نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی:

تغییرکاربری شالیزارها به دلیل افزایش واردات برنج خارجی/دولت یارانه خرید برنج داخلی به مردم دهد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت:برنج کاران شمال به دلیل واردات برنج متضرر شده اند که به همین دلیل زمین های کشاورزی خود را تغییر کاربری داده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت برنجکاران شمال کشور و دلیل گران بودن برنج داخلی نسبت به برنج وارداتی اظهار داشت:کیفیت برنج های ایرانی با یکدیگر متفاوت است؛چراکه برنج محصولی است که شرایط آب و هوایی، شرایط باتلاقی زمین و شرایط کوددهی می‌تواند در کیفیت آن بسیار اثر داشته باشد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بخشی از برنج های موجود در شهرستان رشت، آستانه اشرفیه و تالش برنج های بسیار با کیفیتی است که قیمت آن ها در مقایسه با انواع دیگر برنج ها گران تر است.

 وی افزود: به عنوان مثال برنج دمسیاه برنج اعلا است و دارای قیمت  بالاتری نسبت به برنج هاشمی و یا برنج های نوع دیگر است.

عضومجمع نمایندگان استان گیلان  در مجلس تصریح کرد: اینکه قیمت خرید برنج ایرانی گران تمام می‌شود به دلیل این است که کشاورزی ما مکانیزه نیست و هزینه تمام شده تولید برنج توسط کشاورزان بالا است در حالی که دولت می تواند با سیاستگذاری مناسب و  اتخاذ تصمیمات و تدابیر حمایتی به کشاورزان کمک کند.

دولت به دنبال  تدابیر حمایتی برای کشاورزان باشد

 کوچکی نژاد در ادامه تصریح کرد:یکی از این تدابیر افزایش تعرفه واردات برنج است؛به طوری که  اگر تعرفه برنج وارداتی افزایش پیدا کند به همان نسبت قیمت هر دو برنج داخلی و وارداتی  نسبتا به یکدیگر نزدیک می‌شود.

وی ادامه داد: تدبیر دیگر دولت برای حمایت از برنجکاران پرداخت یارانه به کشاورزان است و  از این طریق می تواند قیمت برنج داخلی را کاهش دهد به این معنی که دولت کود ،سم ،ادوات کشاورزی و تسهیلات بانکی با سود 4 درصد به کشاورزان بدهد که اعطای این تسهیلات، خودبه‌خود هزینه تولید و قیمت خرید برنج داخلی را کاهش می دهد.

 نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نمی‌شود به بهانه بالا بودن قیمت برنج داخلی، برنج خارجی وارد کنیم؛چراکه این کار آسیب دیگری به کشور وارد می کند.

کوچکی نژاد خاطرنشان کرد:دولت می تواند به مردمی که برنج داخلی می خرند؛نیز  یارانه دهد به طوری که به عنوان مثال برنج کشاورز را ۱۲ هزار تومان خریده  و به مردم ۸ هزار تومان می فروشد،اما اگر گوشه ای بنشیند و کشاورزان را به تنهایی به میدان بفرستند کشاورز به تنهایی در این میدان یقین شکست خواهد خورد.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با وجود واردات برنج خارجی تعدادی از برنج کاران شمال متضرر شده اند، تاکید کرد:در شهرستان رشت ۲۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود داشته که درحال حاضر به کمتر از  ۱۸۰ هزارمترمربع رسیده است که این نشان می دهد که مزارع برنج تغییر کاربری داده اند که این آسیب جدی است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ب

وضعیت برنج کاران شمال کشور

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلي اززاهدان
۱۷:۲۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
سلام شما برنج درجه يك ايراني را به بازار عرضه كنيد به قيمت مناسب كه هم توليدكننده و هم مصرف كننده بهره ببرند . ما هم خريدار آن هستيم . اينجا كه ما برنج مثلا ايراني ميخريم در نهايت تايلندي در مياد اصلا طعم و بوي برنج ايراني با اين نمونه هايي كه تا حالا به ما فروخته شده يادمان رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
آخرچرا دست بر نمیدارید