کتاب خداحافظ سالار رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب خداحافظ سالار، عصر امروز در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از کتاب خداحافظ سالار، عصر امروز در تالار سوره حوزه هنری با حضور حمید حسام, نویسنده کتاب خداحافظ سالار و خانواده سردار همدانی برگزار شد.

در این مراسم  سردار سرلشگر رحیم صفوی مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا درباره حسین همدانی گفت: این یک حقیقتی است که از مجاهدت‌های صمیمانه همسران شهیدان و رزمندگان کمتر سخن به میان آمده است. انصاف این است اگر همسرانی عاقل، مدیر و مومن نبودند، فرماندهانی چون حسین همدانی نیز نبودند که در هشت سال دفاع مقدس,  هشت سال در جبهه ها بمانند و به خانه نیایند.

وی افزود: در کتاب «خداحافظ سالار» نوشته شده است که حسین همدانی به همسرش, می‌گوید تکلیف, من حسینی است و تکلیف تو زینبی, از نویسنده کتاب, حمید حسام باید تشکر کرد. خانم چراغ نوروزی بسیار زیبا و لطیف ابعاد شخصیتی همسرشان را بیان کردند امیدوارم این کتاب, به دست دختران, همسران و مادران برسد بدانند همسر چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد.

 در ادامه مراسم از کتاب خداحافظ سالار رونمایی شد.

در این مراسم, گلعلی بابایی نویسنده دفاع مقدس با اشاره به احمد دهقان نویسنده «چهار کتاب درباره شهدا» اظهار داشت: بعد از شهادت حسین همدانی، احمد دهقان می‌دانست حمید حسام خاطرات خانم نوروزی را جمع‌آوری می‌کند, به همین دلیل کار نگارش کتاب درباره حسین همدانی را به او واگذار کرد. نگاه حسام در نگارش کتاب‌های دفاع مقدس, نگاه ادبیاتی و رمان نویسی است.

وی افزود: توانایی حمید حسام در بحث رنگ‌آمیزی خاطرات است. شاید یک رمان مابه ازای واقعی در جامعه نداشته باشد اما برجستگی کارهای حسام در این است که ما به ازای واقعی دارد. از جمله همین کتاب «خداحافظ سالار». با مطالعه این کتاب، هیچ وقت احساس نمی‌کنید که در حال مطالعه  یک خاطره هستید بلکه مانند این است که یک داستان مهیج را دنبال می‌کنید.

این نویسنده با اشاره به بیان وقایع حدود شصت سال زندگی مشترک با همدانی در کتاب «خداحافظ سالار» اظهار داشت:  باید اذعان کرد در چند ساله اخیر زنانه نویسی بسیار زیاد شده است. این مسئله چه در بحث خاطرات خانم‌ها چه نویسنده‌ها دیده می‌شد. این نگاه زنانه نویسنده‌ها یک نقطه مغفول دارد, و آن شخصیت اصلی داستان است به همین دلیل احساس می‌کنند، این نوشته‌ها نیازمند وجود یک رزمنده  است؛ اما این مسئله به دلیل همراهی نویسنده کتاب با سردار همدانی از دوران نوجوانی در کتاب «خداحافظ سالار» نیست.

در ادامه مراسم سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه تهران در خصوص سردار همدانی گفت: مرحوم همدانی در دهه 90، مانند باکری, همت و همدانی زندگی می‌کرد و به ما نشان داد در عصری که با تردید و ابهام به خیلی چیزها می‌نگرند می شود خوب زندگی کرد. ارزش این درس همدانی برای ما و جوانان امروز بیشتر از سال‌های دفاع مقدس نمایان می‌شود. در چهره, رفتار و صحبت‌های سرلشکرپاسدار همدانی، شما هیچ تمایزی در بین ابعاد مختلف روحی فکری و زندگی‌اش نمی‌بینید.

وی افزود: حتماً اگر شهید باکری، شهيد خرازی و شهيد همت بودند؛ شبیه سردار همدانی زندگی می‌کردند.
 
در این مراسم، حمید حسام نویسنده کتاب «خداحافظ سالار»، در خصوص چگونگی نگارش اين کتاب گفت: دوستانی که می‌نویسند، می گویند باید سوژه را دیده باشند و فراتر از آن با او زیسته باشند. من تصویری سی و چند ساله از این بزرگ مرد بی بدیل در ذهن داشتم. آن قدر این تصوير در ذهنم بود که فکر می کردم اگر با همسرشان صحبت کنم، همان‌  را بیان می کنند. واقعیت این است وقتی قصه را از زبان این بانو شنیدم، سردار همدانی دیگری را شناختم.
 
وی افزود: آنچه از سردار همدانی درباره حضورش در کردستان تا ماجراهای پس از دفاع مقدس و ... شنیدم، احساس کردم مصداق این بیت فاضل نظری است: «شمع افروخت و در آتش گل کرد/ می توان سوخت اگر امر بفرماید عشق». او یک زندگی کاملا عاشقانه٬ عارفانه٬ زیبا و شاعرانه داشت. همسری داشت که دور شمع وجودش می گشت و این چیزی بی نظیر بود.
 
در پایان مراسم، از حمید حسام نویسنده کتاب «خداحافظ سالار» تقدیر شد.

انتهای پیام/
 
 

كتابی درباره زندگی سردار شهيد حسين همدانی رونمايی شد

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار