ساری؛

روزهای خوش شالیکاران با ممنوعیت عرضه و فروش برنج های وارداتی

مصوبه ممنوعیت عرضه و فروش برنج وارداتی در بازار از اول مردادماه همزمان با آغاز فصل برداشت برنج اجرایی شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  چند روزی است که زمین های زارعی  مازندران، کشاورزانی را به خود می بیند که کلاه بر سر دارند و با داس  مشغول برداشت برنج هستند  اما شالیکاران با پایان کشت و کار، باید قصه تکراری اما واقعی برنج های واردانی را  به دوش نحیف وخسته خود بکشند.

 

روزهای خوش برنج های شمال و شالیکاران با ممنوعیت عرضه و فروش برنج های وارداتی در بازار

روزهای خوش برنج های شمال

محمد بابایی  کشاورز منطقه میاندورود گفت: برنج امسال به دلیل آفتاب و گرمای هوا کیفیت مناسبی دارد ومیزان شکستگی  دانه های برنج نیز خیلی کاهش داشته است.

وی گفت: با آغاز برداشت محصول برنج، قیمت‌ها هم مناسب است به گونه ای که یک کیسه برنج طارم ۱۲۰ کیلوگرمی درحال  حاضر ۷۲۰ تا ۷۵۰ هزار تومان از برنجکار خریداری می‌شود.

محمد صفری کشاورز دیگر میاندورودی هم گفت: دولت با اجرای ممنوعیت خرید و فروش برنج خارجی در بازار ، شالیکاران را برای ادامه کشت این محصول در سال های آبنده امیدوار کرده است .

وی گفت: هرچند این ممنوعیت مسکن است که ۴ ماه دوام دارد، اما برای شروع و در جهت حمایت کشاورزان می‌شود دلگرم بود.

روزهای خوش برنج های شمال و شالیکاران با ممنوعیت عرضه و فروش برنج های وارداتی در بازار

آغاز ممنوعیت عرضه برنج در بازار مازندران

حیدرپور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی کنترل واردات برنج است گفت: ورود برنج خارجی از اول مرداد تا پایان برداشت برنج در  آذرماه ممنوع است.

وی افزود: این ممنوعیت سبب می شود برنج خارجی در بازار فراوان نشود وقیمت برنج داخلی نیز با ثبات مناسب پیش رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه واردات بی‌رویه برنج، بازار را دچار تزلزل می‌کند ،گفت: کشور به واردات برنج نیاز دارد اما سیاست دولت این بوده که واردات زمانی باید انجام شود که مشکلی برای تولیدکنندگان پیش نیاید.

حیدرپور افزود: وزارت جهاد کشاورزی و مسؤولان مازندرانی  تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیاری  انجام دادند تا  همانند سال‌های گذشته واردات برنج در فصل برداشت ممنوع شود و نگرانی برنج‌کاران از بین رود.

وی قیمت هر کیلوگرم برنج محلی را  بین ۸۵۰۰ تا ۹۵۰۰ اعلام کرد و  از کشاورزان مازندران خواست در صورت نداشتن نیاز ضروری به پول، برنج ها را بتدریج به فروش برسانند تا شاهد افت قیمت  این محصول نشوند.

روزهای خوش برنج های شمال و شالیکاران با ممنوعیت عرضه و فروش برنج های وارداتی در بازار

برخورد با فروشندگان عرضه برنج خارجی و قاچاق

علی پیرفلک دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران  نیز در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه  برای  حمایت از تولید داخلی و کشاورزان پارسال در هنگام برداشت برنج، بمدت سه ماه خرید و فروش برنج خارجی و قاچاق ممنوع شد، گفت: تابستان امسال نیز با همکاری نمایندگان  مردم استان در مجلس شورای اسلامی ، عرضه برنج خارجی قاچاق و برنج خارجی مجاز در بازار مازندران بمدت چهار ماه ممنوع شد.

علی پیرفلک به اصناف و بازاریان نیز درباره خرید و فروش  کالای قاچاق در بازار مازندران هشدار داد و افزود: تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و دادگستری استان در این زمینه  برخورد قاطع و قانونی با متخلفان خواهند داشت.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران از شهروندان خواست از خرید کالاهای قاچاق غیر استاندارد ، غیر بهداستی و بی کیفیت در بازار خودداری کنند تا در راستای ایجاد اشتغال ، جذب سرمایه گذاری  و تقویت بنگاه های اقتصادی و تولید داخل مشارکت داشته باشند.

روزهای خوش برنج های شمال و شالیکاران با ممنوعیت عرضه و فروش برنج های وارداتی در بازار

ابلاغیه ممنوع بودن واردات برنج به مازندران ناکار آمد است

بیابانی قائم مقام خانه کشاورز کشور  مرداد امسال با اشاره به ۴ ماهه بودن مهلت ممنوعیت واردات برنج، گفت: ممنوعیت واردات برنج خارجی به مازندران از ابتدای مرداد تا پایان آبان همزمان  با اوج ورود برنج داخلی به شالیکوبی‌ها  و بازار‌ها است.

وی افزود: ایراد دوم این ابلاغیه ممنوع بودن واردات برنج به جغرافیای مازندران است در حالی که در همین دوره ۴ ماهه برنج خارجی به استان‌های دیگر وارد می‌شود و بازار‌های کشور  اشباع خواهد کرد.

قائم مقام خانه کشاورز کشور  با بیان اینکه شبهات مربوط به ثبت سفارش‌های واردات برنج از گذشته نیز در این ابلاغیه بدون پاسخ مانده است،گفت: برای اثرگذاری این ابلاغیه واردات برنج باید تا پایان سال ممنوع شود.

 

روزهای خوش برنج های شمال و شالیکاران با ممنوعیت عرضه و فروش برنج های وارداتی در بازار

کشف برنج های قاچاق در مازندران

حسین اصغرزاده مدیر نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مازندران گفت: هفت میلیارد ریال پرونده قاچاق کالا ۳ سه ماه امسال در مازندران تشکیل شد.

وی از بازرسی ۲۱۶۰ واحد صنفی، سه ماه امسال در زمینه قاچاق کالا و ارز در سطح استان خبر داد و گفت: بیشترین کالای قاچاق مربوط به برنج ، مواد غذایی و خواربار، انواع آدامس، انواع نوشیدنی، سیگار، لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم خانگی بوده است.

روزهای خوش برنج های شمال و شالیکاران با ممنوعیت عرضه و فروش برنج های وارداتی در بازار

افزایش ۵ تا ۸ درصدی تولید برنج امسال در مازندران

حسن عنایتی مدیرزراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال بیش از ۲۱۳ هزار هکتار از شالیزارهای این استان زیر کشت برنج رفت که از این میزان تاکنون ۴۳ هزار هکتار برنج برداشت شده است.

وی به افزایش ۵ تا ۸ درصدی تولید برنج نسبت به پارسال اشاره کرد و افزود: در بخشی از شالیزاری‌های مناطق شرقی مازندران، هزار و 500 هکتار از این اراضی به علت کم آبی و شدت گرما دچار استرس خشکی شده که با تلاش ستاد بحران این استان و آب منطقه‌ای در حال مدیریت آب بوده تا خسارت کمتری داشته باشیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۰ هکتار از شالیزار‌های مازندران خسارت دیده است، گفت: کشت دوم و رتون همزمان با برداشت برنج در اراضی این استان در حال انجام است و پیش بینی می‌شود، امسال بین ۹۰ تا ۹۵ هزارهکتار زیر کشت دوم و رتون رفته که نسبت به پارسال افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی دارد.

عنایتی با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال از کشت اول و دوم یک میلیون و ۳۰۰هزار تن شلتوک برداشت شود افزود: امسال بیش از ۵۰ هزار هکتار ارقام پرمحصول برنج در شالیزار‌های مازندران کشت شده است.

روزهای خوش برنج های شمال و شالیکاران با ممنوعیت عرضه و فروش برنج های وارداتی در بازار

 

گزارش از آتنا رستمی 

 

انتهای پیام/آ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.