آغاز برداشت هندوانه کوهی از طبیعت آذربایجان غربی

برداشت هندوانه کوهی از طبیعت آذربایجان غربی آغاز شد.

هندوانه کوهی که در زبان ترکی به داغ قارپزی یاکبر معروف است ونام علمی آن کاپاریس است از جمله گیاهان خودرو هست که علاوه برزیبایی ظاهری و استفاده خوراکی یکی از گیاهان دارویی طبیعت آذربایجان غربی بوده که برای درمان بسیاری از بیماریها موثر است.

هندوانه کوهی یا همان کاپاریس گیاهی بوته ماننداست و دارای شاخه های چوبی باریک ودراز که شاخه های کهنسال آن بی برگ ولی،شاخه های جوان آن دارای برگهای کوچک ومنتهی به نوک خار مانند است.این گیاه دارای گلهای بسیار زیباوریشه بسیار سخت وبلند است .ممکن است این گیاه تا 30سال عمر کند.میوه این گیاه کروی شکل وبه رنگ سبز ودرون میوه آن قرمز وپراز دانه های کوچک ولزج است.   

 میوه کال نرسیده این گیاه برای تهیه ترشی بکار میرود وانواع بزرگتر آن بعنوان خوراکی ودردارو سازی کاربرد ویژه دارد وبه دلیل اهمیت دارویی این گیاه به آن خاویار سبز نیز میگویند.  

 دکتر ابراهیم بنی حبیب متخصص طب سنتی درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیهدر خصوص خاصیت دارویی این گیاه افزود:همانطور که درکتاب قانون بوعلی سینا ذکر شده است میوه این گیاه در درمان بیماری نقرس،آسم،دردهای مفاصل وگرفتگی های کبد وطحال کاربرد دارد.    

 وی تصریح کرد:توصیه میشود هموطنان عزیز هر ساله در این فصل از سال برای جمع آوری میوه این گیاه اقدام کنندو در آب شور خوابانده وروزانه چند عدد از آن را به همراه غذا مصرف کنند.   

 دکتر بنی حبیب باتوجه به اهمیت کاربرد این گیاه در طب سنتی افزود:از شربت گیاه کاپاریس دردرمان بیماریها استفاده میشود واز خشک کرده میوه این گیاه میتوان در فصل زمستان باتهیه دمنوش برای پیشگیری از سرماخوردگی و آسم استفاده کرد.  

در ادامه گزارش،دکتر حیدری رییس مرکز هرباریوم جهادکشاورزی آذربایجان غربی درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیهگفت:گیاه کاپاریس هر ساله از اوایل تیرماه در خاکهای آذربایجان غربی شروع به روییدن میکند واز نوع کم توقع ترین گیاهان است که حتی در خاکهای کم ارزش وکم آب هم میوه میدهد.

  وی افزود:با توجه به اهمیت خاصیت دارویی این گیاه،صادرات آن به کشورهای اروپایی از 10سال پیش آغاز شده ولی متاسفانه تاکنون برای کشت این گیاه در استان هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

حیدری باتوجه به ساختار گیاه کاپاریس افزود:تمامی قسمتهای این گیاه از پوست ریشه،برگها،گلها ومیوه کاربرد دارویی داردواگر به شکل اساسی به آن پرداخته شود میتوان از آن در توجیه اقتصادی و اشتغال زایی جوانان تحصیل کرده رشته کشاورزی استفاده کرد.           

  میتوان گفت:گل گیاه کاپاریس بسیار زیبا و معطر است که عطری لطیف داردوبوی آن منطبق با مد عطر سازی دنیاست که وبا گران قیمت ترین عطرهای دنیا رقابت می کند وشاید سرمایه گذاری برروی اسانس گل این گیاه بتواند سود سرشاری را وارد کشورکند.    

گیاه کاپاریس یا هندوانه کوهی،یکی از هزاران گیاه خودرو هست که در طبیعت زیبای آذربایجان غربی می روید و دارایی اهمیت دارویی فراوانی است.

انتهای پیام/ح

 

برداشت هندوانه کوهی از طبیعت آذربایجان غربی آغاز شد

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.