همدان؛

همدان میزبان نخستین جشنواره ملی گردشگری پایدار و جشنواره سفره ایرانی+فیلم

مدیرکل میراث فرهنگی وصنایع دستی وگردشگری استان همدان ازبرگزاری دو جشنواره تابستانی وجشنواره منطقه ای غذا در همدان خبرداد.

همدان میزبان نخستین جشنواره ملی گردشگری پایدار و جشنواره سفره ایرانیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی وصنایع دستی استان همدان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: امسال برای دومین مرحله جشنواره غذا برای استان‌های کرمانشاه، سنندج و همدان از مورخ 18 تا 20 مردادماه به مدت سه روز از ساعت 17 تا 23 در باغ نظری همدان برگزار می‌شود.

وی افزود: نخستین مرحله جشنواره غذا در کرمانشاه برگزار شد که برند‌های برتر شرکت‌های غذایی، هتل‌ها، رستوران‌ها و بخش خصوصی در آن شرکت کردند اما امسال این توفیق نصیب شهر همدان شد.

مالمیر با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره سفره ایرانی گفت: معرفی برند‌ها و فرهنگ‌سازی در راستای استفاده از غذا‌های سنتی دارای ارزش غذایی، تاریخی، پزشکی و دارویی از جمله اهداف این جشنواره است.

وی خاطرنشان کرد:غذاهای بومی ومنطقه ای نقش وتاثیربسزایی در جذب گردشگران بخصوص گردشگران خارجی دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان بیان کرد: این جشنوار همرا با مسابقه وآشپز در باغ نظری همدان انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: این جشنواره در سه بخش مسابقه بهترین غذا، بهترین محل عرضه و بهترین آشپز برگزار می‌شود که در این بخش سه پیش‌غذا، سه دسر و سه نوشیدنی برای داوری انتخاب می‌شود.

مالمیربا اشاره به اینکه بخش دوم جشنواره حالت نمایشگاهی دارد و به عرضه محصولات خود می‌پردازند اظهار داشت: در این جشنواره 40 غرفه پیش‌بینی شده و به هر استان 10 غرفه اختصاص داده می‌شود که بخشی از غرفه‌ها برای ارائه برنامه‌های آیینی و بخشی از برنامه برای نشست‌های تخصصی و علمی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به آغاز سفرهای تابستانی و شروع گشت‌وگذارها، جشنواره‌ها امسال برنامه‌های مختلفی برای این ایام در همدان پیش‌بینی شده است.

این مسئول به روز همدان اشاره واضافه کرد: هرساله در این روز برنامه های با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برگزار می شود اما برای با شکوه تر شدن برنامه در برگزاری این روز مشارکت همگانی را می طلبد.

وی اظهار داشت: اجرای برنامه‌های شاد، جنگ شادی، تئاتر خیابانی، نمایشگاه‌های عکس‌ قدیمی، جنگ خنده، جشن ویژه روز همدان، پخت کیک در پیاده راه بوعلی و غیره از جمله برنامه‌های جشنواره تابستانی است.

مدیر کل میراث فرهنگی وصنایع دستی وگردشگری استان از برگزاری جشنواره تابستانی در همدان خبر داد و یادآور شد: جشنواره تابستانی امسال از اواسط مردادماه تا اواسط شهریور ماه امسال برگزار می‌شود.

وی ایجاد فضای شور و نشاط، افزایش ماندگاری مسافران، معرفی ظرفیت‌های استان و غیره را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره اعلام کرد و افزود: برنامه تبلیغاتی جشنواره تابستانی از یکم مردادماه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های جشنواره تابستانی گفت: نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات در مجموعه هگمتانه، باباطاهر، شهر لالجین، نمایشگاه چرم و سفال در آرامگاه بوعلی و نمایشگاه سنگ‌های قیمتی برگزار می‌شود.

مالمیر در خصوص برگزاری جشنواره های فصل تابستان نیز گفت: همدان در هر چهارفصل می تواند میزبان جشنواره ها باشد جشنواره ها باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود و دولت از آنها حمایت کند.

وی اظهار داشت: اجرای برنامه‌های شاد، جنگ شادی، تئاتر خیابانی، نمایشگاه‌های عکس‌ قدیمی، جنگ خنده، جشن ویژه روز همدان، پخت کیک در پیاده راه بوعلی و غیره از جمله برنامه‌های جشنواره تابستانی است.

مالمیر ابراز کرد:با توجه به نامگذاری جهانی سال 2017 بعنوان (گردشگری پایدار , ابزاری برای توسعه ) این جشنواره با هدف استقرار مبانی توسعه پایدار , بهرمندی حداکثری مردم و شاخص سازی تاسیسات گردشگری در تاریخ یکم شهریور ماه سال جاری در استان همدان برگزارمی شود.

این مسئول همچنین گفت: مد نظر است جشنواره شهرملی منبت ملایر را نیز برگزار کنیم .

مدیرکل میراث فرهنگی وصنایع دستی وگردشگری استان ادامه داد: 500 روستای کشور در برنامه ششم توسعه با تمرکز بر برنامه گردشگری به صورت هم افزا بین سازمان های مختلف برای ایجاد و توسعه اشتغال روستایی بپردازند تا اقتصاد روستا را تقویت و مهاجرت به شهرها را کاهش دهند .

مالمیرخاطرنشان کرد: در این راستا در سال اول برنامه 76روستا نمونه انتخاب شدند و برای افزایش و رشد و درآمد آنها کار شد که 4 روستای ورکانه، ملحمدره ، گشانی و قلعه جوق سهم استان همدان شد که طرح ضربتی اشتغال در آن انجام می شود.

وی یادآور شد: استان همدان امسال در حوزه میراث فرهنگی به یک کارگاه مرمت تبدیل شده و افزون بر 60 قرارداد مرمتی منعقد شده است و تلاش می کنیم به زودی پرونده مرمت های سال 95 بسته شود.

وی گفت: گنبدخانه مسجدجامع، سقف آرامگاه بوعلی و کاروانسراهای متعدد همدان جزو مهمترین بناهای مرمتی امسال بودند و مطالعات ضوابط بافت شهرستان تویسرکان نیز به پایان رسیده و پس از آن ضوابط بافت ملایر و همدان را آغاز خواهیم کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی اظهار داشت: در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال اقامت در هتل ها و مهمان پذیرهای استان همدان 29.4 درصد افزایش یافته است که نشانه افزایش اقامت وماندگاری گردشگران در استان همدان است.

انتهای پیام/ج

همدان میزبان نخستین جشنواره ملی گردشگری می شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.