سید افقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نقض توافق آتش‌بس در جنوب سوریه از سوی آمریکا

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: توافق آتش بس در جنوب سوریه بین آمریکا و روسیه  به طور رسمی اعلام نشد و یک گفت‌و‌گوی دوطرفه ضمنی بین دو کشور صورت گرفت.

نقض توافق آتش‌بس در جنوب سوریه از سوی آمریکاسید هادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون توافق آتش بس بین آمریکا و روسیه در جنوب سوریه و نقض این توافق از سوی آمریکا با توجه به حملات اخیرهوایی به شرق دیرالزور، اظهار داشت: توافق آتش بس در جنوب سوریه بین آمریکا و روسیه  به طور رسمی اعلام نشد و یک گفت‌و‌گوی دوطرفه ضمنی بین دو کشور صورت گرفت.

وی با بیان اینکه مقرر شد توافق آتش‌بس به شکل آزمایشی برای مدت محدودی اجرا شود، تصریح کرد: ایران و سوریه تا حدودی نسبت به این مسئله خوش بین نبودند ولی با  این وجود در آستانه چهار، سوری‌ها چهار منطقه به عنوان مناطق کاهش تنش را قبول و سه کشور ایران، روسیه و ترکیه آن را امضا کردند. بنابراین دولت سوریه با اصل اینکه هر کجا  آتش بس شود به نفع مردم، دولت و نیروهای مسلح کشورش است این توافق را پذیرفت.

سیدافقهی در ادامه افزود: هدف روسیه از این توافق، آزمودن آمریکایی‌ها درمیزان پایبندی به این آتش بس و سنجیدن اینکه آتش بس‌های داخل چارچوب آستانه موفق‌تر است یا آتش بس‌های خارج از چارچوب بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: با توجه به اینکه آمریکا با ایجاد شیطنتی تصمیم بر تخریب نشست آستانه را داشت، اما روس‌ها حواسشان جمع بود که ممکن است آمریکایی‌ها در اجرای این توافق بدعهدی کنند.

سید افقهی بیان کرد: با اعلام این آتش بس بین آمریکا و روسیه در همان ایام هفت روستا در اطراف قنیطره آزاد شد و همان زمان نتانیاهو اذعان کرد:« ما این آتش بس را قبول نداریم چرا که  آتش بسی که در آن تضمینی برای عقب‌نشینی حزب الله لبنان و ارتش سوریه از منطقه وجود ندارد برای ما خطرآفرین بوده و بابت رعایت این آتش بس و اینکه عملیاتی در منطقه انجام ندهیم، هیچ ضمانتی به آمریکایی‌ها نمی دهیم.»

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: پس از مدتی معلوم شد این آتش بس به طور رسمی اعلام نشده و حدود و جزئیات آن و اینکه چه کسانی قرار است بر این آتش بس نظارت کنند، تعیین نقاط امن تردد شهروندان سوری که در این مناطق ساکن هستند، تکلیف گروه‌های تروریستی اعم از داعش و جبهه النصره که در آن منطقه حضور دارند و اینکه چه نیرو هایی در این معابر قرار است جایگزین شوند همه در پرده  ابهام ماند و خود این طرح ها عملیاتی نشد.

وی در پایان با اشاره به تحریم های اخیرکنگره آمریکا علیه روسیه در مورد آینده این توافق، گفت: باوجود این بد عهدی‌ها و بداخلاقی‌ها و دشمن ورزی‌های آمریکا بعید است که به صورت رسمی و قانونی آتش بس از سرگرفته شود و به اجرا درآید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار