مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب در مجلس چگونه برگزار می‌شود؟

مراسم تحلیف حجت‌الاسلام روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور منتخب با حضور ميهمانان داخلی و خارج شنبه در مجلس برگزار می‌شود.

مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب در خانه ملت چگونه برگزار می‌شود؟به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام حسن روحانی با پیروزی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توانست رای اعتماد مردم را برای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری کسب کند.

براساس بند 9 اصل 110 قانون اساسی روحانی برای آغاز رسمی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری حکم تنفیذ خود را رهبر معظم انقلاب در روز پنجشنبه (12 مرداد ماه) طی مراسمی در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور سران قوا، مسئولان کشوری و لشکری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارگزاران نظام دریافت کرد و حال باید با حضور در مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلف خود شرکت کند.

مراسم تحلیف در روز شنبه (14 مرداد ماه) با حضور وکلای ملت، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و میهمانان خارجی و داخلی طی مراسمی انجام می‌شود.
 
همچنین این مراسم رأس ساعت 17 به صورت رسمی آغاز و براساس پیش‌بینی انجام‌ شده کل این مراسم تا ساعت 19 به طول خواهد انجامید.

جلسه تحلیف با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن به صورت رسمی آغاز می‌شود و در ادامه علی لاريجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه  به‌ مناسبت این مراسم سخنرانی خواهند کرد.

با اتمام سخنرانی رؤسای دو قوه مقننه و قضائيه، حجت‌الاسلام حسن روحانی به‌ عنوان رئیس‌جمهور منتخب در جایگاه حاضر شده و در حضور نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان و رئیس قوه قضائیه براساس اصل 121 قانون اساسی سوگند یاد خواهد کرد و پس از انجام سوگند سخنرانی می‌کند. سپس متن سوگندنامه توسط رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضاییه و دبیر شورای نگهبان امضا خواهد شد.

بنابر اعلام کاتب عضو هیئت رئیسه مجلس قرار است، رئیس‌جمهور لیست کابینه دوازدهم را در روز تحلیف به رئیس مجلس تقدیم کند که براین اساس بعد از اعلام وصول آن اسامی وزرای پیشنهادی از سوی یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس در صحن علنی قرائت خواهد شد.

در این مراسم، براساس اعلام اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور قرار است 8 رئیس‌جمهور، 19 رئیس مجلس، حداقل 92 هیات بلند پایه خارجی و بین‌المللی که 25 هیات از آسیا و اقیانوسیه، 26 هیات از کشورهای عربی و آفریقایی و 30 هیات از اروپا و قاره آمریکا هستند همچنین 11 هیات از دبیران کل و مسئولان ارشد سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، 9 معاون رئیس جمهور و نخست وزیر، 7 معاون رئیس مجلس، 11 وزیر امور خارجه و 35 فرستاده ویژه کشورها و 12 معاون وزیر خارجه، 6 رئیس گروه دوستی پارلمانی و دو رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان‌ها در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی منتخب دوازدهمین دوره ریاست جمهوری حضور خواهند داشت.

گفتنی است؛ هیئت‌های خارجی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور از صبح روز پنجشنبه (12 مرداد ماه) تا شنبه (14 مرداد ماه) در حال ورود به تهران هستند.

انتهای پیام/ 

مراسم تحلیف روحانی با حضور میهمانان داخلی و خارجی در مجلس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار