهبری مجریان امور هستیم. نتیجه بحث ما، برای اعزام حجاج به حج این بود اگر شروط ما را عربستان پذیرفت، اعزام خواهیم داشت. وزیر حج عربستان رسما شروط ما را پذیرفت. این را بدانید که عربستان به همه کشورها که حاجی می فرستند تعهدنامه‌ای را فرستاد تا امضا کنند، ما اما امضا نکردیم. ما شرایطی را تعریف کردیم، رئیس سازمان حج را به مکه فرستادیم با وزیر حج عربستان گفتگو کرد و بر شروط ایران برای اعزام حاجی تاکید کرد و عربستان شروط ایران را پذیرفت.

وی تاکید کرد: زائرین عزیز ما هم ملاحظه قوانین را داشته باشند. حجاج ما از دادن هرگونه بهانه به دست سعودی‌ها بپرهیزند. امسال در کمال امنیت و آرامش و بدون ورود به حواشی باید مراسم برگزار شود. حجاج ما باید برای حجاج جهان الگو باشند. امسال حتما حج با کرامت خواهیم داشت. زائران به همه مواردی که از طرف بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت مطرح شده، عمل کنند. حجاج عزیز ما بدانند که ما همه شرایط را برای اعزام آنها و تامین عزت و امنیت‌شان فراهم کردیم. قریب به یک میلیون نفر بالای ۶۰ سال، در صف سفر به حج هستند و ما امسال در مقابل مردم و مراجع تقلید احساس تکلیف​ کردیم تا راه را برای سفر حجاج باز کنیم.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار