هاشمی در همایش نظارت بر مراقبت‌های پرستاری جامعه نگر؛

کارانه پرستاران به طور متوسط به ٨١٠ هزار تومان در ماه رسیده است

وزیربهداشت با اشاره به افزایش کارانه پرستاران در دولت یازدهم گفت: تلاش مى کنیم که در بیمه سلامت خدمات پرستارى در منزل تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

متوسط کارانه پرستاران به ٨١٠ هزار تومان رسیده است/ قول مساعد وزیربهداشت براى تحت پوشش قرار دادن خدمات پرستارى در منزل در بیمه سلامتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش کشوری معرفی راهکار‌های نظارت بر مراقبت‌های پرستاری جامعه نگر که صبح امروز در سالن همایش هاى رازى برگزار شد، با تبریک دهه کرامت اظهار کرد: پرستارى جامعه نگر که یکى از خدمات‌ پرستارى در منزل اقداماتى صورت گرفت، اما هنز در مراحل ابتدایى هستیم و این مراکز باید شناخته شوند و کیفیت ارتقا پیدا کند و خدمات مطابق استانداردهاى بین المللى در اختیار قرار گیرد.

وی بیان کرد: پیشبرد پرستارى جامعه نگر در گرو معرفى صحیح این خدمت است و مهم است که این اقدام را با عمل درست معرفى کنیم در حوزه سلامت آنچه معرف کار است کیفیت کار است، خوشبختانه مردم ایران هوشیار شدند و گوششان به تبلیغات اغواگر نیست و به رسانه‌ها و فضاى مجازی که دارو‌های ماهواره‌ای تبلیغ مى شوند، کمتر اعتماد مى کنند.

وزیر بهداشت گفت: کمتر مى بینید در مجموعه پزشکى پرستارى و دارو کسى که درست کار مى کند به تبلیغات متوسل شود.

وى افزود: ممکن است مجموعه پرستارى عالم و ماهر داشته باشیم، اما اگر با اخلاق با مردم رفتار نکند کارشان ادامه پیدا نمى کند و مهم رفتار شما با مردم است.

هاشمى با اشاره به ضرورت توام شدن اخلاق و عمل درست در پرستارى جامعه نگر تصریح کرد: از مدیران مراکز خواهش می‌کنم در شروع کار سخت گیرى کنند و سخت گیرى نباید از سوى وزارت بهداشت باشد و اتحادیه‌ها باید خود بر این موضوع نظارت کنند.

وى خطاب به مدیران مراکز پرستارى مراقبت در منزل عنوان کرد: کسانى که به این حوزه آشناییت ندارند نباید بدون آزمون وارد این مراکز شوند و اگر نظارت‌ها به خوبى انجام نشوند و توبیخ و تنبیه به جا صورت نگیرد ممکن است در این مسیر به بیراهه برویم.

هاشمى به تاثیر خدمات پرستارى جامعه نگر بر نظام سلامت گفت: این خدمات مى توانند بر مدیریت درمان، مردم، بهداشت و هزینه هاى بیمه‌ها تاثیر مثبتى بگذارند و من منکر کمک بیمه‌ها به این موضوع نیستم زیرا در این صورت به خودشان کمک کرده اند و در کنار صرفه اجتماعى صرفه اقتصادى نیز شاهد هستیم.

وزیر بهداشت به مدیران مراکز پرستارى جامعه نگر گفت: منتظر حمایت بیمه‌ها نباشید و بیمه سلامت ایرانیان که ٤٠ میلیون نفر را بیمه کرده و با مصوبه مجلس، زیر نظر وزارت بهداشت قرار گرفته در آینده تلاش مى کنیم تا از این موضوع حمایت کند اگرچه قانون مى گوید بیمه‌ها با نظر تولیت سلامت یعنى وزارت بهداشت سرمایه را هزینه کنند، اما تا امروز رودربایستى‌ها و بده بستان‌ها جلو این کار را گرفته است.

وی عنوان کرد: در موضوع پرستارى به موضوع پرداخت‌ها اشکال وارد مى کنند و مى گویند که بین پرداختى پرستاران و پزشکان عدالت وجود ندارد که این درست است البته این موضوع در رشته هاى دیگر مانند مامایى، آزمایشگاه و رادیولوژى وجود دارد و دلیل آن نظام پرداختى است که ٣٠ سال پیش تدوین شد.

هاشمی ادامه داد: در این نظام پرداخت بر اساس عملکرد به نیرو‌ها پولى پرداخت مى شود و مبناى پرداختى درست نبود و فقط از منابع خودشان درآمد‌ها را پرداخت مى کردند و مجلس و دولت باید راه جدیدى براى حل این مشکل بیاندیشند و این زمانى امکان پذیر مى شود که عرضه با تقاضا همخوانى پیدا کند.

وى به برخى اقدامات در حوزه پرستارى اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم تعداد پرستارانى را که کارانه می‌گرفتند، ١٠٠ هزار افزایش دادیم و رقمى که به آنها اختصاص پیدا می‌کرد از ٢٩٠ به ٨١٠ هزار تومان افزایش دادیم، اما در رسانه‌ها و از طرف برخى دوستان در پرستارى طورى نشان دادند که حتى آنچه به پرستاران قبل از این دولت داده مى شد، داده نمى شود.

وزیر بهداشتت با بیان اینکه اگر وارد سیاست بازى نمى شدیم در حوزه پرستارى بهتر نتیجه مى گرفتیم، افزود: اگر وقتمان صرف تخریب یکدیگر نمى شد و صداى واحدى داشتیم، شاهد نتیجه بهترى بودیم.

وی با بیان اینکه ٤٣ هزار و ٥٠٠ نفر در حوزه پرستارى در دولت یازدهم به کار گرفته شد، گفت: ٢٤ هزار تخت در این دولت اضافه کردیم و کار پرستاران افزایش یافت و شرکت هایى که پرستاران را استخدام مى کنند در قالب آواى سلامت فعالیت کرده و بر خلاف روزهاى اول دولت یازدهم که قراردادهاى غیر منصفانه اى با نیروهاى شرکتى بسته مى شد، این موضوع نظم پیدا کرد.

هاشمی با اشاره به روش کیس متد یا بیمار محور در زمینه پرستارى گفت: امروز وارد هر بیمارستانى مى شویم کنار نام پزشک و بیمار نام پرستار نیز مشخص است.

وی با بیان اینکه قرار بود آموزش پرستارى به بالین برود، گفت: روز اولى که وزیر شدم به پرستار‌ها و ماما‌ها گفتم که آموزش باید به بالین برود و اگر شما نباشید کار پزشکان لنگ مى ماند، اما برخى سوء برداشت‌ها صورت گرفت متاسفانه بعد از انقلاب مامایى و پرستارى زیر مجموعه علوم پایه بردند، اما این دو رشته باید به بالین برگردند. 

وزیر بهداشت اظهار کرد: تاکنون هزار مرکز پرستارى جامعه نگر ثبت شده که رقم کمى است و ١٣٠ تخت به هر مرکز مى رسد و امیدواریم در دولت دوازدهم از آن استفاده درستى شود.

کاهش هزینه ای بیمه ها با حمایت از خدمات مراقبت پرستاری در منزل

وزیر بهداشت در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران با اشاره به تاسیس هزار مرکز مراقبت پرستاری در منزل گفت: بسیاری از بیمارانی که در بیمارستان‌ها مراقبت می‌شوند  و امکان ادامه مراقبت از آن ها در منزل ممکن است می توانند مراقبت‌ها را آنجا دریافت کنند، در این صورت زحمت خانواده نیز کمتر می‌شود و از نظر روحی و روانی به صلاح بیمار است همچنین گرفتار عوارضی مانند عفونت های بیمارستانی نمی شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه مردم می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند انجمن‌ها و خود صنف نیز باید نظارت های لازم را انجام دهند که رضایت‌مندی مردم را کسب کنند.

وی در خصوص تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مراقبت پرستاری در منزل گفت: بیمه‌ها نیز زیر نظر وزارت بهداشت نیستند و در اختیار وزارتخانه دیگری قرار دارند و تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات  به نفع بیمه‌هاست؛ چرا که هزینه‌های آن‌ها حداقل تا یک سوم کاهش می‌یابد.

هاشمی تاکید کرد: از بیمه‌ها انتظار داریم با توجه به تجربه کشور‌های دیگر در این زمینه، روش‌های علمی برای انعقاد این قرارداد را مدنظر قرار دهند، همچینین بخشی از تخت‌های بیمارستان‌ها نیز آزاد می‌شود و نیازی نیست بیمارستان‌های جدید تاسیس کنیم یا فضای آن‌ها را گسترش دهیم.

وزیر بهداشت با اشاره به صلاحیت حرفه‌ای نیرو‌های مراکز مراقبت پرستاری در منزل گفت: نظارت دقیق بر فعالیت این مراکز از سوی معاونت‌های درمان و پرستاری انجام می‌شود و این مراکز باید بعد از تعیین نرخ تعرفه‌ها با عملشان و کیفیت خدمات خود را معرفی کنند  جامعه شریف پرستاری که بخشی از آن‌ها در این قالب ارائه خدمت می‌کنند به رضایت مردم توجه داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به مشکل تامین منابع مالی در دوره یازدهم در وزارت بهداشت، افزود: امیدواریم مشکلاتی که در دولت یازدهم داشتیم، در دوره بعد وجود نداشته باشد؛ دراین صورت اقداماتی کاملا متفاوت انجام می‌شود و نیازی نیست وزیر بهداشت هر روز از همکاران خود بابت مشکلات مالی عذرخواهی کند و متاسفانه ما مراکزی داریم که نزدیک به ۱۱ ماه است کارانه دریافت نکرده‌اند، چون کسی که خرید کرده است، نتوانسته پولش را بپردازد.

 انتهای پیام/ 

قول مساعد وزیربهداشت براى تحت پوشش قرار دادن خدمات پرستارى در منزل در بیمه سلامت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
از وزير بهداشت ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
تنها در گفتار وکاغذ میتوان به کارانه دست یافت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
فعلا که همشون معوق مونده
آخرین اخبار