یزد؛

تولید بیش از ۲۵ درصد از خون و فرآورده های خونی مورد نیاز استان یزد در شهرستان اردکان

بیش از ۲۵ درصد از خون و فرآورده های خونی مورد نیاز استان یزد در شهرستان اردکان تولید می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ علیرضا شکاری پور سرپرست پایگاه انتقال خون اردکان گفت : کار جمع آوری خون در ایران از دهه بیست و قبل از تأسیس سازمان انتقال خون، جمع آوری خون بر عهده شیر و خورشید سرخ ایران و بیمارستان های ارتش در تهران بود که این کار با امکانات خیلی ساده و با استفاده از شیشه های استریل انجام می شده است.

 شکاری پورافزود : در زمان گذشته به علت کمبود خون، شیوه هایی ایجاد شده بود که بنگاه هایی به عنوان واسطه با پرداخت پول به اهدا کنندگان نسبت به جمع آوری خون اقدام می کردند که این کار ریسک آلودگی خون ها را افزایش می داد.

وی گفت: شاخص اهدا خون در کشورهای درحال توسعه ۱۲ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت است و در ایران این شاخص ۲۷ نفر به ازای هر هزار نفر اهدا کننده خون است که این شاخص در استان یزد ۳۷ نفر در هر هزار نفر جمعیت است.

 شکاری پور ادامه داد: پایگاه انتقال خون شهرستان اردکان هم در سال ۱۳۷۷ راه اندازی شد که می توان گفت یکی از بهترین پایگاه های اقماری انتقال خون در کشور محسوب می شود و به عنوان تنها مرکز اقماری خون گیری و تهیه فرآورده های خونی در استان یزد فعالیت دارد.

وی تصریح کرد : در سال ۹۵ تعداد ۱۰ هزار و ۵۴۱ نفر اهدا کننده خون به پایگاه انتقال خون اردکان مراجعه کرده اند که از این تعداد ۸۸۳۲ نفر مرد و ۱۷۵ نفر زن بوده اند و در مجموع ۹۰۰۷ نفر از آنها شرایط اهداء خون را داشتند.

سرپرست پایگاه انتقال خون اردکان اظهار داشت : یکی از اهداف سازمان انتقال خون کاهش ریسک آلودگی خون می باشد که در این زمینه تلاش شده است تا اهدا کنندگان مستمر را جذب نماید.

وی در پایان بیان داشت : در سال گذشته از مجموع مراجعه کنندگان جهت اهداء خون ۶۰۵۶ نفر اهدا کننده مستمر بوده و ۶۷۳ نفر هم برای اولین بار خون خود را اهدا کردند.

انتهای پیام/ ی

کاهش  ریسک آلودگی خون یکی از اهداف سازمان انتقال خون

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار