مسجدی در نشست ستاد مرکزی اربعین:

مذاکرات برای بازگشایی مرز خسروی هنوز به نتیجه نرسیده است

سفیر ایران در عراق گفت: در مورد بازگشایی مرز خسروی مذاکرات جدی با طرف عراقی صورت گرفته است، اما هنوز به توافق نرسیده‌ایم.

مذاکرات برای بازگشایی مرز خسروی هنوز به نتیجه نرسیده استبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست مشترک ستاد مرکزی اربعین و ستاد اربعین مستقر در عراق صبح امروز با حضور حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور، ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق، حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارتخانه و سرکنسول های کشورمان در شهرهای عراق، استانداران شهرهای مرزی، حجت الاسلام و المسلمین احمدی نماینده بعثه مقام معظم رهبری و سایر مسئولان مربوطه در محل وزارت کشور برگزار شد.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در این نشست اظهار داشت: تاکنون عراق به لغو روادید اربعین پاسخ مثبت نداده است و دلیل این مسئله امنیتی و درآمدی است که عراق از محل صدور روادید دارد.

وی ادامه داد: در مورد باز شدن مرز خسروی نیز مذاکرات جدی با طرف عراقی در سطوح مختلف انجام شده اما هنوز موافقت و آمادگی های لازم در داخل عراق صورت نگرفته است.

مسجدی اضافه کرد: در مورد مرز خسروی اجازه بدهید که توافق نهایی صورت بگیرد بعد نتایج را اعلام کنیم، تاکنون چهار بار در مصاحبه های مختلف این مرز را باز کرده ایم اما هنوز چنین اتفاقی به معنای عملیاتی صورت نگرفته است.

سفیر ایران در عراق گفت: جریان عراق از بالاترین مسئول تا نخست وزیر و پایین‌ترین شهروند عراقی نسبت به مسئله اربعین اهتمام و زائران را دوست دارند.

وی با بیا اینکه روز شنبه وزیر کشور عراق به ایران سفر می‌کند و کارها به صورت جدی دنبال خواهد شد، افزود: زائرین ما وارد کشوری خارجی می شوند و کمیته های اجرایی ما حق ندارند هر کاری که دلشان می خواهد انجام بدهند باید کارها را با طرف عراقی هماهنگ کنند عراقی ها دست ما را در کارها باز گذاشته اند ما نیز باید حرکتی نکنیم که همکاری شان ضعیف شود و ما را به انتقاد بگیرند. 

مسجدی اظهار داشت: ما باید تعداد زائرینی که می خواهند به اربعین سفر کنند را بدانیم و به طرف عراقی اطلاع دهیم در موضوع اربعین باید به کار نظم بدهیم و آمار قابل قبولی را برای خودمان تعریف کنیم.

سفیر ایران در عراق به ذکر مثالی در این باره پرداخت و گفت: مثلا همین سالن مراسم تحلیف ریاست جمهوری مهمان‌ها بسیار بودند اما فضای کافی وجود نداشت برخی هیات های خارجی که آمده بودند نتوانستند حضور برخی اعضای خود را در این مراسم داشته باشند.

وی بیان کرد: نباید بیشتر از ظرفیتی که عراق دارد زائر اعزام کنیم، تعداد زائرینی قابل قبول و مبتنی بر احترام، امنیت و آرامش وارد عراق کنیم. 

مسجدی اضافه کرد: اگر 10 نفر زائر را با احترام و آرامش و عزت به اربعین ببریم بهتر از این است که 1000 نفر را ببریم و همه ناراحت شوند. سال گذشته 300 هزار نفر بدون مجوز وارد عراق شدند این کار با چه حقی انجام شده است آیا خود ما قبول می کنیم که افرادی بدون مجوز وارد کشورمان شوند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار