کرمان؛

راین ،ارگی به بلندای تاریخ

ارگ راین دومین بنای خشتی جهان با قدمت کهن در استان کرمان قد برافراشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، روحی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه ارگ راین در جنوب غربی شهر کنونی راین در شهرستان کرمان قرار دارد گفت: قلعه راین یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی کهن ایران است که قدمت آن به دوره ساسانیان بر می‌گردد.

راین ،ارگی به بلندای تاریخ


وی افزود: ارگ راین در شهر راین و بر بلندای تپه‌ای با ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا به صورت مربعی شکل قرار گرفته است.
روحی با اشاره به اینکه دور تا دور این قلعه ساسانی را خندق فرا گرفته بود و ۱۶ برج داشته که ۱۲ برج آن بیرونی بوده است اظهار کرد: مهمترین برج آن هم برج مادر است که اطلاعاتش را از برج‌های اطراف می‌گرفته و به سربازخانه و بعد به قلعه حکومتی انتقال می‌داده است.

راین ،ارگی به بلندای تاریخ

 

معاون میراث فرهنگی گفت: بیشتر ساختمان‌های مجموعه دو تا سه طبقه بوده‌اند و خشت خام نیز برای ساخت آن به کار رفته است و تا ۱۵۰ سال پیش محل سکونت افرادی بود که وضع مالی مناسبی نداشتند این قلعه در زمان اسلام قلعه حفاظتی مردم راین بوده است و کسی در آن زندگی نمی‌کرد.

وی افزود: این قلعه شامل قسمت‌های مختلفی از جمله بازار، گذرگاه اصلی، مکتب خانه، بارانداز قلعه حکومتی، عامه نشین اعیانی، اصطبل و... است.

راین ،ارگی به بلندای تاریخ

 

روحی با اشاره به اینکه ارگ راین یک از دژهای فرمانروایی میرزا حسین خان(راینی)بوده که در زمان نادر شاه افشار و پسر او محمد علی خان در زمان زندیه بوده‌است اظهار کرد: این ارگ پس از سرنگونی زندیه به دست آقا محمد خان قاجار جای زندگی نوادگان میرزا حسین خان نامی به میرحسینی بوده که هنوز گروهی از انان در این شهر زندگی می کنند.
وی یادآورشد: تنها ورودی قلعه از جبهه شرقی است که با سر در بزرگ و باشکوه به محوطه داخلی راه دارد.

راین ،ارگی به بلندای تاریخ

 

گفتنی است کرمانی‌ها در پرونده افتخارات میراثی خود بناهای خشتی مهمی به نام ارگ‌ راین و بم دارند که پس از زلزله، هنوز ارگ بم را اولین و راین را دومین بنای خشتی جهان می‌دانند.
انتهای پیام/ ی

راین ،ارگی به بلندای تاریخ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.