معاون وزیر نیرو عنوان کرد:

مصرف برق ایران همچنان در مسیر صعودی/در هیچ جای دنیا رشد ٥ درصدی مصرف برق نداریم

فلاحتیان گفت: كشورهای توسعه یافته صنعتی اقداماتی در خصوص كاهش پیک بار انجام داده اند، درحالیكه در ایران همچنان شاهد روند صعودی این امر هستیم.

مصرف برق ایران همچنان در مسیر صعودیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مراسم افتتاح و بهره برداری از پروژه های شركت برق منطقه ای با اشاره به افزایش دمای هوا كشور عنوان كرد: امسال در شرایطی در حال عبور از البستان هستیم كه پیک بار كشور به مرز ٥٥ هزار و ٤٠٠ مگاوات رسیده است.

وی با بیان اینكه رشد بیش از ٥ درصد مصرف برق در هیچ كجای دنیا سابقه ندارد، افزود: كشورهای توسعه یافته صنعتی اقداماتی در خصوص كاهش پیک بار مصرف انجام داده اند، درحالیكه در ایران همچنان شاهد روند صعودی این امر هستیم.

فلاحتیان تصریح کرد: در سال گذشته حداکثر پیک بار مصرف ما 52 هزار مگاوات بوده است، در حالی که این میزان در سال جاری 55 هزار مگاوات بوده  و این بدان معنا است  که همه سال بایستی بیش از 4 نیروگاه جدید را وارد شبکه سراسری کنیم.  این در حالی است که پیک بار مصرف در دو کشور آذربایجان و ارمنستان به ترتیب 3 هزار و 700 و هزار و 800 مگاوات است.

معاون  وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار داشت: درآمد صنعت برق حدود 15 هزار میلیارد تومان است که این میزان کفاف هزینه های جاری را نمی دهد، چه رسد به سرمایه گذاری در حوزه های نیروگاه های این حوزه، لذا این مسئله مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

 وی بیان کرد: ضریب بارگیری بخش اعظمی از تأسیسات تهران بالای 70 درصد است، یعنی در صورت تجهیزی از مدار شاهد خاموشی خواهیم بود و این در حالی است که ما در چنین شرایطی توانایی تأمین برق مورد نیاز کشور را داریم، یعنی اینکه سالانه کارایی و بهره وری ما افزایش می یابد تا به این طریق بتوانیم شبکه پایدار و مطمئنی را داشته باشیم.

 فلاحتیان اظهار داشت: در سال جاری حدود 8 هزار نیروگاه جدید وارد شبکه سراسری شد و قرار بر این است تا 4 هزار مگاوات نیروگاه دیگر نیز وارد شبکه شود، به همین منظور لازم است در سطح ملی یک اجماع نظری روی این واقعیت اعمال شود و مورد توجه دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه صنعت برق یک بنگاه اقتصادی است، افزود: این صنعت بایستی در این قالب خود را اداره کند، چرا که هم اکنون ضعف قانونی نداریم.

 فلاحتیان بیان کرد: تأمین برق تهران نیاز به درک و حساسیت بیشتری دارد و باید ویژگی های خاص آن را پذیرفت، چراکه لحظه ای وقفه در ارائه خدمت گاهی اوقات تأثیراتی بر کشور دارد و مسائل و حاشیه های زیادی را برای ما ایجاد خواهد کرد.

 معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پایان عنوان کرد: مجموعه اعتبارات عمومی ما برای کل کشور رقمی معادل 240 میلیارد تومان است که بخش اعظم آن به صورت اسناد خزانه بوده،َ بنابراین ایجاد تعادل میان منابع و مصارف باید هم زمان اتفاق افتد تا بتوان شرایط خوبی را برای کشور رقم زد.

 انتهای پیام /

پیک بار مصرف به مرز ٥٥ هزار و ٤٠٠ مگاوات رسیده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار