درمان دیابت با پیوند پوست مصنوعی

پژوهشگران موفق شدند با دستکاری ژنتیک در سلول‌های مصنوعی پوست روشی ابداع کنند که از پیشرفت و ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیوند پوست مصنوعی به‌دست آمده از کشت سلول‌های بنیادی افراد، از چند دهه قبل برای درمان آسیب‌های سوختگی و دیگر آسیب‌های پوستی مرسوم بوده است اما یافتن کاربرد تازه‌ای برای این روش یک شگفتی جدید آفرید.

پژوهشگران دانشگاه میشیگان آمریکا موفق شدند با استفاده از سلول‌های پوستی دستکاری‌شده، پانکراس موش‌ها را وادار به تولید انسولین و تنظیم قند خون کند. در این روش سلول‌های پوستی ساخته‌شده از سلول‌های بنیادی، پپتاید1 شبه گلوکاون (GLP1) تولید و به خون می‌ریزند. این ماده پس از رسیدن به پانکراس، تولید انسولین را تحریک و در نتیجه قند خون را کنترل می‌کند.

در آزمایش انجام‌‌شده، موش‌هایی که پیوند پوست روی آنها انجام شده بود، در معرض رژیم‌های چرب قرار گرفتند تا چاق شوند. سپس با استفاده از پیوند پوست مصنوعی از بروز دیابت نوع دو در آنها جلوگیری شد. چاقی یکی از مهم‌ترین دلایل مقاومت انسولینی‌ است و وجود پوست مصنوعی از آن جلوگیری کرد.

این روش هنوز داوطلب انسانی برای آزمایش نیافته است و از آنجا که موش‌های مورد آزمایش در میشیگان دستگاه ایمنی ضعیف‌شده داشتند، نمی‌توان از موفقیت قطعی آن در انسان مطمئن بود.

پژوهشگران معتقدند با وجودی‌ که این روش درمانی برای دیابت محسوب نمی‌شود اما دریچه‌ای تازه به استفاده‌های نوین از پوست مصنوعی در درمان‌های میان‌رشته‌ای پزشکی گشوده است و در آینده می‌توان از آن برای رساندن دیگر داروها یا محرک‌ها به بدن انسان بهره گرفت.

منبع:آنا

انتهای پیام/

 

پیشگیری از دیابت با پیوند پوست مصنوعی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار