سوسک‌ها هم یک پای گرده‌افشانی هستند!

مطالعات جدید حاکی از آن است که سوسک‌ها نیز مانند پرندگان و پستانداران در پخش دانه‌های گیاهان نقش دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گل‌ها و گیاهان معمولا از پرندگان و حیوانات برای جابه‌جایی گرده‌های خود استفاده می‌کنند. اما محققان بر این باورند که سوسک‌ها که نقش آنها به عنوان تجزیه کننده در جهان هستی شناخته شده است، نه تنها به تجزیه مواد در حال فساد روی سطح جنگل کمک می‌کنند. بلکه به گفته دانشمندان ژاپنی، این حشرات موزی در انتشار و پخش شدن دانه‌ها و گرده‌ها نقش دارند.
آنها این اقدام سوسک‌ها را برای پخش و انتشار دانه‌های یک گونه گیاه جنگلی موسوم به Monotropastrum humile ضروری دانستند.

این گیاه، گونه عجیب و غریبی است که فاقد کلروفیل است و بنابراین قادر به انجام فوسنتز نیست. این گونه گیاهی مواد مغذی مورد نیاز خود را از قارچ‌هایی به دست می‌آورد که در زیر لایه خاکی رشد می‌کنند.

این گیاه، میوه‌های کوچک، بدون بو و رنگ پریده خود را روی سطح جنگل می‌اندازند. این میوه‌ها تقریبا هیچ بویی ندارند و محققان ژاپنی دریافتند که گونه‌های پرندگان و پستانداران علاقه‌ای به این منبع غذایی ندارند. تنها شمار اندکی از بی‌مهرگان هستند که پالپ این میوه‌ها را مصرف می‌کنند و سوسک جنگی Blattella nipponica تنها گونه‌ای است که به طور مداوم با این میوه در ارتباط است.

محققان مدفوع این سوسک‌ها را مورد آزمایش قرار دادند تا دریابند که آیا آنها در پخش دانه‌های گیاهان نقش دارند یا خیر. دانشمندان در نهایت دریافتند که این سوسک‌ها بعد از هر بار خوردن میوه این گیاه جنگلی که به طور متوسط شامل سه دانه است، دفع مدفوع دارند و محققان توانستند در آزمایش‌های خود دانه‌های گوارش شده و قابل مشاهده را در مدفوع این سوسک‌ها جمع‌آوری کنند.

دانشمندان فرضیه‌ای مطرح کردند مبنی بر این که این گونه‌های گیاهی منحصر به‌فرد از مزیت توانایی پخش دانه‌ها توسط سوسک‌ها استفاده می‌کنند. این گونه گیاهی، میوه خود را در سطح زمین آویزان می‌کند و این میوه‌ها هم‌زمان با تولد نوزاد سوسک‌ها می‌رسند.

تاکنون 4600 گونه سوسک شناسایی شده‌اند. پراکندگی دانه‌ها که توسط سوسک‌ها اتفاق می‌افتد مکانیسم فراگیری را دربرمی گیرد. اما این امر هنوز به شکل مستند مطرح نشده و تنها به عنوان سوء‌استفاده یک گونه گیاهی از قابلیت این گونه سوسک عنوان شده است. محققان امیدوارند که این یافته‌ها، انسان‌ها را به تقابل میان گیاهان و سوسک‌ها علاقمند کند.

منبع:آنا

انتهای پیام/

 

سوسک‌ها هم در پخش دانه‌های گیاهان نقش دارند!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار