در گفتگوی ویژه خبری عنوان شد؛

اسداللهی: پیروزی های پی در پی محور مقاومت معادلات منطقه ای را تغییر داد

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: معادلات منطقه ای به نفع محور مقاومت به صورت ریشه ای در حال تغییر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «پیروزی مقاومت در سوریه و عراق تا لبنان» موضوع امشب برنامه گفتگوی ویژه خبری (7 مرداد) که با حضور حسین حاجی کارشناس مسائل غرب آسیا ، احمد دستمالچی سفیر اسبق ایران در لبنان و مسعود اسداللهی کارشناس مسائل منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسین حاجی کارشناس مسائل غرب آسیا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون پیروزی عرسال لبنان گفت: از سه سال گذشته تروریست‌های جبهه النصره از مجموع رخدادهای امنیتی ، سیاسی و میدانی بهره کامل و لازم را بردند و از خلاءهای بی ثبات و لرزانی که در مرزهای شرقی و شمالی لبنان وجود داشت، لانه گزیدند.

اسداللهی: پیروزی های پی در پی محور مقاومت معادلات منطقه ای را تغییر داد

وی با اشاره به اینکه در تمام مرزهای منطقه، برای تروریست‌ها دو راه مرگ و تسلیم وجود دارد، افزود: راه فرار برای آنها مسدود شده است، زیرا مشاوران امنیت جمهوری اسلامی ایران راهبرد صحیحی را تعریف کرده‌اند و با کمک سیاسیون و نظامیون هر دو کشور عراق و سوریه راه فرار را بر روی تروریستها بستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه پیرامون پیامدهای منطقه ای و بین المللی پیروزی عرسال لبنان ادامه داد: همه پیروزی ها را نباید صرفا در صحنه میدانی دید ، در صحنه میدانی با اجماعی که با تهاجم صورت می‌گیرد، به دنبال تامین یک سری اهداف سیاسی و منافع ملی هستند.

بیان سلطه جویانه و نابخردانه رهبران هژمونیک نمی تواند سرنوشت ملت های منطقه را تعیین کند

حاجی با بیان اینکه تمام مجامع حقوقی با تحریک دولت‌های فاسد منطقه تلاش کردند، حزب الله لبنان را در لیست تروریست ها قرار دهند، اظهار داشت:  اما با دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران و با کارکرد‌های دفاع ملی آنها خلع سلاح شدند، و نشان داد، اقدامات سلطه جویانه و نابخردانه رهبران هژمونیک نمی تواند سرنوشت ملت های منطقه را تعیین کند.


کارکرد حزب الله لبنان در عرصه سیاسی و بین المللی سبب ارتقاء روحیه ملی شد


وی با بیان اینکه تا چند سال گذشته لبنان در وضعیت بحران وحدت و امنیت قرار داشت، گفت: کارکرد حزب الله لبنان در عرصه سیاسی‌، بین المللی و همچنین در مانورهای تهاجمی بر علیه تروریسم منجر به ارتقاء روحیه ملی شد.

مسعود اسداللهی کارشناس مسائل منطقه در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه در ماه های اخیر در سه جبهه عراق ، سوریه و لبنان شاهد پیروزی های پی در پی محور مقاومت هستیم، که معادلات منطقه‌ای را تغییر داده است، اظهار داشت: معادلات به صورت ریشه‌ای، به نفع محور مقاومت در حال تغییر است. لذا پیروزی لبنان بسیار تعیین کننده است.

اسداللهی: پیروزی های پی در پی محور مقاومت معادلات منطقه ای را تغییر داد

احمد دستمالچی سفیر اسبق ایران در لبنان با بیان اینکه پیروزی‌های پی در پی در عراق و سوریه کمر تکفیری‌ها را شکست تاکید کرد:  باید اذعان داشت که نقطه امنی برای تروریست ها در سوریه باقی نخواهد ماند و پاکسازی سوریه مانند عراق در حال انجام است .

 اسداللهی: پیروزی های پی در پی محور مقاومت معادلات منطقه ای را تغییر داد

 

خطر نظامی علیه لبنان منتفی شده است

 

اسداللهی با بیان اینکه بر اساس فتح اخیری که در تصرف جبهه النصره بوده، می توان مدعی شد که ضریب امنیتی تا حد بسیار زیادی بالا رفته است گفت: خطر نظامی علیه لبنان منتفی شده است. البته ممکن است خطر امنیتی مانند هر کشوری وجود داشته باشد.

 

وی افزود: به رغم توطئه‌های جهانی و هم پیمانی‌های عمده، عزم و اراده مقاومت بر همه توطئه‌ها پیروز خواهد بود.

 

این کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص توافقنامه آتش بس میان حزب الله لبنان و جبهه النصره در قضیه عرسال بیان داشت: قبل از اینکه عملیات اخیر شروع شود، سید حسن نصرالله این پیام را برای جبهه‌النصره فرستاده بود که حزب الله قصد دارد عملیات بزرگی انجام دهد و به آن‌ها پیشنهاد داده بود که تا قبل از انجام عملیات داوطلبانه منطقه را ترک کنند، اما جبهه النصره فکر نمی کرد که حزب الله این توانایی را داشته باشد که در منطقه بسیار سخت قلمون عملیات انجام دهد و به همین خاطر نیز به هشدار سید حسن نصرالله توجه نکردند و وقتی عملیات شروع شد باور نمی کردند حزب الله در عرض یک هفته موفق به فتح کامل منطقه شود.

 

وی ادامه داد: بر اساس دیدگاه حزب الله لبنان قرار بر این شد که  جبهه‌النصره تمام سلاح های سنگین خود را به ارتش لبنان تحویل دهد و مانند بقیه‌ی مصالحاتی که در خاک سوریه انجام شده بود، آن‌ها صرفا با سلاح سبک منطقه را به طرف استان ادلب سوریه ترک کنند. لذا توافقی که حاصل شد آن چیزی بود که حزب الله می خواست و جبهه النصره از آن فرار می کرد.

 

اسداللهی در خصوص چگونگی معادلات سیاسی و نظامی پس از آزاد سازی های اخیر در سوریه، لبنان و عراق اظهار داشت: در وهله اول، کل  پروژه‌ای که طراحی شده بود با شکست کامل روبرو شد و حتی مواضع کشورهایی چون قطر و ترکیه نیز تغییر کرد و آن ها پذیرفتند که نظام سوریه قابل سرنگونی نیست، چراکه پایگاه مردمی دارد و از سوی محور مقاومت نیز حمایت می شود.

 

وی افزود: بر اساس پیروزی‌های اخیر، معادله جدیدی در منطقه ترسیم شد که اسرائیلی‌ها به شدت از آن واهمه دارند و آن این است که این اتفاقات و به خصوص در عملیات اخیر حزب الله نشان داد که به توانایی های بسیار بالایی دست یافته است؛

وی با بیان اینکه تا قبل از این  عملیات ، حزب الله با مشی جنگ چریکی ضربه می زد و به مواضع اولیه خود بر می گشت، اظهار داشت: اما در این جنگ به خصوص در عملیات اخیر، حزب الله تصرف زمینی را در بالاترین سطح انجام داد، که این باعث نگرانی اسرائیلی‌ها شده است و آن ها به صراحت اعلام می کنند که نیروهای  حزب الله وارد شمال فلسطین اشغالی خواهند شد و شهرک های این منطقه را به تصرف در خواهند آورد و این کابوسی برای اسرائیل است که چگونه مرزهای قلابی خود را حفظ کند.

 

در ادامه این بحث حاجی کارشناس منطقه غرب آسیا نیز در بخش دیگری از سخنانش در خصوص بازتاب پیروزی محور مقاومت و شکست تروریست ها در سوریه و لبنان گفت: بر این اساس رویای اسرايیل به شکست تعبیر شد، چرا که آن‌ها سعی داشتند یک تروریست مزدوری بین مرز سوریه و لبنان باشد و امنیت دو کشور را سلب کند به علاوه آن که امنیت خودشان تهدید نشود.

 

وی افزود: بر اساس این پیروزی‌ها؛ سطح  امنیت در سوریه بالا رفته، خطر تجزیه لبنان رخت بربسته ، سبب وحدت ملی و ارتقاء روحیه ملی در لبنان شده، موقعیت سیاسی و حقوقی حزب الله لبنان تثبیت شده است و در  نهایت مسیر گفتمان های سیاسی برای حل بحران سوریه هموار شده و دشمنان سوریه به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به قدرت رسیدن حزب الله راه حل نظامی محال است، که این امر هم یکی دیگر از دستاوردهای پیروزی های جبهه مقاومت در منطقه بوده است.

 

احمد دستمالچی سفیر اسبق ایران در لبنان نیز با طرح این سوال که چرا بحران در سوریه کلید خورده است، گفت: این موضوع به سال ۲۰۰۶ و شکست اسرائیل از حزب الله بر می گردد؛ شکست سختی که اسرائیل خورد، تئوری امنیتی آن ها را فروریخت چرا که آن ها همیشه تبلیغ می کردند شکست ناپذیر هستند.

 

وی افزود: پس از آن که اسرائیلی ها در جنگ ۳۳ روزه شکست خوردند یک مثلث سعودی، آمریکایی و اسرائیلی را برای پوشش این افتضاح تشکیل دادند و به این نتیجه رسیدند که باید بحرانی از سوریه کلید بخورد، که سوریه را ساقط و  حزب الله لبنان را تحت فشار و نهایتا محاصره و خفه سازد. اما هم اکنون نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه محور حزب الله‌ای که روزی در جنوب لبنان محصور بود و عظمت ۲۰۰۶ را آفرید، از سوریه تا باب المندب است.

 

سفیر اسبق ایران در لبنان با تاکید بر اینکه تمام طرح های آمریکا ، عربستان و اسرائیل شکست خورده است، یادآور شد: عربستان به آمریکا قول داده بود که در یمن دو هفته‌ای کار را تمام کند، اما الان نه در میدان عمل و نه در میدان سیاست یک وجب توانسته پیش رود، ضمن آنکه در موضوع قطر نیز با همراهی سه کشور عربی می خواست این کشور ذره بینی را به زانو درآورد که نتوانست این اقدام را انجام دهد.

وی با بیان اینکه این اتفاقات برای عربستان حیثیتی شد و آبرویش را برده است اظهار داشت: هم اکنون محور مقاومت در برابر محور شرارت، نسبت به آینده منطقه تعیین تکلیف می کند و امروز حزب الله سریع به پیروزی های استراتژیک می رسد و دیگر آن حزب الله قبلی نیست و شمال اسرائیل در معرض تهدید است  چرا که هم از نظر تسلیحات، هم از نظر آموزشی و هم در رابطه با جنگ های کلاسیک تقویت شده است.

 

دستمالچی ملاقات سعد حریری با ترامپ را زود هنگام، عجولانه و معنادار دانست و گفت: بدیهی است که ترامپ نیز حرف های رهبران پیشین خود را بزند، چون استراتژی آن‌ها تضعیف جبهه مقاومت است ؛ آن‌ها دست از شرارتشان بر نخواهد داشت و ساده انگارانه است که تصور کنیم در عصر پسا داعش توطئه بدلی دیگری نداشته باشند .

 

سفیر اسبق ایران در لبنان با بیان اینکه هدف نهایی آن ها این است که جمهوری اسلامی ایران را نیز مثل لبنان سوریه و عراق کنند گفت: حملات موشکی برق آسا و تهاجمی جمهوری اسلامی ایران پاسخ کوبنده ای به تروریست ها بود که سعی در ناامن کردن شهرهای کشور داشتند.

وی با اشاره به تحولات یمن نیز گفت: عربستان سعودی نتوانست هیچ دستاوردی در یمن داشته باشد و اگر بخواهد خود را نجات دهد الان وقتش است.

دستمالچی خاطر نشان ساخت : عربستان کشوری نیست که بتواند اهدافی را معین کند و انجام دهد و این موضوع یک افت حیثیتی برای عربستان شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار