کرمان؛

کرمان باید به منزلت واقعی خود بازگردد

استاندار کرمان گفت: مرمت و بازسازی تنها هدف مدیریت استان از مرمت نیست بلکه زنده نگاه داشتن و حیات بخشیدن به بناهای تاریخی هدف غایی و نهایی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، علیرضا رزم حسینی امروز در آئین آغاز عملیات باستان شناسی، ساماندهی و مرمت قبه سبز کرمان به عنوان اولین و بزرگترین دانشگاه تاریخی جنوب شرق کشور با قدمتی بیش از 700 سال، افزود: دو سال گذشته پس از مذاکره ای با پروفسور رجبعلی پور و گلاب زاده، در سفر ولایتی به استان کرمان، مرمت بازسازی قبه سبز کرمان طرح موضوع شد و با استقبال مواجه شد.
وی با تاکیدبراینکه تلاش می شود مجموعه قبه سبز به تدریج احیاء و به عنوان اثر زنده دانشجویی مورد استفاده واقع شود،یادآورشد: بدنبال این موضوع، طرح مرمت و بازسازی قبه سبز از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مطالعه شد و با همکری شهرداری کرمان چندین پلاک که در محدوده این مجموعه تاریخی قرار دارد، تملک و آزادسازی شد.
استاندارکرمان تصریح کرد: مرمت و بازسازی تنها هدف مدیریت استان از مرمت قبه سبز کرمان نیست بلکه زنده نگاه داشتن و حیات بخشیدن به این بنای تاریخی به عنوان اولین و بزرگترین دانشگاه جنوب شرق کشور هدف غایی و نهایی است، خاطرنشان کرد: در جمع بندی و مشاورت هایی که با اصحاب نظر و تجربه صورت گرفته است، مقرر گردید دانشگاه آزاد اسلامی با تخصیص اعتبار، نسبت به مرمت و بازسازی این بنا اقدام نماید.
رزم حسینی با تاکید براینکه قدمت مجموعه تاریخی قبه سبز کرمان به عنوان نخستین دانشگاه در جنوب شرق کشور از دانشگاه آکسفورد بیشتر است، تصریح کرد: این مجموعه تاریخی با استقبال دکتر ولایتی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با همان معماری گذشته از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و با مشارکت شهرداری کرمان احیاء می شود.
وی با اشاره به اینکه برخی همیشه مخالف اجرای پروژه های توسعه ای هستند لذا مسئولین مربوطه نباید از این مخالفت ها برنجند، گفت: باید امورات توسعه و سازندگی را پس از مشورت با اصحاب خرد با اراده ای راسخ پیش برد.
استاندار کرمان از دولت یازدهم به عنوان دولتی خردگرا یاد کرد که توانست جایگاه جمهوری ایران را در صحنه های بین المللی به جایگاه اصلی خود بازگرداند، افزود: در دوره ای نتوانستیم به خوبی در صحنه های بین المللی حضور یابیم در صورتی که امروز جمهوری اسلامی ایران در صحنه های بین المللی حرف برای گفتن دارد.
رزم حسینی با اشاره به ثبت جهانی سه اثر تاریخی در استان کرمان طی دولت تدبیر و امید، یادآورشد: باید شرایطی در کرمان بوجود آورد که همهگان دغدغه توسعه و پیشرفت استان را داشته باشند، به عنوان مثال بازار بزرگ کرمان با همکاری کسبه و بازاریان در حال مرمت و بازسازی است و تاکنون بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با تاکید براینکه کرمان باید به منزلت واقعی خود بازگردد، تصریح کرد: با طرح تقسیم بندی هشت زون اقتصادی و واگذاری مسئولیت توسعه ای به معین های اقتصادی، یک توازن توسعه ای را در سطح استان دنبال خواهیم کرد.
استاندار کرمان به سفر یکروزه خود به بخش هنزاء شهرستان رابر و راه اندازی چهار خانه بم گردی و طب سنتی در بخش هنزاء اشاره و خاطرنشان کرد: از اصحاب رسانه و مطبوعات استان درخواست می شود با کارآفرینان و افرادی که نسبت به راه اندازی خانه های بوم گردی اقدام نموده اند، مصاحبه نمایند و این افراد غیرتمند را به نسل جدید معرفی کنند.
رزم حسینی از ابنیه تاریخی به عنوان ثروت ملی یاد کرد که می توانند با جذب گردشگران داخلی و خارجی اشتغال قابل قبولی را ایجاد و به منبع درآمدی تبدیل شود، گفت: برخی تصور می کنند مسائل فرهنگی ایران موجب می شود گردشگر به کشور ما نیاید، در حالی که مرم کشورهای مختلف فرهنگ ما را پذیرفته و برای آن ارزش قائلند به گونه ای که طی دولت تدبیر و امید، گردشگران خارجی استان کرمان چند برابر افزایش یافته و این درحالیست که این آمار رو به رشد و فزاینده است.
وی با تاکید براینکه باید فضای سیاسی استان را برای جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی آرامش بخشیده و تسهیلات لازم را ارائه داد، افزود: از مسئولین ذیربط در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درخواست کرد نسبت به تهیه تاریخچه بنای قبه سبز کرمان اقدام و آن را در اذعان عمومی منتشر نمایند.

انتهای پیام/ی

کرمان باید به منزلت واقعی خود بازگردد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.