ساری؛

صادرات محصولات کشاورزی مازندران به ۸ کشور

محصولات کشاورزی مازندران به ۸ کشور خارجی ۴ ماه نخست امسال صادر شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حسین نگهدار مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۶۸ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۱۰۰ میلیون و ۵۲۴ هزار دلار ۴ ماه نخست امسال از گمرکات استان به بازار‌های هدف صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۰.۶۶ درصد و از لحاظ ارزشی ۰.۰۲ درصد افزایش داشته است.


وی افزود: فراورده‌های لبنی، کیوی و گل و گیاه در این مدت به کشور‌های آذربایجان، عراق، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان، امارات و روسیه صادر شد.


مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران دلایل افزایش صادرات برخی از محصولات کشاورزی را کیفیت و بسته بندی مناسب عنوان کرد.


نگهدار افزود: عدم تطابق محصولات تولیدی داخلی با استاندارد‌های کشور‌های هدف، ناکارآمدی زیر‎ساخت‌ها و امکانات مورد نیاز در فرایند صادرات، عدم اتخاذ سیاست صادرات پایدار و اخذ تصمیمات مقطعی با تحولات بازار داخلی، عدم اشراف به قوانین تجاری و بهداشتی، ذائقه و سبد غذایی کشور‌های هدف، فعال نبودن صندوق حمایت از صادرات در استان و خلاء برند کالای ایرانی در منطقه باوجود رغبت متقاضیان در خارج کشور از جمله دلایل کاهش صادرات اینگونه محصولات بوده است.


وی گفت: عدم آگاهی از نیاز‌های کشور‌های هدف صادراتی، عدم وجود تفاهم‌نامه بهداشتی با کشور‌های هدف صادراتی، فسادپذیر بودن محصولات کشاورزی نسبت به سایر محصولات و کالا‌های صنعتی، ضعف سیستم‌های حمل و نقل زمینی، هوایی، دریایی و کمبود کانتینر‌های یخچال‌دار برای حمل محصولات کشاورزی، عدم فعالیت بانک‌های ایرانی در برخی از کشور‌های آسیای میانه و شرایط سخت وصول پول حاصل از صادرات و عدم آشنایی به سیستم گشایش LC و حذف جوایز صادراتی و یارانه‌های حمل و نقل به تجار و بازرگانان از دیگر دلایل کاهش صادرات بوده است.


انتهای پیام/آ


صادرات ۶۸ هزار تن محصولات کشاورزی مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.