قم؛

ازبین رفتن پوشش گیاهی یکی ازعوامل افزایش دما

سلیقه گفت:عوامل گردشی در افزایش دمای قم موثر است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم ؛ سلیقه گفت:با اشاره به عوامل آب و هوایی که در یک منطقه اثرگذار هستند، یک سری از این عوامل محیطی و یک سری دیگر گردشی هستند

وی افزود: نور و زاویه تابش یک عامل محیطی است و زاویه تابش در اول تیرماه هر سال در شهر قم ۷۹ درجه و تقریبا نزدیک به عمود است که انرژی تابشی فراوانی را برای این شهر دارد.

 دانشیار دانشگاه خوارزمی تهران با اشاره به افزایش دمای پنج تا ۶ درجه‌ای قم در ۴۰ سال اخیر، این افزایش را ناشی از ازبین رفتن باغات و پوشش گیاهی دانست.

 استاد دانشگاه با اشاره به عواملی که در گرمای هوای شهر قم اثر می‌گذارد، گفت: شهر قم در بین شهرهای ایران جزو شهرهای کم ارتفاع است و به همین خاطر گرم است. از منابع آبی دور هست و پوشش گیاهی ضعیفی دارد. مراتع فقیری داردو جریان‌های دریایی در آب و هوای آن بی‌تاثیر است.

به گفته وی یک سری از عوامل گردشی هم در این موضوع اثرگذار هستند که از جمله می‌توان به رودبادها، توده‌های هوا و جبهه‌های هوا اشاره کرد.

وی افزود:با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی اخیر و گرم شدن جهانی موجب شد سیستم‌های مدیترانه ضعیف شده و سیستم‌های سودانی قوی شوند،بارندگی‌های گذشته ما بیشتر مدیترانه‌ای بود که سردتر بود و بیشتر به ریزش برف منجر می‌شد.

سلیقه گفت: در بارندگی‌های زمستان امسال شاید ۹۰ درصد بارش‌ها سودانی بود و از جنوب کشور به قم می‌رسید و ضعیف شدن جریان‌های مدیترانه‌ای موجب کاهش برف در قم شده است.

وی با بیان اینکه گرمای شهر قم دو منبع داردعنوان کرد: هوای گرمی که روی شبه جزیره عربستان است و هوای گرم هندوستان که تا آسمان ایران می‌آید، دو منبع گرمای هوای شهر قم هستند که این هوای گرم قادر به صعود نیست و موجب ایجاد دمای ۴۸ درجه در قم خواهد شد.

 استاد دانشگاه ادامه داد: در ۴۰ سال اخیر هر سال ۰.۴۱۱ بر دمای قم اضافه شده است. بیشترین افزایش دما هر سال در اسفندماه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ایستگاه‌های هواشناسی را در جاهایی می‌سازند که تحت تاثیر گرمای ناشی از شهر نباشد بنابرین این عدد ۰.۴۱۱ در هر سال مربوط به گرمایش جهانی است که در طول ۴۰ سال گذشته به ۱.۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد اما دمای خود شهر قم در این مدت پنج تا ۶ درجه افزایش یافته که این مربوط به اتفاقات شهر قم و جزیره حرارتی شهر است.

سلیقه با اشاره به اینکه در مجموع کره زمین بین ۶ تا ۸ دهم درجه در طول نیم قرن گذشته افزایش دما داشته گفت: ما در شهرها یک پدیده اضافه‌تر داریم و آن هم سوخت و ساز و انرژی آنتروپی و ... است. از بین رفتن باغات و زمین‌های کشاورزی هم در این زمینه بسیار موثر است.

وی افزود: این جزیره حرارتی مخصوص آن منطقه شهری است و اگر دمای این جزیره حرارتی اندازه‌گیری شود بسیار بیشتر از گرمای جهانی یا گرمایی است که ایستگاه هواشناسی اندازه می‌گیرد،افزایش دمای شهر قم نسبت به شهرهای کشورمان هم بسیار زیاد است و از بین رفتن باغات داخل شهر و پوشش گیاهی در این عرصه بسیار موثر است

انتهای پیام/ح

شرایط اقلیمی تاثیرگذاربرافزایش دما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.