اقیانوس‌ها هم زنبور دارند؟

محققان برای اولین بار مدرکی به دست آوردند که نشان می دهد اکوسیستم های زیر آب نیز گرده افشان هایی دارند که همان وظیفه زنبورها در خشکی را انجام می دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  براساس گزارش نیوساینتیست، علف‌های دریایی درست مانند علف‌ها و گیاهان روی خشکی برای تولید‌مثل گرده ایجاد می‌کنند. زیست‌شناسان تا به امروز تصور می‌کردند که گیاهان دریایی برای پراکنده‌سازی گرده‌های خود از آب استفاده می‌کنند، اما کشف زنبورهای دریایی گرده‌افشان این تصور را تغییر داد.
طی سال‌های 2009 تا 2012 محققان دانشگاه ملی نجوم مکزیک از پرسه زدن سخت‌پوستانی در میان علف‌های دریایی تصویربرداری کردند. محققان با بررسی تصاویر مشاهده کردند که این موجودات بیشتر در اطراف گیاهانی پرسه می‌زنند که حاوی گرده هستند، درست مانند زنبورها که در اطراف گیاهان مولد گرده پرسه می‌زنند.
محققان در نهایت مشاهده کردند که این جانداران گرده علف‌ها را با خود حمل می‌کنند. این پدیده به اندازه‌ای جدید بود که دانشمندان نامی کاملا جدید، گرده‌افشانی زوبنتوفیلس (zoobenthophilous) را برای آن انتخاب کردند. تا پیش از این دانشمندان هرگز احتمال دست داشتن حیوانات در گرده‌افشانی گیاهان زیر دریا را پیش‌بینی نکرده‌بودند.
محققان برای بررسی اینکه آیا این جانداران واقعا گرده‌افشانی می‌کنند یا از گرده گیاهان تغذیه می‌کنند، تعدادی از آنها را به آکواریومی از علف‌های دریایی منتقل کردند. در مقایسه با آکواریومی که سخت‌پوستی در آن وجود نداشت، علف‌های موجود در اکواریوم حاوی سخت‌پوستان به سرعت گل دادند و به دانشمندان اثبات شد که این موجودات کوچک واقعا زنبورهای اعماق آب هستند، از گلی به گل دیگر می‌روند و آنها را بارور می‌سازند.

 

منبع:همشهری آنلاین

انتهای پیام/

زنبورها در اعماق اقیانوس!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.