رحمانی‌فضلی در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور:

انتخابات 96 یکی از مهمترین حماسه‌های سیاسی بود/در هیچ‌یک از استانها با کمبود تعرفه مواجه نشدیم

وزیر کشور گفت: در انتخابات سال جاری در هیچ یک از استان‌ها و شهرستان‌های کشور با کمبود تعرفه‌ در هیچ مرحله‌ای مواجه نشدیم.

برگزاری انتخابات تبلور انتخاب مردم استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز ( پنجشنبه) در مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد با بیان اینکه  انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری یکی از حماسه های سیاسی ایران بود، اظهار داشت:  بسیار خرسندم که این توفیق الهی نصیب این جانب شد که در ایام دهه کرامت و مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور منتخب گزارشی از فرایند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی را به استحضار برسانم.

وزیر کشور بیان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اداره حکومت و قانون‌گذاری در چارچوب اصول قانون اساسی با اراده و نظر ملت تعیین می‌شود و برگزاری انتخابات تبلور این اراده و خواست مردم است.

حاکمیت مردم سالاری دینی در کشور

وی گفت: یکی از بزرگترین دستاوردها و افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که در  ادبیات سیاسی دریچه‌ای تازه به روی جهانیان گشود و در عمق باور ملت‌های آزاده به زیبایی نقش بست حاکمیت مردم سالاری دینی در کشور عزیزمان است که با آموزه‌های اسلام ناب و آرمان‌های امام راحل (ره) و هدایت‌های مقام معظم رهبری مستمرا به شکوفایی و بالندگی آن با تکیه بر آرای عمومی  از طریق برگزاری انتخابات افزوده می‌شود.

 رحمانی فضلی اضافه کرد: انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین حماسه‌های سیاسی کشور قلمداد کرد.

حضور پرشور 42 میلیونی پای صندوق‌های رأی؛ نشانه اعتقاد مردم به نظام

وزیر کشور ادامه داد: این انتخابات در شرایطی برگزار شد که کشور از لحاظ مؤلفه‌های سیاست خارجی، امنیت ملی و مسائل داخلی در وضعیتی  قرار داشت که حضور مردم ایران را در صحنه مشارکت بیش از هر زمان دیگری ضروری ساخته بود.

وی یادآور شد: در این میان بزرگترین و مهمترین پیام حضور پرشور حدود 42 میلیون نفر از هموطنان در پای صندوق‌های رأی، اعتقاد مردم به آرمان‌های انقلاب و اشتیاق آنان برای مشارکت در تعیین سرنوشت میهن اسلامی خود بود.

رحمانی فضلی تأکید کرد: بدون شک این مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اخیر تأثیر مهمی در تغییر رویکرد و تعامل جامعه بین‌المللی با جمهوری اسلامی داشته است.

وزیر کشور افزود: وزارت کشور به عنوان متولی برگزاری انتخابات به تأسی از رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری و در چارچوب قوانین و مقررات اصول مهمی چون قانون‌مداری و رعایت مر قانون برگزاری انتخاباتی سالم آن هم در فضایی کاملا امن، رعایت کامل بی‌طرفی، صیانت از آرای مردم به عنوان حق‌الناس، فراهم کردن بستر لازم برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، همکاری و هماهنگی کامل و سازنده با شورای نگهبان توانست با تلاش صادقانه همکاران در ستاد انتخابات کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و همچنین همکاری دستگاه‌های انتظامی، نظامی، اطلاعاتی و قضایی، همدلی آحاد مردم و رسانه‌ها، مشارکت سازنده احزاب و گروه‌های سیاسی و وحدت انسجام مثال‌زدنی تمام اقوام و مذاهب برنامه‌ها و اقدامات خود را به انجام برساند.

وی بیان کرد: در راستای تحقق اصول اعلامی از مرداد ماه 95، سازمان و تشکیلات اجرایی منظمی متناسب با چهار مؤلفه امن بودن، سالم بودن، قانونمند بودن و مشارکت حداکثری مردم در قالب ستاد انتخابات کشور و کمیته‌های زیر مجموعه آن ایجاد شد.

رحمانی فضلی بیان داشت: برای امن بودن انتخابات ستاد امنیت انتخابات با حضور نمایندگان تمام دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی و قضایی برای تضمین سلامت انتخابات هیأت‌های بازرسی انتخابات کمیته حراست و استعلامات، کمیته پشتیبانی و مالی، سازمان ثبت احوال و کمیته فناوری اطلاعات برای اطمینان از مر قانون و فرایند برگزاری انتخابات، کمیته حقوقی ، هیأت‌های بازرسی و کمیته فناوری اطلاعات و نهایتا برای مشارکت حداکثری کمیته اطلاع‌رسانی و کمیته پایش و بستر سازی مشارکت حداکثری در انتخابات در قالب ستاد انتخابات کشور سازماندهی و به صورت هماهنگ انجام وظیفه کرد.

حضور ملت ایران در انتخابات مانع رسیدن دشمنان به اهدافشان شد

وزیر کشور گفت: تأمین امنیت کامل انتخابات آن هم در شرایطی که برخی از کشورهای منطقه با جنگ‌های داخلی ناامنی و بحران مواجه بودند و دشمنان قسم‌خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدامی برای بر هم زدن امنیت داخلی کشور و اخلال در برگزاری انتخابات فروگذار نبودند واقعیت مهم دیگری است که تلاش شبانه روزی و اشراف اطلاعاتی نیروهای ارزشمند نظامی ، انتظامی و امنیتی کشورمان مانع از تحقق اهداف پلید و شوم آنان شد.

وی تأکید کرد: ملت شریف اسلامی با حضور پرافتخار و با شور و شعور و درکی صحیح و ژرف از شرایط حساس کشور دشمنان و بدخواهان نظام را مأیوس و ناامید ساخت و با لبیک به ندای رهبر و ولی امر خود برگ زرین دیگری را به دفتر افتخارات این نظام جابه جا و اضافه کرد که در این جا لازم می‌دانم به نمایندگی از دست اندر کاران برگزاری انتخابات از ملت بزرگ و موقعیت شناس کشورمان برای خلق این حماسه تاریخی به طور ویژه تشکر و قدردانی نمایم.

 رحمانی فضلی گفت: در این دوره سه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی به صورت هم زمان برگزار شد.

 وزیر کشور ادامه داد: با توجه به اینکه هر یک از این اقدامات باید مطابق با قانون خاص خود آن هم با تفاوت‌های زیادی در شیوه ‌های اجرا و نظارت برگزار می‌شد لذا تدارک و برنامه‌ریزی دقیق و انجام هماهنگی کامل از ضروریات این کار بود که با اتخاذ تمهیدات مناسب و احصای تفاوت‌ها به صورت قانونی تلاش شد تا تمامی فرایند‌های مربوط در زمان خود به نحو شایسته‌ای اجرا و رعایت شود.

وی اظهار داشت: با این مقدمه برخی از اهم اقدامات و فعالیت‌های انجام شده برای برگزاری انتخابات استحضار می‌رسانم.

رحمانی فضلی عنوان کرد: در نخستین گام برنامه‌ریزی‌های لازم با هماهنگی کامل با شورای نگهبان، زمان برگزاری انتخابات تعیین و بر همان اساس برنامه زمانبندی مناسبی در جهت تدارک، تمهیدات و ترتیبات لازم برای برگزاری هر چه بهتر انتخابات انجام گرفت.

وزیر کشور گفت: نظر به ضرورت آشنایی مجریان برگزاری انتخابات با فرایند ‌کار تعداد 9 دوره آموزش عمومی و تخصصی ، 10 همایش آموزشی منطقه‌‌ای، 31 جلسه توجیهی استانی برای یک میلیون و 150 هزار نفر از دست‌اندر کاران برگزاری انتخابات از جمله معاونان سیاسی استانداری‌ها اعضای ستاد انتخابات استان‌ها، فرمانداران، بخشداران و تمام کارشناسان مرتبط با حوزه برگزاری انتخابات در استان‌ها و فرمانداری‌ها و اعضای شعب اخذ رأی در سراسر کشور برگزار شد.

وی تأکید کرد: برگزاری دوره پنج روزه تربیت مربی انتخابات با حضور 450 نفر از مدیران و کارشناسان خبره و با تجربه از سراسر کشور در تهران به منظور بهره‌گیری از تجربیات آنان در امر آموزش عوامل انتخابات در سطح شهرستان‌ها و سراسر کشور از دیگر اقدامات آموزش بود.

وزیر کشور ادامه داد: با صیانت کامل از آرای مردم تمام تعرفه‌های مربوط به اخذ رای هر سه انتخابات که با انتصاب تعرفه‌های پیش‌بینی شده برای مرحله دوم به بیش از 200 میلیون برگ می‌رسید، بیش از 10 شاخص امنیتی و حفاظتی طراحی و لحاظ شد.

وی بیان کرد: 5 شاخص آن برای اولین بار در طول 35 انتخابات گذشته پیش‌بینی و در نوع خود بی‌نظیر بود به این ترتیب از انجام هرگونه جعل و سوءاستفاده از تعرفه‌ها ممانعت به عمل آمد.

رحمانی فضلی گفت: تعرفه‌های چاپ شده بر اساس زمان‌بندی مشخص و با حضور نمایندگان مراکز حراست، شورای نگهبان و هیات نظارت مجلس به استان‌ها و متعاقب آن به حوزه‌های انتخابی سراسر کشور ارسال شد.

در این دوره از انتخابات با کمبود تعرفه مواجه نشدیم

 وزیر کشور اظهار داشت: با توجه به تمهیدات اتخاذ شده از جمله برآورد واجدین شرایط در کل کشور همچنین هر استان و نهایتا چاپ و تخصیص مناسب تعرفه‌های مورد نیاز در انتخابات به ویژه در این دوره در هیچ یک از استان‌ها و شهرستان‌های کشور با کمبود تعرفه‌ در هیچ مرحله‌ای مواجه نشدیم.

وی اضافه کرد: در اجرای ماده 31 قانون انتخابات ریاست جمهوری هیات اجرایی مرکزی به ریاست وزیر کشور با عضویت وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس و 7 نفر از شخصیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان معتمدان مردمی تشکیل شد.

 رحمانی فضلی ادامه داد: این هیات با برگزاری 7 جلسه تصمیمات مناسب و مؤثری در راستای تسهیل روند برگزاری انتخابات اتخاذ نمود در همین راستا تعداد 429 هیات اجرایی در شهرستان‌ها و 631 هیات اجرایی در بخش‌های سراسر کشور برای اجرای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تشکیل شد.

وزیر کشور افزود: به منظور سهولت در روند اخذ رأی 62 هزار و 381 شعبه اخذ رای در سراسر کشور تعبیه شد و 71 هزار و 450 شعبه برای انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا پیش‌بینی و ایجاد شد که نسبت به دوره گذشته رشدی حدود 10 درصدی داشت.

وی تصریح کرد: با هماهنگی شورای نگهبان تعداد 24 مرحله از مجموعه 25 فرایند پیش‌بینی شده برای برگزاری تمام مکانیزه انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور به صورت مکانیزه برگزار شد. 

رحمانی فضلی گفت: در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز برای نخستین بار در 140 شهر و کشور تمامی فرایند‌های 25 گانه برگزاری انتخابات الکترونیک از جمله اخذ و شمارش رای به صورت تمام الکترونیک برگزار شد.

وزیر کشور بیان کرد: به موازات برگزاری انتخابات در سراسر میهن اسلامی با همکاری وزارت امور خارجه بستر لازم برای حضور هم‌میهنان خارج از کشور در انتخابات مهیا شد و انتخابات در 103 کشور جهان شامل 133 نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی در قالب 310 شعبه اخذ رای برگزار شد.

وی تاکید کرد: به منظور تأمین امنیت و برگزاری سالم انتخابات حدود 170 هزار نفر عوامل نیروی انتظامی و نظامی و بیش از 70 هزار نفر در قالب‌ هیات‌های بازرسی ساماندهی شدند.

رحمانی فضلی افزود: به منظور برخورداری برابر نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات مطابق قانون انتخابات تشکیل شد و در این دوره با برگزاری 6 جلسه در وزارت کشور و 89 جلسه در صدا‌و سیما نقش خود را در تنظیم برنامه‌های تبلیغی نامزدها در رسانه ملی و نظارت بر رعایت قوانین ایفا کرد.

وزیر کشور اظهار داشت: به منظور فراهم آوردن فضای آرام و عادلانه برای انجام تبلیغات قانونی توأم با امنیت نامزدها و هوادارانشان تعداد 1788 همایش و گردهمایی سیاسی و تبلیغاتی بزرگ در زمان قانونی تبلیغات انتخابات و در کمال آرامش و نشاط برگزار شد.

وی ادامه داد: با اتخاد تدابیر لازم از بروز هرگونه مشکل امنیتی و بی‌نظمی پیشگیری شد، در این دوره از انتخابات به طور متوسط در کل کشور در هر 87 ثانیه از یک نفر رأی‌گیری به عمل آمده است این در حالی است که در انتخابات سال 92 شاهد زمان اخذ رأی به ازای هر 92 ثانیه بودیم.

رحمانی فضلی گفت: این امر نشان از افزایش سرعت انجام کار علی‌رغم افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به شعب اخذ رای بود، استفاده از سیستم مکانیزه به عنوان یکی از مهمترین مباحثی که در این مرحله مطرح شد برای احراز هویت رأی‌دهندگان بود.

وزیر کشور بیان کرد: این مسئله کمک شایانی به عدم استفاده از شناسنامه متعلق به افراد غیر یا فوت شده و نیز رأی ‌دادن بیش از یک بار بود، این اقدام مناسب ضمن تضمین سلامت انتخابات از وقوع بسیاری از تخلفات انتخاباتی پیشگیری کرد.

وی ادامه داد:‌ در این دوره شروع ساعت رأی‌گیری ساعت 8 صبح روز جمعه و پایان آن ساعت 24 همان روز  بود و کاملا مراقبت شد که امری خلاف قانون اتفاق نیفتد.

رحمانی فضلی گفت: با عنایت به تعاملات و هماهنگی‌های انجام شده با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تمامی گزارشات ارسالی از سوی آن هیات و نیز 350 هزار ناظر مستقر در شعبات اخذ رأی در سراسر کشور مورد پیگیری قرار گرفت.

وزیر کشور ادامه داد: در این دوره از انتخابات شاهد مشارکت 73.33 درصدی مردم بودیم به نحوی که کل آرای مأخوذه در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دوره یازدهم از رشد 12.34 درصدی برخوردار است.

 وی گفت: در شهر تهران برای نخستین بار تعداد آرای مأخوذه بالغ بر 3میلیون و 688 هزار و 569 رأی بود که نسبت به دوره قبل 28.8 درصد افزایش داشته است. پس از پایان برگزاری انتخابات نسبت به شمارش آرای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اقدام شد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: از مجموعه 41 میلیون و 365 هزار و 676 رأی مأخوذه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با کسب 23 میلیون و 634 هزار و 889 رأی به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.

وزیر کشور ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر اینکه شورای نگهبان در پایان بررسی‌های خود در سقف زمان قانونی خود از طریق رسیدگی به شکایات و گزارشات واصله همچنین انجام بررسی‌های میدانی در نهایت صحت و قانونی بودن فرایند برگزاری انتخابات را در سطح کشور آن‌ هم بدون آنکه حتی آرای یک صندوق را باطل کنند تأیید نمود.

وی افزود: این امر نشان از سخت‌کوشی، تلاش قابل تقدیر دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات در حوزه اجرا و نظارت است، آنچه که وزارت کشور در این دوره از انتخابات از ابتدای کار بر آن اصرار ورزید اجرای دقیق قانون، رعایت حدود وظایف و اختیارات دستگاه‌های اجرایی در امر برگزاری انتخابات بود که برگزاری سالم و پرشکوه انتخابات و مشارکت گسترده آحاد مردم گواه این ادعا است.

رحمانی فضلی گفت: در مسیر اجرای کار از ابتدا تا انتها آسیب‌شناسی جامعه‌ای از تمام مراحل و فرایند برگزاری انتخابات به عمل آمده که نتایج حاصل از آن در چارچوب سیاست‌های کلی انتخابات و در قالب لایحه جامع انتخابات و به عنوان پیشنهاد‌های اصلاحی ضروری به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

وزیر کشور تاکید کرد: در پایان با حمد و ستایش خداوند در اعطای توفیق برگزاری انتخابات سالم و قانونی وظیفه خود می‌دانم از مقام معظم رهبری که با رهنمود‌های داهیانه و حکیمانه‌ و مدبرانه خویش راهگشای مسیرمان شدند و از رئیس جمهور که با توصیه‌های ارزشمندو حمایت ‌های بی‌دریغ خود بستر مناسب را برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات فراهم کرد و از شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی، هیات‌های نظارت، هیات‌های اجرای سراسر کشور، ستاد‌های انتخابات استانداری‌ها و حوزه‌های انتخابیه و از تلاش‌های خالصانه پرسنل خدوم وزارت کشور و عوامل دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، علمای اعزام، ائمه جمعه، نخبگان و دانشگاهیان تشکر کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۴۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
موافقم
آخرین اخبار