همدان؛

ثبت جهانی ارگ باستانی نوشیجان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایرگفت: ثبت جهانی ارگ باستانی نوشیجان و شهر زیرزمینی سامن در دستور كار است.

ثبت جهانی ارگ باستانی نوشیجان 

بهگزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ جلیلی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به با اشاره به ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت اظهار کرد: این امر موفقیتی بزرگ برای شهرستان ملایر به شمار می‌رود.

وی این عنوان را باعث افتخار بزرگ شهرستان دانست و گفت: برای بزرگداشت این رویداد ارزشمند جشن ملی مبل و منبت در روز 14 شهریورماه  با کمک و همراهی هنرمندان و فعالان مبل و منبت برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر از وجود 12 رشته فعال صنایع دستی در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: این رشته‌ها شامل مبل و منبت، مرواربافی، قلم‌زنی، چرم، ساز سنتی، سفالگری، گیوه‌بافی، تراش سنگ، گلیم‌بافی و مجسمه‌سازی بوده و بیش از 9 هزار هنرمند به صورت مستقیم در این رشته‌ها فعالیت دارند.

وی گفت: از این تعداد هنر مبل و منبت با 4 هزار و 300 کارگاه و 8 هزار شاغل به طور مستقیم و بیش از 20 هزار به صورت غیر مستقیم بیشترین سهم اشتغال در صنایع دستی شهرستان را  دارد.

جلیلی در ادامه با بیان اینکه 70 قطعه زمین در شهرک خوشه مبل و منبت حاجی‌آباد ملایر آماده واگذاری به متقاضیان در بخش مبل و منبت است؛ افزود: به هر متقاضی یک‌میلیارد ریال وام از صندوق کارآفرینی امید پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به واگذاری این زمین‌‌‌ها همه کار مبل و منبت در این شهرک انجام خواهد شد، به بیمه‌شدگان صنایع دستی شهرستان ملایر اشاره کرد و افزود: تاکنون حدود یک‌هزار و 600 هنرمند صنایع دستی در این شهرستان بیمه شده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان ملایر بر ضرورت تبلیغ و نقش مهم رسانه‌ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: تاکنون 340 اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد 200 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

جلیلی تصریح کرد: علاوه بر این میزان اعتبار 250 میلیون تومان نیز از اعتبارات ملی برای برگزاری آموزش صنایع دستی، مرمت بازار، زورخانه بابک، مجموعه دستکند سامن و ارگ باستانی نوشیجان اختصاص یافت.

وی از افزایش 30 درصدی اعتبارات میراث فرهنگی در سال جاری خبر داد ابراز امیدواری کرد از محل اعتبارات متوازن نیز به این شهرستان اعتبارات خوبی اختصاص یابد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر پیشرفت و توسعه گردشگری شهرستان را نیازمند ورود سرمایه‌گذاران دانست و گفت: سد کلان به عنوان منطقه نمونه گردشگری و هتل نیمه‌کاره پارک سیفیه ملایر نیازمند ورود سرمایه‌گذار است.

جلیلی با اشاره به اعتبارات سال گذشته میراث فرهنگی ملایر گفت: سال گذشته 23 میلیارد ریال اعتبار داشتیم که از اعتبارات استانی 3 میلیارد و 200 میلیون ریال برای مرمت عمارت لطفعلیان، ساختمان اداری، برگزاری کلاس‌های آموزشی، شهر زیرزمینی سامن و طرح ساماندهی بازار، برج بیدکرپه و مسجد عاشورا هزینه شد.

انتهای پیام/ص.ف

فعالیت 9 هزار هنرمند در همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.