عضو مجمع نمایندگان تهران مطرح کرد؛

وقوع فرونشست زمین در اکثر مناطق شهری تهران

نجفی گفت: فرونشست زمین در اکثر مناطق شهری درحال وقوع است، بنابراین بی توجهی به اتخاذ راهکاری برای جلوگیری از افزایش فرونشست زمین سبب خسارت جانی، مالی و اعتباری فراوانی شده است.

وقوع فرونشست زمین در اکثر مناطق شهری/ فقط در جنوب غربی تهران نشست زمین رخ داده استبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا نجفی عضو مجمع نمایندگان تهران با اشاره به اینکه تهران رکوددار فرونشست زمین در کل دنیا است، گفت: فرونشست زمین در اکثر مناطق شهری درحال وقوع است، بنابراین بی توجهی به اتخاذ راهکاری برای جلوگیری از افزایش فرونشست زمین سبب خسارت جانی، مالی و اعتباری فراوانی شده و به طورطبیعی مخاطرات بسیاری را برای مردم به وجود می آورد؛ از این رو توجه به این معضل و رسیدگی همه جانبه و عمیق برای مقابله با آن ضرورتی انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه موضوع فرونشست تا حدود بسیار زیاد به نحوه عملکرد و برنامه ریزی درحوزه مدیریت شهری ازقبیل مدیریت برمنابع آب های زیرزمینی مرتبط است، افزود: همچنین موضوع مدیریت، حفظ ، نگهداری و توسعه زیرساخت هایی همچون شبکه های آب ، فاضلاب ، پروژه های زیرزمینی مانند تونل و مترو نیز درموضوع فرونشست ها قابل اهمیت است.

نجفی با بیان این‌که فرونشست خسارت های اساسی را به زیرساخت های کشور وارد می کند، تصریح کرد: همین موضوع درحوزه حمل و نقل و سیستم جاده ای نیز وجود داشته و این مشکل به طورحتم معایب و تصادفات بسیاری را برای مردم به وجود می آورد، بنابراین مشکلات این چنینی شریان های حیاتی کشور را دچار مشکلات اساسی می کند؛ ضمن اینکه خسارت ها و تخریبی که به واسطه فرونشست ها به شبکه آب زیرزمینی، فاضلاب، گاز ، انتقال و توزیع برق، مخابرات و ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی وارد می شود شاید دربرخی شرایط قابل جبران نباشد.

وی ادامه داد: مدیریت برمنابع آبی زیرزمینی، مکان یابی مناسب برای احداث زیرساخت های شهری، ابنیه مسکونی و غیرمسکونی درتمامی زمین های سست و برگسل زلزله و مقاوم سازی بناها و تاسیسات موجود باید دردستورکار قرار می گرفت؛ این درحالی است که این اقدامات انجام نشده و درحال حاضر تهران بزرگترین آمار و تجربه فرونشست را درتمامی دنیا دارد، بنابراین باید یک شرایط بحرانی دراین خصوص مدیریت شود.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت: متاسفانه کارهای بسیاری دراین حوزه نیمه تمام باقی مانده و عقب ماندگی بسیاری وجود دارد، بنابراین برای جلوگیری از خطرهای احتمالی باید مقابله با فرونشست را درکنار زلزله مورد توجه قرار داد، تا بتوان یا به طور کلی این موضوع و خسارت های آن را در زمان وقوع حوادث مدیریت کرد؛ یا اینکه تبعات، خسارت ها و آسیب های آن را به حداقل رساند.

لازم به ذکر است، در فروردین  ماه سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی درباره فرونشست زمین در تهران گفته بود:‌ تنها در جنوب غربی تهران نشست زمین داریم، این نشست زمین نیز مربوط به 20 سال اخیر است و موضوع تازه‌ای نیست.

حناچی درباره نشست روزانه یک میلی‌متری زمین در تهران اظهار کرد: مؤسساتی مانند ژئوفیزیک باید دراین‌باره اظهارنظر کنند و با این حال نشست زمین در کل تهران نداریم و تنها در یکی از مناطق پایتخت آن هم نه در حد یک میلی‌متر نشست داریم.

وی ادامه داد: فقط در جنوب غربی تهران مسئله نشست زمین روی داده است.

انتهای پیام/

 

فقط در جنوب غربی تهران نشست زمین رخ داده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار