در برنامه «جهان آرا» عنوان شد؛

میر سلیم: بعد از دوم خرداد بی‌انصافی‌هایی به مرحوم هاشمی رفسنجانی شد/ داستان لباس خاص میر سلیم

عضو موتلفه اسلامی گفت: بینش روحانی جنبه اصولگرایی داشته و سعی کرده رویه هاشمی را ادامه بدهد.

بعد از ۲ خرداد بی‌انصافی‌هایی به مرحوم هاشمی رفسنجانی شدبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید مصطفی میر سلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، با حضور در برنامه «جهان آرا» 14 مرداد با بیان دیدگاههای خود نسبت به جریانهای سیاسی فعال در ایران، و با اشاره به سوابق سیاسی خود، ناگفته هایی را از پشت پرده رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری بازگو کرد.

 

وزیر ارشاد دولت سازندگی در پاسخ به این سوال که حضور شما در وزارت فرهنگ چه ارتباطی با مدرک تحصیلیتان داشت، گفت: رشته تحصیلی من مکانیک بود و در سال 1351 فارغ التحصیل شدم و فعالیتم در این عرصه را شروع کردم.

عضو موتلفه اسلامی با اشاره به زمانی که به ایران بازگشت، بیان داشت: در این دوره فعالیتم را در دانشگاه امیر کبیر، که آن زمان به پلی تکنیک مشهور بود، ادامه دادم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در فعالیتهایی که در آن سالها در کشور انجام می‌گرفت جنبه‌های قوی سیاسی داشت، اظهار داشت: ما ضمن اینکه تحصیلات خود را انجام می‌دادیم، فعالیتهای مذهبی و فرهنگی را هم رها نمی‌کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سازندگی با اشاره به اینکه ما به موازات فعالیتهای تخصصی، فعالیتهای فرهنگی نیز انجام می‌دادیم، گفت: وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد، اطرافیان من کمتر با جنبه های تخصصی بنده آشنا بودند و بیشتر با فعالیتهای سیاسی‌ام آشنا بودند و از همین جهت من را به عنوان موتور فرهنگی می‌شناختند.

میرسلیم با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب، به اندازه کافی افراد برخوردار از تخصص و تجربه نداشتیم، عنوان کرد: بنده چندین سال در حوزه تحقیقات مشاور مرحوم هاشمی بودم و چون در حزب با یکدیگر همکاری می کردیم، ایشان با زمینه های فکری من آشنا بود.

زمانی که هاشمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به من سپرد، خیالش راحت بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چون مرحوم هاشمی با دیدگاهها و تفکرات من آشنایی داشت، بنده را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد، خاطرنشان کرد: زمانی که او وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به من سپرد، خیالش راحت بود که می تواند تمرکز فکری بر مسائل اقتصادی و عمرانی داشته باشد و دغذغه ای به لحاظ مسائل فرهنگی نداشته باشد .

 وی افزود: اعتقاد و علاقه مرحوم هاشمی به پیشرفت کشور در زمینه های اقتصادی و اجتماعی بود و باید بعد از جنگ بازسازی انجام می شد که اقدامات خوبی هم صورت گرفت.

میرسلیم با بیان اینکه مرحوم هاشمی تمام اختیارات به لحاظ فرهنگی را در آن دوران به من واگذار کرد، افزود: در آن موقع کار وزارت فرهنگ پیچیده‌تر بود و امور گردشگری و حج و اوقاف نیز زیر مجوعه این وزارت خانه بود، اما او در هیچ زمینه‌ای دل نگرانی نداشت و تمام کارها را به من سپرد.

وزیر اسبق ارشاد با بیان اینکه گاهی به شوخی از مرحوم هاشمی درخواست می‌کردیم که برای سرکشی به وزارت خانه تشریف بیاورد، گفت: در دوره دوم ریاست جمهوری ایشان گشایش‌های زیادی در مطبوعات و رسانه ها بدست آمد.

میرسلیم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آن زمان انتقاداتی در حوزه فرهنگ وجود داشت و حتی از زاویه فرهنگ و ارشاد ایشان مورد انتقاد قرار میگرفت، عنوان کرد: اینها صحبتهای منتقدین است، زیرا روزنامه‌های حرفه ای کشور به آن دوران بر می گردند و ما در آن زمان به لحاظ رسانه ای فضای بازی داشتیم .

وزیر ارشاد دولت سازندگی با بیان اینکه در آن دوره روزنامه های منتقد هم وجود داشتند، گفت: برخی اوقات انتقادها تند بود، اما فعالیت مطبوعاتی و هیئت منصفه دقیق تر و قاعده‌مندتر بود و هر کس نمی توانست هر کاری را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه امروز اخلاق مطبوعاتی قوی نیست و برخی از دوستان رعایت نمی کنند، یادآور شد: در آن دوران نسبت به دولت اجحاف صورت می‎گرفت، اما فکر نمی‌کردیم که باید برخورد شود.

وی گفت:  ما در آن دوران نشریه های طنز و سیاسی هم داشتیم اما مشکلی با آنها نداشتیم.

بی انصافی اصلاحات به هاشمی

وزیر اسبق ارشاد با بیان اینکه در دوره اول دولت اصلاحات یک مقداری نسبت به مرحوم هاشمی بی انصافی‌هایی صورت گرفت، افزود: گاهی اوقات نقدها علمی نبود و بیشتر توهین بودند، و اینها آزادی سیاسی نبود، بلکه سواستفاده سیاسی بود.

لباس خاص میر سلیم

میرسلیم در پاسخ به این سوال که داستان لباس خاص شما چیست و چرا متفاوت از بقیه لباس می‌پوشید گفت: چون اعتقادی به کراوات نداشتم، پوشش من از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اینگونه بوده است.

وی با اشاره به اینکه بعضی ها درخواست کردند این لباس عرضه شود گفت: من مخالفتی با این موضوع نداشتم و هر کسی که علاقمند باشد می تواند استفاده کند.

 ميرسليم در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا دولت هاشمی رفسنجانی، دولت راستگرای خالص به حساب می آمد، عنوان کرد: دولت هاشمی دولت جامعه‌نگر بود و بعد از او هم، چنین دولتی را نداشتیم.

وی با بیان اینکه با نگاه مرحوم هاشمی، در دولت او افرادی از تمام گرایشهای سیاسی به عنوان مشاور وزیر و دستیار انتخاب شدند، اظهار داشت: مهاجرانی به عنوان مشاور حقوقی رئیس جمهور بود، من و آل‌اسحاق دو عضو از موتلفه بودیم، بقیه هم از کارگزاران راست‌ها و چپها بودند، اما یکدیگر را تحمل می کردیم .

چتر مدارای هاشمی

وزیر اسبق ارشاد با بیان اینکه هاشمی چتری را باز کرده بود، که چتر خوبی برای مدارا کردن بود، افزود: دولت هاشمی دولتی دربرگیرنده مجموعه طیفهایی بود که می خواستند برای انقلاب خدمت کنند، گرچه گرایششان یکسان نبود.

میر سلیم در پاسخ به این سوال که شما نماد جریان راست در کشور هستید و همانطور خالص از دهه 60 به 90 منتقل شدید و از نظر شما جریان راست چیست، گفت: قبل از اینکه واژه اصولگرایی مطرح شود، عده ای از تعبیر محافظه کاران که در غرب کاربرد داشت، استفاده می کردند، اصولگرایی واژه درستی است، زیرا اینها معتقد بر مبنای اصول دینی هستند و  نحوه اداره جامعه باید بر این اساس مطرح شود.

وی با بیان اینکه این نوع بینش از قانون اساسی برخواسته و در مقابل آن هم با طرز فکری دیگر مواجه بودیم که می گفتند باید تجدیدنظرهایی صورت گیرد اظهار دشات: این جریان بعدها به اصلاحات تبدیل شد.

وی با بیان اینکه آنهایی که اصول گرا هستند روی مواضع خود ماندند و پایبندی آنها پایبندی عمیقی است، خاطرنشان کرد: اولین نخست وزیر ما رجایی است و از ایشان ساده زیست تر ندیدم. شهید رجایی موتلفه ای و انقلابی بود و می خواست از مجموعه نیروهای انقلابی استفاده کنیم.

میرسلیم با بیان اینکه تعبیر اصولگرایی را تعبیر درستی میدانم، اظهار داشت: اما تعبیر راست و چپ وارداتی است.

روحانی همیشه اصولگرا بود

وی در ادامه اظهارات خود گفت: روحانی همیشه اصولگرا بود و اکنون هم ذاتا اصولگراست. او در دوره اول ریاست جمهوری سعی کرد نشان دهد، اصولگراست اما 100 درصد رفتار اصولگرایی نداشت و امیدواریم در دوره دوم در مراعات اصول بهتر باشد.

میرسلیم با اشاره به اینکه مواضع روحانی از ابتدای انقلاب و قبل از انقلاب مشخص است، گفت: ما از نظر فکری می توانیم به روحانی نزدیک باشیم و نقد ما از دولت یازدهم نقد عملکردی بود زیرا روحانی سعی کرد با آن چه که از آن به عنوان اعتدال یاد می کند، جریان هاشمی را ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری از تمام نیروهای خلاق کشور استفاده کند ودوستانی که برای ایشان رای جمع کردند بگذارند تا او اینگونه عمل کند.

 

میرسلیم در خصوص علت کاندیداتوری خود گفت: من برای ریاست جمهوری نامزد نبودم، اما با توجه به وضعیتی که از جامعه در زمینه های مختلف می‌دیدیم، در حزب موتلفه ترغیب شدیم که در انتخابات شرکت کنیم و در حزب موتلفه هم از میان افراد مختلفی که برای انتخابات داوطلب شده بودند، من انتخاب شدم. چرا که می‌دیدیم بیکاری وجود دارد، مسائل تحریم برقرار است، قولی که دولت به مردم داده عمل نشده و رکود وجود دارد. از این رو حزب تصمیم گرفت به صحنه بیاید و راهکاری برای این مشکلات ارائه دهد.

 وی در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر به خودتان رای نمی دادید به چه کسی رای می‌دادید؟ گفت:به این موضوع فکر نکرده بودم، زیرا اعتقاد داشتم که تا پایان انتخابات می‌مانم و این موضوع برایم مطرح نبود.

وی افزود: ما آمده بودیم که رقابت کنیم و روحانی رقیب اصلی ما محسوب می شد.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما نگاه می کردیم که کناره گیری، سبد رای روحانی را تقویت می‌کند یا به نفع جریان ماست. چرا که خیلی ها به من گفته بودند اگر شما نباشید رای ما به سمت روحانی می‌رود.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که آیا حزب به شما برای کناره گیری فشار نیاورد؟ بیان داشت: خیر، حزب موتلفه این مسئله را به خودم سپرد تا در مورد این موضوع تصمیم بگیرم و اخبار کناره گیری در زمان انتخابات هم حرف های اشخاص بود و تصمیم گیری حزب نبود.

 وی در خصوص جامعتین گفت: جامعتین درخواستی نداشت زیرا از قبل گفته بودیم برای تکلیف شرعی آمده‌ایم و شورای مرکزی حزب موتلفه تصمیم می‌گیرد، از این رو تشخیص جامعه روحانیت و جامعه مدرسین مطرح شد و در شورای مرکزی موتلفه بررسی شد و مشخص شد، برخی از نکات برخلاف نیتشان بوده است.

 نامزد دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که به نظرتان دولت به لحاظ سیاسی کدام جنبه خود را تقویت خواهد کرد؟ گفت: اگر به نیت روحانی نگاه کنیم، او نکات جالبی را مطرح کرد، و اینها برگرفته از تجارب 4 سال گذشته است، اگرچه مبارزات انتخاباتی هم اثر دارد و اگر حرف منطقی گفته می‌شود از آن استفاده کند که روحانی این کار را کرده است.

وی در ادامه افزود: مثلا روحانی گفته است که به قانون گرایی و گسترش طوایف ایرانی اعتقاد دارم، بنابراین باید آن چیزهایی که به لحاظ قانونی متوقف شده اجرا شود.

میرسلیم با اشاره به برنامه ششم توسعه تصریح کرد: یکی از موارد مهم که می‌توان به آن اشاره کرد، قانون برنامه ششم توسعه است که 5 ماه است هنوز ابلاغ نشده است .

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  آیا وزرایی که انتخاب می کنند به قانون پایبند خواهند ماند، افزود: وزرای روحانی باید به قانون اعتقاد داشته باشند تا اقتصاد مقاومتی را به مرحله اجرا برسانند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نهاد ریاست جمهوری تاثیر چندانی در کشور ندارد و در این زمینه هیات وزیران مهم هستند. چرا که در زمینه های مختلف هیات وزیران مطرح است و امیدواریم روحانی تحت فشار جریان‌های سیاسی قرار نگیرد که نتواند به قول و قرار خود عمل کند.

 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد افزود: وزرا باید راضی باشند که فقط از حقوق و مزایا برخوردار باشند و اگر کاری دارند قبل از مشغول شدن در دولت کنار بگذارند تا لحظه‌ای به منافع خودشان فکر نکنند.

وی تصریح کرد: اگر وزرا با مسئولیت خودشان در دولت به کارهای شخصی‌شان ادامه دهند، باعث ایجاد فساد می شود که در دولت یازدهم هم وجود داشت.

میرسلیم در خصوص مبارزه با فساد بیان داشت: رئیس جمهور با رئیس قوه قضاییه در مقابل هر آنچه که باعث فساد می شود باید ایستادگی کنند، به هر حال فساد وجود داشته و امیدواریم وقتی روحانی می‌گوید در مقابل فساد خواهد ایستاد اتفاقات خوبی رخ دهد ولی باید وزرا و مدیران هم  این اعتقاد را داشته باشند.

 

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: هیچ معامله‌ای نداریم که دولت بخواهد انجام دهد و مردم ندانند، مگر اینکه امنیتی باشد که آن هم تصمیمش با مجلس است.

وی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی گفت: هنوز نمی دانیم قرارداد پژو به نفع چه کسی است و دولت باید شرایط معاملات اقتصادی را باید برای مردم اطلاع رسانی کند.

میرسلیم با تاکید بر اینکه اشتغال برای مردم اهمیت دارد، و ما توانستیم به رشد دو رقمی برسیم، اظهار داشت: چطور بی کاری 12 و نیم درصد داشته باشیم، اما رشد دو رقمی باشد.  در حالیکه دو رقمی بودن رشد به فروش نفت بر می‌گردد. آیا فروختن نفت افتخار است.

 وی با تاکیر بر اینکه از نظر مهندسی هم هنری وجود داشته که باعث شده تولید نفت بیشتر شود بیان داشت: آیا تولید نفت را برای این می خواستیم که دلار نفتی برای اداره کشور به دست آوریم؟ خیر؛ اینگونه نبوده است. بنابراین ما باید واقعیت‌های کشور را در نظر بگیریم تا ببینیم کشور در کدام قسمت‌ها می‌تواند خودکفا شود .

 

میرسلیم با این پیشنهاد که وزرایی انتخاب کنید که براساس کارهای کارشناسی در وزارتخانه‌ها به رییس جمهور اطلاعات دهند، تا کارها انجام شود، تاکید کرد: نمی توان هر آماری را مطرح کرد، زیرا مردم مقایسه می کنند که چقدر قدرت خرید شان نسبت به سال گذشته تغییر کرده و آن موقع عملکرد دولت را مثبت و یا منفی می دانند.

 وی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از تغییرات در کابینه چگونه خواهد بود و روحانی به کدام سمت نزدیکتر خواهد شد؟ گفت: روحانی کار سختی در پیش دارد، چرا که فقط رئیس جمهور کسانی که به وی رای دادند نیست و باید جلب نظر همه مردم را داشته باشد، و به قول هایی که داده عمل کند .

 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: قدرت ما باید خود را در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی نشان دهد، و همانطور که رهبری فرمودند، همه باید اجازه دهیم که روحانی ترکیبی انتخاب کند که این نیازها را پاسخگو باشد. بنابراین باید با کابینه‌ای که تشکیل می‌دهد، دستاوردی داشته باشد که بعد از 4 سال عملکرد خوبی را به دست آورد.

 

میرسلیم در خصوص یارانه گفت: می دانم که در مورد یارانه‌ها در کابینه یازدهم اتفاق نظر وجود نداشت و می توانستیم بهتر عمل کنیم، اما با حساسیت‌هایی که در شرایط کنونی داریم، مسایل اقتصادی بسیار مهم است و سلیقه‌های مختلف نباید برنامه های دولت را بهم بریزد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: دیدگاهی در دولت وجود داشت که  مسائل اقتصادی را اولویت می دانستند، اما افرادی معتقد بودند که اگر بخواهیم از برخی استفاده کنیم ممکن است به ضرر جریان‌مان شود.

میرسلیم در پایان خاطر نشان کرد: دولت به کمک همه نیاز دارد و متخصصانی هم در این باره وجود دارند، از سویی دیگر استفاده نکردن از کسانی که در زمان انتخابات کمک نکردن، غلط است.

وی با بیان اینکه اگر بگوییم اقلیتی هم فقط نقد کنند درست نیست، بیان داشت: باید در کابینه از افراد متخصص که علاقمند به آینده کشور هستند، استفاده کرد. مضاف بر اینکه یکی از موارد تعاملی که می توانیم داشته باشیم در زمینه خودرو است. اما به فرانسه و کره منحصر شده، چنانچه در نمایشگاهی دیدم که شرکت های کره ای و فرانسوی قدرت نمایی می کردند و این ضعف است. چرا که تعامل با خارج تخصصی است که باید مطابق با قابیلت‌های خودمان باشد زیرا توانایی های خوبی داریم.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
جدي ميگيد؟ شوخي نكنيد!
آخرین اخبار