عبدالهی مطرح کرد؛

گزارشی از فوت کارتن خواب‌ها در زمستان 95 نداشتیم/ زیرساخت های فرهنگی شهر تهران طی 12 سال گذشته به 3 هزار مرکز رسید

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: با تاسیس گرمخانه ها در زمستان سال 95 هیچ فرد بی خانمانی در شهر تهران فوت نکرد.

گزارشی از فوت کارتن خواب‌ها در زمستان 95 نداشتیم/ زیرساخت های فرهنگی شهر طی 12 سال گذشته به 3 هزار مرکز رسیدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی عبدالهی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سیصد و شصت و پنجمین جلسه علنی که امروز(سه شنبه) برگزار شد، با ارائه گزارش کار 12 ساله معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار داشت: در طول 12 سال گذشته آقایان نوریان به مدت 4 سال، عیاضی 5 سال، امرودی 2 سال و بنده نزدیک یک سال در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران فعالیت داشتیم.

وی افزود: مهم ترین خط مشی فرهنگی شهر تهران بر اساس بیانات مقام معظم رهبری و برنامه اول و دوم توسعه شهر تهران است که از جمله این خط مشی ها می‌توان به کاهش فاصله شمال و جنوب، برقراری عدالت در شهر، مسجدمحوری،  تحکیم خانواده و یادآوری ایام و مناسبت ها و فعالیت های ورزشی اشاره کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان داشت: با تاکیداتی که بر ارائه خدمات فرهنگی داشتیم، توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی در دستور کار قرار گرفت و براساس این چشم انداز سعی کردیم تا مردم شهر تهران سالم و پویا در کنار یکدیگر زندگی کنند.

عبدالهی گفت: به منظور تحقق اهداف شهرداری تهران لازم بود تا فعالیت هایی را در سه زمینه شهر، مدیریت شهری و شهروندان انجام دهیم.

وی افزود: در بخش شهر، ایجاد و توسعه زیرساخت های فرهنگی و ورزشی، ارائه خدمات رفاهی و ایجاد مراکز ویژه بانوان از مهم ترین اقدامات شهرداری تهران بود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: از ابتدای کار بلدیه شهر تهران تا سال 84، 3 هزار و 598 زیرساخت وجود داشت که در 12 سال گذشته زیرساخت های فرهنگی به تعداد 3 هزار و 565 مورد توسعه پیدا کرد.

 وی افزود: 18گرمخانه در سطح شهر تهران داریم که افراد بی خانمان در آنها  نگهداری می‌شوند و گنجایش آنها 3 هزار نفر است که این تعداد در روزهای سرد و زمستانی به 6 هزار نفر می رسد، در همین راستا با فعالیت این گرمخانه ها در زمستان 95، هیچ فوتی به عنوان کارتن خواب در سطح شهر تهران توسط پزشکی قانونی گزارش نشده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: 25 مجتمع بهاران و 16مرکز پرتو داریم که 3 هزار دانش آموز در این مراکز نگهداری می شوند. 2مرکز بهبودی در خاور شهر و سعید آباد جاجرود وجود دارد که در آنها نیز حدود 700 نفر نگهداری می شود. در مناطق 3 و 7 نیز همراه سراهایی وجود دارد که همراهان بیماران می‌توانند در این مراکز ساکن شوند، 4 مرکز صبح رویش در شهر تهران وجود دارد که افراد بازمانده از تحصیل می‌توانند در این مراکز درس بخوانند، همچنین 2سامان سرا داریم که بیماران روانی مزمن و بیماران عفونی بی خانمان در آنها نگهداری می شوند.

عبدالهی بیان داشت:در تهران 20 مرکز فرآموز را ایجاد کردیم که در این مجموعه ها آموزش های سلامت خانواده با همکاری وزارت بهداشت ارائه می شود.

وی در رابطه با فعالیت های فرهنگی بانوان در شهر تهران گفت: 23 مزکر شهربانو در شهر تهران ایجاد شده است و طی سال‌های گذشته ۷۸ مرکز کوثر ویژه بانوان سرپرست خانوار در سطح شهر تهران ایجاد شده تا بانوان سرپرست خانوار بتوانند برای خود شغلی دست و پا کنند.

عبداللهی با اشاره به طراحی ۶ بوستان ویژه بانوان بیان کرد: به منظور تکریم بانوان، ۶ بوستان ویژه برای زنان تهرانی راه اندازی شد تا این افراد بتوانند از این بوستان‌ها بهره‌مند شوند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: تاسیس پارک ویژه بانوان کار خوبی بود که نخسنین بار در تهران انجام شد و در حال حاضر 6 بوستان ویژه بانوان در تهران وجود دارد. همچنین مراکز شهدخت ویژه دختران را ایجاد کردیم.

وی گفت: خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور توسط شهرداری تملک شد و در حال بازسازی است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: در بخش مدیریت شهر ما کالبد شهر را آماده کردیم و از یک وضعیت مطلوب برخوردار شد و به تمام پرسنل آموزش‌های فرهنگی ارایه شده و تقریبا 10درصد بودجه شهرداری به مسائل فرهنگی اختصاص پیدا کرد و به جهت ارایه تسهیلات به مردم، هوشمند سازی تمام خدمات فرهنگی در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد:در بخش شهروند سعی کردیم شهروندان را در جامعه و فعالیت های اجتماعی مشارکت دهیم، به همین منظور شهروندان تهران در فعالیت و آیین های مناسبتی مانند 22 بهمن و ماه رمضان شرکت کردند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به افزایش تعداد مساجد در سطح شهر تهران طی سال های اخیر گفت: در 12 سال گذشته 214 مسجد در سطح شهر تهران احداث شده و اکنون تعداد مساجد تهران به یک هزار و 908 مسجد رسیده است.

 عبدالهی در خصوص نمازخانه های ساخته شده در اماکن عمومی طی 12 سال گذشته، تصریح کرد: سال 84، تعداد نمازخانه های عمومی سطح شهر تهران 66 نمازخانه بود که اکنون تعداد نمازخانه ها به 492 نمازخانه افزایش یافته است.

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با ارایه آماری از تعداد کتابخانه های عمومی فعال در سطح شهر تهران گفت: در حال حاضر 543 کتابخانه و قرائت خانه در سطح شهر تهران دایر است که 70 کتابخانه به طور شبانه روزی به شهروندان خدمات ارایه می دهند.

 وی در خصوص اقدامات توسعه ای به منظور افزایش تعداد مجموعه های ورزشی در سطح شهر تهران بیان کرد: سال 84، تعداد مجموعه های ورزشی شهرداری 168 مجموعه بود که اکنون تعداد این مجموعه ها به یک هزار و 106 مورد رسیده است.

 عبدالهی افزود: حدود 5 درصد مردم تهران در سال 84 در ورزش همگانی مشارکت داشتند که این آمار در سال 95 از 5 درصد به 36 درصد افزایش پیدا کرده است.

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به زیرساخت های هنری ایجاد شده در سطح شهر تهران گفت: سال 84، تعداد سالن های سینما و آمفی تئاترهای شهرداری 66 سالن بود که این میزان اکنون به 235 مجموعه افزایش یافته است.

 وی از افزایش 50 هزار صندلی سینما به ظرفیت سینماهای شهرداری خبر داد و تصریح کرد: سال 84، تعداد صندلی های سینمای شهرداری 24 هزار صندلی بود که اکنون این تعداد به 73 هزار صندلی رسیده است.

 عبداللهی در خصوص زیرساخت های فراهم شده در حوزه خدمات اجتماعی بیان کرد: سال 84، در بحث خدمات رفاهی و اجتماعی یک مجموعه داشتیم و در حال حاضر تعداد مراکز کارآفرینی و مددسراهای شهر تهران به 377 مرکز رسیده است.

عبدالهی در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر بیان داشت:در حوزه معاونت فرهنگی کارهای گسترده ای انجام شده است و زمان زیادی برای ارایه گزارش کار نیازمند است.

وی افزود:در این گزارش در خصوص میزان اثرگذاری کارهای انجام شده اشاره ای نشده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به واگذاری برخی اماکن فرهنگی گفت: تمام واگذاری ها براساس اساسنامه و قانونی بوده است.

وی در بحث مراکز بهاران تصریح کرد: 80 تا 90 درصد افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند مجدد به اعتیاد باز می گردند، زیرا چرخه درمان در کشور ما کامل نیست و هیچ کدام از 25 مجتمع بهاران برون سپاری نشده است و فقط برای بهره برداری به مراکز دارای مجوز واگذار شده و هیچ مجموعه ورزشی هم غیر قانونی واگذار نشده است.

عبدالهی گفت: قانون به ما اجازه جذب کودکان زیر 15 سال را نمی دهد و این کار وظیفه سازمان بهزیستی است.

وی گفت: مدتی پیش مجلس از تمام دستگاه های مسئول در آسیب های اجتماعی دعوت کرد و گزارشی را ارایه داد که مورد قبول بود و از سال 84 هیچ دستگاهی که در حوزه آسیب های اجتماعی حرفی داشته باشد، وجود نداشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بیان داشت: حدود 12 هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی شهرداری تهران بود که 8 هزار و 100 میلیارد تومان آن کالبدی بود و تمام آن هم محقق نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار