رکوردهای نقل و انتقالات اروپا از سال 1992 تا کنون

به بهانه انتقال رکوردشکن نیمار به مبلغ 222 میلیون یورو به سن‌ژرمن، به بررسی گران‌ترین نقل و انتقالات از سال 1992 می‌پردازیم.

رکوردهای نقل و انتقالات اروپا از سال 1992به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیگر همه چیز مشخص شده، نیمار با ارزش 222 میلیون یورو یا 197 میلیون پوند بارسلونا را به مقصد پاریس ترک می‌کند تا نزدیک 100 میلیون رکورد نقل و انتقالات را جابه‌جا کند.

مبلغی که شاید تا مدت‌ها، هیچ ستاره‌ای نتواند به آن حتی نزدیک شود.

این رقم بسیار عجیب و غریب در فوتبال که از ابتدا وقتی گفته می‌شد یک شایعه به نظر می‌رسید باعث شد تا به بررسی رکوردداران نقل و انتقالات از سال 1992 بپردازیم. مبلغی که بیش از 10 برابر افزایش یافته است.

1- ژان پیر پاپن - 10 میلیون پوند

بهترین بازیکن سال اروپا که بیش از 285 بازی برای مارسی انجام داده بود، در جولای 1992 با 10 میلیون پوند به میلان ایتالیا پیوست تا آغازگر سالی گران برای فوتبال اروپا باشد. در تابستان این سال 3 بار رکورد نقل و انتقالات تغییر کرد.

این ستاره فرانسوی نیز، 2 سالی بیشتر در ایتالیا نماند و پس از 40 بازی و 18 گل، راهی بایرن‌مونیخ شد. در آلمان نیز 2 سالی بیشتر دوام نیاورد و خیلی زود به فرانسه بازگشت تا سال‌های پایانی خود را در کشورش بگذراند.

2- جانلوکا ویالی - 12 میلیون پوند

تنها چند روز پس از انتقال ژان پیر پاپن به میلان، یوونتوس با خرید ستاره سمپدوریا رکورد را 2 میلیون پوند افزایش داد ولی خیلی زود دوباره تسلیم میلانی‌ها شد.

ویالی که آن سال به فینال لیگ قهرمانان اروپا و با درخشش کومان و کرایف بارسلونا دستش از جام کوتاه مانده بود، راهی بیانکونری شد تا موفقیت را بدست آورد.

ستاره ایتالیایی کنار روبرتو باجو، الساندرو دل‌پیرو، فابریزیو راوانلی و پائولو دی‌کانیو،‌چهار سال فوق‌العاده را در تورین گذراند و پس از آن به عنوان بازیکن آزاد راهی انگلیس و چلسی شد.

3- جان‌لوییجی لنتینی - 13 میلیون پوند

میلان تنها چند هفته بعد از انتقال ویالی به یووه، وینگر تورینو را به دل‌آلپی آورد تا رکورد دوباره مال خودش شود.

لنیتی گرچه گران‌ترین بازیکن لقب گرفت اما با بدشانسی تمام تصادف شدیدی با ماشینش کرد و مجبور شد این تیم را ترک کند.

وی 60 بازی برای روسونری انجام داد و 13 گل به ثمر رساند.

4- رونالدو - 13.2 میلیون پوند

بارسلونا نابغه آیندهوون را در سال 1996 خرید تا رکورد نقل و انتقالات پس از 4 سال تغییر کند. مهاجم برزیلی گرچه یک فصل در کاتالان ماند ولی زیر نظر سر بابی رابسون خوش درخشید و توانست به بازیکن سال فیفا بدل شود.

رونالدو گل برتری بارسایی‌ها را مقابل سن‌ژرمن به ثمر رساند تا این باشگاه به مقام قهرمانی در لیگ اروپا دست یابد.

5- آلن شیرر - 15 میلیون پوند

یکی از بهترین بازیکنان انگلیس در سال 96، به اولین بازیکن لیگ جزیره بدل شد تا رکورد را جابه‌جا می‌کند.

شیرر باعث صعود انگلیس به نیمه نهایی یورو 96 شد و حتی مقام قهرمانی جزیره را برای بلکبرن در فصل 95-94 بدست آورد.

6- رونالدو - 19.5 میلیون پوند

تنها بازیکنی که 2 بار رکورد نقل و انتقالات را تغییر داده، رونالدوی برزیلی‌هاست. پس از یک فصل درخشش در بارسلونا، اینترمیلان مجاب شد تا 19.5 میلیون پوند برای بهترین ستاره دنیا کنار گذارد.

در اینترمیلان،‌ دوباره به بهترین بازیکن فیفا بدل شد و توانست توپ طلا را از آن خود کند. چهار سال فوق‌العاده را در ایتالیا سپری کرد تا پرس سال 2002 برای انتقال به مادرید به سراغش بیاید.

7-دنیلسون - 21.5 میلیون پوند

رئال بتیس با هزینه 21.5 میلیون پوندی، جوان برزیلی سائوپائولو را به اسپانیا آورد تا در سال 1998 بار دیگر رکورد نقل و انتقالات تغییر کند.

دنیلسون 7 سال در لالیگا ماند و سال 2005 به بوردوی فرانسه پیوست.

8- کریستین ویری - 32.1 میلیون پوند

اینترمیلان دوباره با خرید یک مهاجم رکورددار شد. این بار در سال 1999 مهاجم لاتزیویی را خریداری کرد که شم گلزنی بالای خود را بارها ثابت کرده است.

ستاره ایتالیا طی 143 بازی برای نراتزوری، 103 گل به ثمر رساند و سال 2005 به میلان رفت.

9- هرنان کرسپو - 35.5 میلیون پوند

لاتزیو با درآمدی که از فروش ویری کسب کرد،‌ یکی دیگر از مهاجمین خوب دنیا را خریداری کرد.

مهاجم آرژانتینی که توانایی خود را در پارما اثبات کرده بود با 3 میلیون پوند بیشتر از ویری،‌ به شهر رم آمد.

پس از 2 سال زمانی که رونالدو به مادرید رفت، کرسپو به اینتر پیوست تا یک فصل برای نراتزوری‌ها بازی کند.

10- لوییس فیگو - 37 میلیون پوند

یکی از جنجالی‌ترین انتقال‌های تاریخ فوتبال در سال 2000 رخ داد. زمانی که بهترین بازیکن بارسلونا با دشمن پیوست و با سر خوک نیز پذیرایی شد.

فیگو در سال بعد توپ طلای فیفا را گرفت و 5 سال خوب را در مادرید پرستاره گذراند. 2 قهرمانی در لیگ اسپانیا و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا افتخارات وی محسوب می‌شود.

11- زین الدین زیدان - 47.2 میلیون پوند

پول‌های پرس، بهترین‌های دنیا را به مادرید آورد. در سال 2001 یکی از بهترین بازیکنان تاریخ از یوونتوس به رئال مادرید با گل زیبایش به لورکوزن، لیگ قهرمانان را برای کهکشانی‌ها به همراه آورد.

در سال 2003 برای سومین بار توپ طلای خود را گرفت و در تابستان 2006 نیز کفش‌هایش را در همان سانتیاگو آویخت.

12- کریستیانو رونالدو - 80 میلیون پوند

دوباره پرس و دوباره یک خرید فوق‌العاده دیگر برای رئال‌مادرید در سال 2009 که تاریخ باشگاه دستخوش تغییر شد.

ستاره پرتغالی دنیا، پس از درخشش در تیم سرالکس و منچستریونایتد به مادرید آمد و 9 فصل بی‌نظیر را گذارند. 3 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، 3 توپ طلا، 2 لالیگا و عناوین بسیار فردی، شامل این رونالدو شد که هنوز می‌تواند آن را تکرار کند.

13- گرت بیل - 85.3 میلیون پوند

تابستان 2013،‌ جوان بریتانیایی تاتنهام که عنوان بهترین بازیکن جزیره را از آن خود کرده بود به رئال آمد تا پرس دوباره نقل و انتقالات را بشکند.

گرچه بیل گل لیگ قهرمانان را مقابل اتلتیکو به ثمر رساند اما هنوز به محبوبیتی آن چنانی در برنابئو نرسیده است.

تابستان امسال رسانه‌ها مرتبا از خروج این ستاره سخن گفتند. هنوز هم برخی مطبوعات از انتقال وی به منچستریونایتد در سال‌ آینده می‌نویسند و باید دید آینده بیل چگونه رقم می‌خورد.

14- پل پوگبا - 93.25 میلیون پوند

تابستان گذشته، منچستریونایتد با خرید ستاره یوونتوس، پس از نیوکاسل انگلیس را رکورددار این بخش کرد.

پوگبا در سالی که گذشت، 3 جام اتحادیه، خیریه و لیگ اروپا را کسب کرد و اکنون با خریدهای جدید مورینیو چشم به آینده دوخته است.

15-نیمار - 198 میلیون پوند

ستاره برزیلی رکورد را در آگوست 2017 شکست. رکوردی که شاید سال‌ها بر جا بماند و هیچ باشگاهی توانایی چنین پرداختی را نداشته باشد.
منبع: فارس

انتهای پیام/

آمار نقل و انتقالات فوتبال جهان از سال 1992

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار