شیراز؛

بحران گروه خونی در استان فارس

گروه خونی اُ منفی و اِی مثبت در فارس در حد بحران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ خون مایعی نجات بخش است و میانگین حجم آن در هر فرد بالغ بر ۴ و نیم تا ۵ و نیم لیتر است.

خون از دو قسمت سلولی و پلاسمایی تشکیل شده است.

وقتی سخن از اهدای خون به میان می‌آید، منظور این است که به سلامت بیمار دریافت کننده خون، صدمه‌ای وارد نشده و در عین حال سلامت اهدا کننده خون به خطر نمی‌افتد.

اهدای خون زمانی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون اهداء می‌کند و این فرآیند را انتقال خون می‌نامند.

هر بار اهدا خون شاید فقط چند ساعت از وقت شما را بگیرد، اما با صرف همین مدت کوتاه، می‌توانید جان یک یا چند نفر را نجات دهید. با همه پیشرفت‌های علم پزشکی، دانشمندان هنوز هم موفق به ساختن خون نشده اند و بدن انسان تنها منبع تولیدکننده خون است.

کریمی مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۴۰ هزار و ۳۶۷ واحد خون در سراسر استان اهدا شده و ۳۹ هزار و ۲۰۲ واحد گلبول قرمز فشرده شده، ۲۳ هزار و ۴۴۱ واحد پلاکت و ۱۵ هزار و ۲۶۲ واحد پلاسما برای استفاده بیماران توزیع شده است گفت: میزان ذخیره خون تا ۴ روز رسیده و در حال حاضر گروه خونی اُ منفی و اِی مثبت در حد بحران است.

اهداکنندگان خون به ۳ دسته اهداگنندگان تست بار اول که برای بار اول خون اهدا می‌کنند، اهداکنندگان با سابقه که سالی یکبار خون اهدا می‌کنند و اهداکنندگان مستمر که سالی دو بار خون اهدا می‌کنند تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد اهدای خون استان از شهرستان‌ها و ۷۰ درصد در شیراز تامین می‌شود تصریح کرد: تاکنون در شیراز ۲ پایگاه انتقال خون در نظر گرفته شده که شهرستان‌های جهرم، لار، داراب، آباده، فسا، کازرون، مرودشت و گراش از جمله شهرستان‌های دارای پایگاه انتقال خون هستند.

اهدای خون مانند فعالیت‌های دیگر شامل مراحل مختلفی از جمله ثبت نام، معاینه بوسیله پزشک و اهداء خون است.

وی افزود: مردم برای مشارکت در این امر خداپسندانه می‌توانند با به همراه داشتن کارت ملی به پایگاه‌های انتقال خون در سراسر استان مراجعه کنند.

خون اهداء شده پس از انجام آزمایش‌های غربال گری و تأیید سلامتی به منظور تهیه فرآورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود.

گفتنی است، غربالگری شامل آزمایش‌هایی از جمله اچ آی وی و هپاتیت است که از طریق فرآورده‌های خون منتقل می‌شود.

صلاح معاون فنی اداره کل انتقال خون فارس نیز در خصوص مشارکت مردم در اهدای خون گفت: وضعیت آب و هوا، وضعیت جغرافیایی و همچنین مناسبت‌ها از جمله عوامل تاثیرگذار در میزان مشارکت است.

اهدای خون به عنوان خالص‌ترین نمونه رفتار انسان دوستانه در جامعه بوده و اهداکنندگان داوطلب، انسان‌هایی که بی هیچ چشمداشتی، ایثارگرانه خون خود را به بیماران می‌بخشند تا قطره قطره زندگی را به کام بیماران بنشانند، به زیباترین شکل ممکن در خدمت جامعه انسانی برآمده اند.

انتهای پیام/ن

اهدای خون، اهدای زندگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار