بازگیر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اختلالات نوری علت خشک شدن درختان خیابان ولیعصر(عج)

رئیس محیط زیست استان تهران گفت: وجود نور و چراغانی فراوان در طول شبانه‌روز در سطح خیابان‌های شهر تهران به ویژه خیابان ولیعصر(عج)، موجب خزان زود هنگام درختان شهر شده است.

مرگ زودرس درختان خیابان ولیعصر/ آلودگی نوری اختلالاتی در زندگی زیستمندان ایجاد کرده استمحمدحسین بازگیر رئیس محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به خزان زود هنگام درختان خیابان ولیعصر(عج) تهران، اظهار داشت: بحث خزان زود هنگام درختان چنار در خیابان‌های شهر تهران به ویژه خیابان ولیعصر(عج) به عواملی از جمله تغییرات دمایی، محیطی، خاک، تخریب ریشه برخی از درختان و مهم‌ترین آن‌ها اختلالات نوری ربط دارد.

وی افزود: فتوسنتز (تثبیت کربن در مواد عالی) مهم‌ترین واکنش گیاهان است که به دوشکل در حضور نور و یا بدون نور و در تاریکی در گیاهان انجام می‌شود.

بازگیر با بیان اینکه استفاده از انواع لامپ‌ها، نورافکن‎ها و سایر لوازم روشنایی موجب برهم زدن رشد طبیعی گیاهان می‌شود، گفت: درختان و گیاهان هم به نور نیاز دارند، اما نیاز آن‌ها به گونه‌ای نیست که در تمام شبانه روز به نور احتیاج داشته باشند و فرآیند فتوسنتز گیاهان در برخی مراحل به حضور مطلق نور نیازمند نیست واگر این فرآیند به درستی انجام نشود در رشد گیاهان و درختان اختلال ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه ما برای تولید نور در زندگی شهری موجب بروز اختلالاتی در چرخه طبیعی زندگی جانوران و گیاهان در جهان شده‌ایم، تصریح کرد: همه تغییرات ایجاد شده در محیط برای تولید نور در زندگی گیاهان و جانداران تأثیرگذار است، مانند زرد شدن رنگ برگ درختان در فصل تابستان که دلیل اصلی این قبیل تغییرات، اختلال زمانی در ساعات شبانه روز است، چراکه گیاهان و جانداران نیز همانند انسان‌ها به خواب نیاز دارند.

رئیس محیط زیست استان تهران با اشاره به اظهار نگرانی برخی از شهروندان تهرانی از حضور برخی گونه‌های جانوری در شهر مانند روباه، تصریح کرد: این روزها برخی از شهروندان تهرانی از وجود روباه در سطح شهر تهران و اطراف آن شکایت می‌کنند که باید گفت عوامل مختلفی از جمله تصرف شهرها به عنوان زیستگاه اولیه این قبیل جانوران توسط انسان، کاهش و عدم دسترسی آن‌ها به طعمه‌ها و غذای مورد نیازشان موجب شده تا این حیوانات برای تأمین غذا در میان پسماندهای موادغذایی رها شده در سطح کوچه‌ها و خیابان‌های شهر و اطراف سطل‌های زباله پرسه زنند.

بازگیر با بیان اینکه روباه حیوانی به شدت مخفی کار و شب زی است، گفت: با توجه به اختلالات ایجاد شده در ساعات شبانه‌روز شاهد حضور این حیوان در سطح کلانشهر تهران هستیم، چراکه ما با تغییراتی که در محیط زندگی خود ایجاد کرده‌ایم دیگر شبی برای این حیوانات باقی نگذاشته‌ایم و به علت چراغانی و نورانی بودن معابر و خیابان‌های شهر این حیوانات به دنبال نور رفته و در سطح شهر پرسه می‌زنند.

رئیس محیط زیست استان تهران تصریح کرد: گیاهان و جانوران حق زندگی دارند و ما برای راحتی خودمان این حق را از آن ها سلب کرده‌ایم و رودخانه‌ها، درختان و حتی آسمان  و غیره را به تصرف خود در آورده‌ایم و باید برای تداوم حیات نسل‌های آینده و حفظ طبیعت به این گونه‌ها فرصت زندگی دهیم.

انتهای پیام/

مرگ زودرس درختان خیابان ولیعصر(عج)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار