رحیم پور در گفتگوی ویژه خبری:

تهران در روز تحلیف به یک مرکز دیپلماسی برای مسائل جهانی تبدیل شد

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت: در حاشیه مراسم تحلیف،کشورهای دیگر نیز با هم ملاقات داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «آئین تحلیف؛ بازتاب ها و پیام منطقه‌ای و جهانی آن» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بحث و تبادل نظر پیرامون آن پرداختند.

 

در ابتدای این بحث رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه، بعد از انقلاب اسلامی این دومین باری است که مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود، گفت: دور اول برگزاری این مراسم مربوط به دور اول ریاست جمهوری آقای روحانی و دور دوم برگزاری این مراسم نیز مربوط به دور دوم ریاست جمهوری وی هست.

تهران در روز تحلیف به یک مرکز دیپلماسی برای مسائل جهانی تبدیل شد

 

وی افزود: در دور اول برگزاری این مراسم ، ۴۷ کشور شرکت کردند، اما در این دوره ۱۰۶ هیئت از ۹۶ کشور به اضافه ۱۰ نهاد بین‌المللی در این اجتماع حضور داشتند که اولین هیئت پنج‌شنبه گذشته وارد کشور شد و آخرین هیئت نیز جمعه این هفته از کشور خارج خواهد شد.

 

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه بیان داشت: علی رغم تلاش‌های آمریکا و عربستان که سعی داشتند ایران را ایزوله نشان دهند، این گردهمایی سمبلیک نشان داد که خواسته آن‌‌ها تامین نشده و بر عکس استقبال از جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد قابل مشاهده است.

 

 در حاشیه مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری ، ۱۵۰ ملاقات صورت گرفت

 

رحیم پور با اعلام اینکه در حاشیه برگزاری این مراسم ، ۱۵۰ ملاقات داشتیم گفت: این امر یک صرفه جویی بسیار عالی برای کشور بود، ضمن آنکه کشورهای دیگر نیز با هم ملاقات های متعددی داشتند، لذا تهران به یک مرکز دیپلماسی برای روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای و جهانی تبدیل شد.

 

در اجتماع تهران، ۲۶ کشور اروپایی شرکت کردند

 

وی با اشاره به اینکه در این اجتماع ۲۶ کشور اروپایی شرکت داشتند خاطر نشان کرد: این میزان حضور پس از انقلاب اسلامی بی سابقه بوده است.

 

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه بیان داشت: برگزاری مراسم تحلیف که در دوره اول ریاست جمهوری روحانی پایه گذاری شد، سنت حسنه ای بود و استمرار برگزاری آن در دور دوم ریاست جمهوری وی، نمایشی از اقتدار جمهوری اسلامی ایران و شکست سیاست آمریکا مبنی بر تحمیل انزوا به کشورمان بود.

تهران در روز تحلیف به یک مرکز دیپلماسی برای مسائل جهانی تبدیل شد

 

وی یادآور شد: زمانی که ترامپ وارد عربستان شد با تبلیغات گسترده ای عنوان کردند که ۵۰ کشور در عربستان حضور داشتند و تبلیغات گسترده ای را نیز در این خصوص رقم زدند اما در مراسم تحلیف که در کشورمان برگزار شد ۹۶ کشور حضور پیدا کردند، که هم به لحاظ سطح هیئت‌ها و هم به لحاظ حضور فعال، عملا یک فرصت بسیار ارزشمندی در کوتاه ترین زمان ممکن  برای جمهوری اسلامی ایران فراهم شد تا سران کشور و مسئولین عالی رتبه بتوانند با سران کشورهای دعوت شده مذاکره داشته باشند.

 

بروجردی ادامه داد: اینکه به این میزان بتوانیم داد و ستد، اطلاعاتی گام برداشتن در جهت تقویت روابط  و تبادل نظر نسبت به تحولات منطقه و روشنگری داشته باشیم گام ارزشمندی بود لذا ما نیز در مجلس از برگزاری این مراسم استقبال کردیم و از این کار خرسند هستیم و گمان می کنم سنت حسنه ای است که باید در آینده نیز تداوم داشته باشد.

 

رحیم پور در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه از دو ماه و نیم پیش کار دعوت از مهمانان برای حضور در این مراسم را شروع کردیم اظهار داشت: این کار یک کار مشترکی با مجلس شورای اسلامی بود و رئیس مجلس در سفری که به کره جنوبی برای حضور در گردهمایی مجالس داشت کار دعوت از مدعوین را شروع کرد.

 

وی با اشاره به حوادث تروریستی در مجلس گفت: در مجلس ترقه بازی انجام دادند تا پایتخت و مرکز نهاد مردمی ما را ناامن نشان دهند ، ولی دیدید که نقشه های آنها با حضور بیش از ۱۰۰ کشور در این مراسم کاملا خنثی شد و نشان دادیم که استحکام بالایی داریم و مراسم تنفیذ و تحلیف را به خوبی پشت سر گذاشتیم.

 

رحیم پور با اعلام اینکه  در حاشیه برگزاری این مراسم ۱۵۰ ملاقات صورت گرفت ، بیان داشت: لاریجانی ۳۱ ملاقات و روحانی ۲۵ ملاقات داشتند ؛ ضمن آنکه روحانی روز گذشته ۱۴ ملاقات داشت که این خود رکوردی برای وی بود.

 

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در خصوص مساله امنیت منطقه، مذاکرات بسیار جدی، خصوصا با کشورهای همسایه انجام شد، گفت: از همسایگان ما جز عربستان، امارات و بحرین که قطع رابطه داریم ، همه در سطح خوبی در این مراسم شرکت کرده بودند.

 

وی با اعلام این که در دو روز رئیس‌جمهورمان با ۱۲ کشور همسایه مذاکرات فشرده داشتند گفت: وقتی به آمار ملاقات ها نگاهی انداخته می شود ، هر سه قوه در سطوح مختلف با هیئت های دعوت شده در این مراسم ملاقات داشتند که این حجم ملاقات یک رکوردی بعد از انقلاب اسلامی ایران بود که قبلا این میزان ملاقات را در اجلاس سران کنفرانس اسلامی و سران غیر متعهد ها نداشتیم.

بروجردی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ما با برخی از همسایگان مانند عربستان دچار مشکل هستیم، گفت:  شلیک شش موشک به مرکز تروریسم در خاک سوریه کاری نیست که کشورهای متعدد در دنیا انجام دهند.

وی با اشاره به ثبات جمهوری اسلامی ایران و امنیت پایدار کشور اظهار داشت: ما از تکنولوژی برتر و توانمندی بسیار بالایی برخوردار هستیم و توانستیم از گردنه صعب العبور تحریم های ظالمانه عبور کنیم.

وی افزود: کشورهای دوست ما به دلیل فشار آمریکا جرأت همکاری با ایران را نداشتند، لذا خروجی کار فشار آمریکا بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه از وزارت امور خارجه انتظار داریم در دور دوم ریاست جمهوری روحانی تحول بیشتری را در ارتباط با همسایگان ایجاد کنند خاطرنشان کرد: عامل مخرب در ارتباط با همسایگان ما کشوری مانند آمریکا است.

 

از آثار مثبت مراسم تحلیف همگرایی منطقه ای بود

بروجردی با اشاره به اینکه ایجاد تحول مثبت در تقویت روابط کشورها می تواند بسیاری از گره‌ها را باز کند ادامه داد:  از آثار مثبت مراسم تحلیف همگرایی منطقه‌ای بود، لذا  باید به حفظ منافع ملی در عرصه سیاست خارجی توجه کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه باید پیوند عمیق تری با همسایگان داشته باشیم افزود: از رئیس مجلس، وزارت خارجه، سپاه، ناجا، وزارت اطلاعات و مسولين فرودگاه امام خمینی و مهرآباد و سایر دست اندرکاران  به دلیل  اقدامات صورت گرفته برای مراسم تحلیف قدردانی می کنم، زيرا کار گسترده ای در این وسعت با موفقیت پایان یافت.

وی با اشاره به اینکه ما مکمل دیپلماسی رسمی کشور به نام دیپلماسی پارلمانی هستیم افزود: عوامل مخرب در رابطه با کشورمان زیاد است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه پیرامون سلفی گرفتن برخی از نمایندگان مجلس ادامه داد:  اگر این اتفاق رخ نمی داد بهتر بود، شأن نمایندگی خیلی بالاتر از اینهاست.

وی تصریح کرد:  البته این امور در همه جا متداول است، به طوری که بسیاری از روسای کشورها با ظریف وزیر امور خارجه عکس سلفی می‌گرفتند.

رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه برخی گره‌ها چند سال طول می کشد تا حل شود گفت:  در مذاکرات انجام شده با کشورها قول و قرارهای خوبی گذاشته شده است، و برخی اوقات بیش از یک سال مذاکره کریدم تا به مرحله امضا رسیدیم.

 

برای برگزاری مراسم تحلیف ملاحظات امنیتی صورت گرفت

 

وی با اشاره به اینکه  وقتی عربستان در ریاض  با 50 کشور جلسه گذاشت تا یک هفته قبل ما هم نمی دانستیم گفت: برای برگزاری مراسم تحلیف ملاحظات امنیتی صورت گرفت و نسبت به مرزهای ایران مانيتورينگ انجام شد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه توصیه مقامات امنیتی بر این بود که مراسم زود اعلام نشود افزود: وقتی موضوعی اعلام می شود، افکار عمومی کشور امانت داری می کنند، اما غریبه ها امانت دار نیستند.

رحیم پور با بیان اینکه برخی مواقع ملاحظات مختلف مانع از در میان گذاشتن حقیقت می شود گفت: 92 درصد مهمانان مراسم رفته اند و8 درصد باقی مانده اند.

وی تصریح کرد:  27 کشور از آسیا، 28 کشور از آفریقا و 29 کشور از اروپا برای مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری دعوت شدند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار