فرهادی در مراسم گردهمایی اجلاس روسای دانشگاه‌ها؛

اختصاص ۱۱۰ میلیارد وام ویژه برای دانشجویان دکتری/۵۰۰ استاد ایرانی از خارج کشور به داخل آمدند

وزیر علوم با اشاره به اختصاص ۱۱۰ میلیارد وام ویژه برای دانشجویان دکتری از ورود ۵۰۰ استاد ایرانی از خارج کشور به داخل خبر داد.

امضای تفاهمنامه‌های همکاری بیش از حد در بین دانشگاه‌هابه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم صبح امروز در مراسم گردهمایی اجلاس روسای دانشگاه‌ها که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در این دوره ما شاهد استقرار مدیران قوی بودیم که کارهای خوبی در جهت حل مشکلات دانشگاهیان کردند و همه کارکنان دانشگاه این مدیران را قبول دارند.

 وی بیان کرد: مدیران دانشگاه‌ها برای ایجاد فضای نشاط فرهنگی از هیچ تلاشی دریغ نکردند و در این راستا قدم‌های خوبی برداشته و در اجرای سیاست‌های خرد و کلان کارهای مهمی را انجام داده‌اند.

فرهادی ادامه داد: در این دوره در دانشگاه‌ها چندین انتخابات مهمی انجام شده که همه این کارها با حداقل منابع مالی بوده است و بیش از 430 برنامه انتخاباتی مانند مناظره دانشجویی، کرسی‌های آزاداندیشی‌ و جلسات پرسش و پاسخ بدون هیچ مشکلی در دانشگاه‌های کشور انجام شد.

 وی با بیان اینکه برخی از این مناظرات دانشجویی مشکلاتی را ایجاد کرد که با تعامل قوه‌ قضاییه‌ انجام شد، افزود: بسیاری از فرهیختگان برنامه‌های آموزش عالی را رصد‌ و چشم امید به اقدامات و برنامه‌های دانشگاه‌ها دارند تا این مراکز علم را به ثروت تبدیل کنند.

 وزیر علوم عنوان کرد: مبحث اقتصاد دانش‌بنیان‌ و تشکیل دانشگاه‌های کا‌رآفرین و نسل سوم در این دوره جهت‌گیری‌های خوبی انجام شده است و با قدرت تمام دانشگاه‌ها در حال استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید کالاهای دانش‌بنیان هستند.

وی با بیان اینکه توجه به اسناد بالا دستی و سیاستگذاری‌های کلان و حمایت از نهادهای علم و فناوری از جمله اقدامات مهم دانشگاه‌ها محسوب می‌شود، افزود: نهادینه‌سازی عملکرد علم و فناوری و بهره‌گیری از نظر صاحب نظران در سند راهبردی استفاده بهینه‌ای در این راستا شده است که از اینها برای تدوین برنامه ششم توسعه در شورا استفاده و احکام برنامه ششم توسعه آموزش عالی جامع نگاشته شده که بعضاً برخی از آنها دائمی است.

فرهادی ادامه داد: آموزش عالی دارای چهار کالج اصلی بود که کالج‌های اصلی آن برنامه ریزی شد، همچنین طرح آمایش آموزش عالی که ما با آن در حال حاضر مواجه هستیم گستردگی و پراکندگی آموزش عالی است. این مسئله نیز باید ساماندهی شود و گام‌های خوبی در این خصوص برداشته شده است.

وی به طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: همه زیر نظام‌ها باید زیر نظر طرح آمایش عالی ساماندهی شوند، همچنین در این دوره ستاد برنامه اقتصاد مقاومتی تشکیل شد، همکاری‌های علمی و دیپلماسی گسترش پیدا کرد. تفاهمنامه‌های زیادی با دانشگاه‌ها منعقد شد که از صفر تا ۷۰ درصد اجرایی شده است و من اعلام کردم فعلا همین تفاهمنامه‌ای که منعقد شده را اجرایی کنند و سپس اگر نیاز بود تفاهمنامه جدیدی امضا کنند.

وزیر علوم تصریح کرد: در حال حاضر دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی به ۱۲ دوره رسیده است، ۲۳۵ پروژه تحقیقات مشترک داخلی و خارجی منعقد شده است. با اتحادیه اروپا ۹.۵ میلیون یورو تفاهم منامه داریم، ۵۰۰ نفر از اساتید ایرانی از خارج کشور به داخل آمدند و تدریس کردند و موانع تحصیل دانشجویان خارجی در داخل برطرف شد.

وی به برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بیش از دو هزار کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌های پیام نور، علمی و کاربردی، فنی و حرفه‌ای برگزار شده است. همچنین بیش از هزار کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌های دولتی برگزار شده است. همچنین در این دوره کیفیت آموزش عالی مورد تاکید قرار گرفته است. از توسعه بی رویه آموزش عالی به صورت جد جلوگیری شده است. در راستای تجمیع، ادغام و انحلال برخی موسسات برنامه‌هایی اجرا شده است برخی از برنامه‌ها اعلام شده و برخی بدون سر و صدا انجام شده چراکه لازم بوده است.

فرهادی افزود: دوره فرصت مطالعاتی در صنعت ایجاد شده شورای صنعتی راه اندازی شده و قرار است کارآموزی اجباری شود، برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه صنعتی سهند این کار را انجام داده اند و دانشجویان سه ماه موظف هستند کارآموزی کنند.

وی اظهار کرد: شبکه علمی سراسری شده است و در آینده تمام دانشگاه‌ها به شبکه علمی متصل خواهند شد، همچنین در حوزه دانشجویی اقدامات خوبی انجام گرفته که می‌توان به رتبه بندی خوابگاه‌ها تسهیلات وام‌های دانشجویی اشاره کرد.

وزیر علوم بیان کرد: امسال اعتبار وام ویژه دکتری به ۱۱۰ میلیارد تومان رسید که البته این دانشجویان دکتری آمده بودند و می‌گفتند: «نه پژوهانه و نه وام فقط حقوق ماهیانه» که ما نیز می‌گوییم اگر ردیفی برای آن اختصاص دهند می‌دهیم بخیل نیستیم، خوب است که داده شود.

وی با اشاره به بنیاد خیرین در دانشگاه‌ها عنوان کرد: ۶۰ بنیاد خیرین در دانشگاه‌ها ایجاد و ۵۰۰ هزار متر توسط بنیاد خیرین داده شده، همچنین در زمینه اداری و مالی بودجه‌های ما علی رغم محدودیت‌ها افزایش یافته و به من خبر رسیده است که از ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد اوراق خزانه، ۹۵۰ میلیاردتومان آن به وزارت علوم اختصاص دارد.

وزیر علوم افزود: در زمینه‌های فرهنگی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تحول و ارتقای علوم انسانی و کاربردی کردن آن کار‌هایی صورت گرفته است.

فرهادی تاکید کرد: مسئله دیگری که باید به آن توجه شود انسجام نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی است مراجع متعددی برای حوزه آموزش عالی تصمیم می‌گیرند که امیدواریم این مراجع منسجم شوند.

وی با اشاره به آیین نامه ارتقای بازنگری عنوان کرد: این آیین نامه بازنگری و ابلاغ شده، اما باز می‌بینیم نظراتی برای اصلاح آن می‌آید، این نظرات باید همان موقع که به نظرسنجی گذاشته شد، ارائه می‌شد و دانشگاه‌ها باید برنامه‌های راهبردی و عملیاتی ۵ ساله داشته باشند.

برطرف شدن پدیده دانشجویان ستاره دار

 در این مراسم حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز در نشست رؤسای دانشگاه‌ها که در این دانشگاه در حال برگزاری است، گفت: در آستانه تشکیل دولت دوازدهم هستیم، جا دارد یادی کنیم از چهار سال گذشته و اینکه دکتر فرهادی در چه شرایطی سکان آموزش عالی را در دست گرفت.

وی ادامه داد: خوشحالیم که قطار آموزش عالی با حمایت‌های دولت به ریل و مسیر خود بازگشته است و امیدواریم مشکلاتی که باقی مانده در چهار سال آینده برطرف شود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: علیرغم مشکلات فراوانی که وجود داشت، بسیاری از مسیر‌ها اصلاح شد. در فضای دانشجویی دیگر با پدیده «دانشجوی ستاره‌دار» مواجه نیستیم.

صدوق تصریح کرد: پژوهش در مسیر خوبی قرار گرفته و همین پژوهش است که سرنوشت آتی کشور ما را رقم می‌زند و اگر همه ما و دولت به این مسئله واقف باشیم، رشد کشور بستگی به این مسئله دارد که علم و پژوهش در خدمت همه مسائل کشور باشد؛ آن وقت است که شاهد توسعه پایدار کشور خواهیم بود.

ضرورت بازبینی مراکز پژوهشی و فعالیت‌های دانشگاهی

همچنین در ادامه مراسم حسین فریدون مشاور وزیر علوم اظهار کرد: شاخص‌های مختلفی در محیط‌های دانشگاهی باید داشته باشیم و من امیدوارم در ادامه بتوانیم راه روند توسعه علمی را شتاب ببخشیم.

مشاور وزیر گفت: بر اساس ابلاغ برنامه ششم توسعه مراکز پژوهشی و فعالیت‌های دانشگاهی باید بازبینی شود.

وی بیان کرد: باید بازبینی از فعالیت‌های دانشگاهی و مراکز پژوهشی صورت بگیرد که با ابلاغ برنامه ششم توسعه سهم هر یک از مراکز آموزشی نسبت به مسائل و شاخص‌ها مشخص شده و بازبینی‌های خوبی صورت بگیرد.

فریدون ادامه داد: مسائل رفاهی کارکنان و تعامل بین مراکز پژوهشی و تحقیقاتی باید انجام شود و در این راستا خوشبختانه کار‌های خوبی انجام شده است.

وی یادآور شد: مسائل آموزشی و پژوهشی باید رونق بگیرد و از نظرات رؤسای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در انجام کار‌ها و برنامه‌ریزی‌های استفاده شود.

انتهای پیام/

کمک خیّرین در ساخت خوابگاه و اعطای تجهیزات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
از کرامات مسئولین چه عجب که حرفی به جا زدند واقعا همین که کمپین دانشجویان دکتری کمک کرد شما متوجه مسائل بشید خودش جای خوشحالی داره.
از گوش کم شنوای شما کمال تشکر رو داریم.
فقط باید بگویم که درد زیاد است و درمان کم.
با آرزوی عمل بر اساس گفته ها برای شما.

کمپین دانشگاه فردوسی مشهد
Iran (Islamic Republic of)
محسن حسینی دانشجو مقطع دکتری دانشگاه شهید بهشتی95529003
۱۳:۵۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
واقعا شرمتان باد جناب وزیر که دانشجو مقطع دکتری واسه رزرو کردن غذاش باید دچار تنش و مشکل بشه!!!شرم آوره جناب وزیر اگر اندکی خرد داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
دکتری
۱۲:۴۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
جناب آقای وزیر الان مسؤلیت شما رو به اتمام است باید اشاره ایی هم به وضعیت معیشت دانشجویان دکتری داشته باشید جناب وزیر کجا بودید هنگامی که دانشجویان دکتری تحت وزارت جناب عالی هزینه برآورده کردن حداقل های زندگی خود رانداشتند کجا بودید هنگامی که شرایط دریافت وام روز به روز سخت تر گردید کجا بودید.....
Iran (Islamic Republic of)
دکتری
۱۰:۵۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
به به جناب وزیر تشریف فرما شدن. بالاخره شنیدن صدای ما رو. جناب وزیر وام که از دوره کارشناسی ما داریم می گیرم همچین شق القمری نکردید. این چیزی که ما می خواهیم حقوق ماهیانه است نه وام.
United States of America
دکتری زیست
۱۰:۳۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
آقای #وزیر_علوم
شرمنده باشید که #دانشجوی_دکتری برای مطالبه حقوق اولیه ش باید ایده تحصن رو مطرح کنه.
#وام_ویژه_دکتری
United States of America
دانشجو دکتری
۱۰:۲۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
مسئولین وزارت علوم دانشجویان روزه دار دکتری ایران را زیر آفتاب، بی پاسخ نگه داشتند

#دریغ_از_حمایت
#حقوق_ماهانه
#وام_دکتری
United States of America
دانشجوی دکتری
۱۰:۲۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
‏ما #دانشجویان_دکتری چیزی جز فرصت و مجال نخواستیم ما دست نیاز به سوی #دولت دراز نکردیم، دست همکاری برای پیشرفت #کشور پیش آوردیم.
Iran (Islamic Republic of)
غزاله
۰۷:۵۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
این تغییر نگرش جناب وزیر علوم چگونه به یکباره و به هنگام خداحافظی تغییر کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
جالبه دم رفتن می گویید ما بخیل نیستیم حقوق بدن به جای وام لطفا فرافکنی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۱:۳۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
این دانشجوهای دکتری چه خاکی بر سر بگیرن توی مملکتی که تره هم براشون خرد نمیکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
باران
۰۱:۳۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
جناب اقای فرهادی پس صدای دانشجویان دکترا رو شنیدید؟ ما فکر کردیم اونروز داخل ساختمان وزارت تشریف نداشتید که نتونستید در جمع دانشجویان روزه زیر افتاب حاضر بشید و صحبتهاشونو گوش بدید.
Iran (Islamic Republic of)
دانشجوی دکتری
۰۱:۱۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ماه
۰۱:۰۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
چه عجب جناب وزیر بعد از اینهمه نامه نگاری و پیگیری دانشجویان دکتری یه صحبتی کردن!حق تمام دانشجویان دکتری حقوق هست،وام که برای همه دانشجویان همه مقاطع هست،ما همچنان روی حقوق بحق خودمون می ایستیم و میگیم فقط حقوق ماهیانه همانند دانشجویان وزارت بهداشت!برخی گویا یادشون رفته دارن راجع به نیروی متخصص کشور و بالاترین مقطع تحصیلی صحبت میشه!!!اقای وزیر لطفا چشمها و گوشها رو باز کنید
Iran (Islamic Republic of)
t.me/phdsalary
۰۰:۵۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
جناب #دکتر_فرهادی دقیقا در روز رفتن از پست وزارت چنین فرموده اند در حالی که در روز #اعتراض_دانشجویان_دکتری کوچکترین پاسخی ندادند و جالب تر آنکه مسولان فرودستی وزارت پاسخ دادند که این مطالبه به حق نیست.
این تغییر نگرش ناشی از پیگیری ماست
آخرین اخبار