امیری در نشست خبری:

حضور تمام اعضاى شوراى نگهبان در مراسم تحلیف ضرورت ندارد/براى راى اعتماد وزرا برنامه‌اى را به مجلس ارائه کردیم

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: براى راى اعتماد وزرا برنامه اى را به مجلس ارائه کردیم که یک بخش آن برعهده معاونت امور مجلس و شوراى اطلاع‌رسانى دولت است.

حضور کلیه اعضاى شوراى نگهبان در مراسم تحلیف ضرورت ندارد/براى راى اعتماد وزرا برنامه اى را به مجلس ارائه کردیمبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسینعلی امیری معاون  پارلمانی رئیس جمهور در نشست خود با اصحاب امروز (سه‎شنبه، 17 مرداد ماه) برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، اظهار داشت: خبرنگاران چشمان تیزبین جامعه هستند و بر کار مسئولان نظارت دارن، بنده شخصا کار خبرنگاران را امر به معروف و نهی از منکر مدرن می‌دانم. 

وی افزود: روز 12 مرداد رهبر معظم انقلاب اسلامی حکم ریاست جمهوری اسلامی ایران را در مراسم تنفیذ امضا کردند و از روز شنبه 14 مرداد ماه روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور پس از مراسم تحلیف کار خود را آغاز کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: پس از مراسم تحلیف مهمترین  اقدامی که باید از سوی رئیس جمهور صورت می‌گرفت معرفی وزرا یپیشنهادی به مجلس بود، بر این اساس مطابق آیین نامه داخلی مجلس روحانی دو هفته فرصت داشت تا وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند.

امیری با بیان این که خوشبختانه امروز لیست وزرای پیشنهادی به مجلس ارائه شد، خاطر نشان کرد: برنامه وزرا و برنامه دولت جدید امروز به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه شد و آقای لاریجانی دستور اعلام وصول و قرائت نامه رئیس جمهور را صادر کرد بنابراین قبل از پایان زمان مجلس این موضوع ارائه و قرائت شد و بر اساس قانون سه شنبه هفته آینده رسیدگی به وزرای پیشنهادی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

معاون  پارلمانی رئیس جمهور بیان داشت: بر اساس لیست وزرای پیشنهادی هنوز فردی برای تصدی وزارت علوم پیشنهاد نشده و رئیس جمهور فرد باقی مانده این وزارت خانه را معرفی می‌کند، چرا که مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس روحانی از تاریخ مراسم تحلیف دوهفته فرصت دارد تا اسامی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه دهد.

امیری در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه با توجه به اعلام نظر فراکسیون زنان درباره تعیین وزیر زن در دولت تصمیم گیری خاصی در این باره نشده است گفت: فراکسیون زنان پیشنهاداتی را در این باره به رئیس جمهور ارائه داده و روحانی نظر سایر فراکسیون‌ها را در این باره شنیده است.

وی متذکر شد: بعد از انتخابات ریاست جمهوری نمایندگان مجلس پیشنهادات و نظرات خود درباره هیأت دولت دوازدهم مطرح کردند به هر حال رئیس جمهور با بررسی‌های انجام شده و استفاده از نقطه نظرات نمایندگان لیست وزرای پیشنهادی خود را ارائه داد.

امیری درباره حضور اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف رئیس جمهور اظهار داشت: اگر وظایف و اختیارات شورای نگهبان را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که سه نوع وظیفه و اختیار در قانون اساسی برای این شورا درنظر گرفته شده است به عبارتی دیگر می‌توان گفت که در برخی موارد حضور شورای نگهبان الزامی تشریفاتی است و این درست در زمان آ‌یین سوگند رئیس جمهور مصداق پیدا می‌کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: لفظی که قانونگذار استفاده کرده به این معنا نیست که کلیه اعضای شورای نگهبان می‌تواند در مراسم تحلیف حضور داشته باشند بنابراین براساس قانون اساسی باید بدانید که حضور تمامی اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف رئیس جمهور ضرورتی ندارد و تنها تعدادی از اعضای این شورا می‌توانند در مراسم مذکور حضور یابند.

وی تأکید کرد: در مراسم تحلیف رئیس جمهور 6 نفر از حقوقدانان و 2 نفر از فقهای شورای نگهبان حضور داشتند که البته مراسم تحلیف هم به صورت کاملا قانونی برگزار شد شک و شبهه‌ای در برگزاری آن وجود ندارد.

امیری با اشاره به معرفی معاونان رئیس جمهور خاطرنشان کرد: روحانی حضور و عدم حضور معاونان خود را در دولت دوازدهم به آن‌ها ابلاغ کرده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور اظهار داشت: به منظور رأی اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی برنامه‌ای را به مجلس ارائه کردیم که یک بخش آن به عهده معاونت امور مجلس، امور استراتژیک و شورای اطلاع رسانی دولت است، همچنین ما در معاونت پارلمانی دوره‌های رأی اعتماد به وزرا را در گذشته بررسی کردیم و در این زمینه دستورالعملی تهیه شد وزارتخانه‌ها را به چهار گروه اعم از آموزشی فرهنگی، زیربنایی، اقتصادی و سیاسی انتظامی دسته بندی کردیم لذا امیدوارم تمامی امور طبق برنامه‌ای پیش بینی شده پیش برود.

شاخص رئیس جمهور در معرفی وزرا براساس نگاه مجلس به وزرای پیشنهادی است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر هر یک از وزرای پیشنهادی نتواند در مجلس رأی اعتماد کسب کند رئیس جمهور گزینه دیگری خواهد داشت، افزود: شاخص رئیس جمهور در معرفی وزرا براساس نگاه مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی است بنده پیش بینی می‌کنم کسانی که بر لیست وزرای پیشنهادی قرار دارند بتوانند آرای لازم نمایندگان خانه ملت را کسب کنند.

امیری درباره معرفی وزیر علوم و حذف خاکی صدیق و بعد وزارت نهادی علوم اظهار داشت: روز‌های بعد از انتخابات لیست‌های مختلفی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از کابینه دوازدهم منتشر شد بر این اساس بنده در آن زمان اعلام کردم که این اسامی براساس نظر رئیس جمهور نبوده و لیست کابینه دوازدهم هنوز نهایی نشده است چراکه روحانی در آن زمان مشغول بررسی و ارزیابی بود به هرحال من معتقدم هر آنچه غیر از لیست فعلی منتشر شده بر اساس گمانه‌زنی بوده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مولوی عبدالحمید در مراسم تحلیف رئیس جمهور شرکت کرده است و اینکه گفته می‌شود عدم حضور به دلیل کمبود جا بوده، تصریح کرد: همه شخصیت‌هایی کشور برای ما مهم هستند، خوشبختانه سازمان رأی روحانی، سازمان گسترده‌ای از اقوام، ادیان و جناح‌های مختلف سیاسی بود که در گرم کردن فضای انتخابات مشارکت داشتند.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی میزان و دعوت کننده برای روز تحلیف رئیس جمهور بود و ما هم در مجلس مهمان بودیم، همچنین امروز نیز رئیس مجلس توضیحاتی را در این باره ارائه کردند که همه ما باید آن توضیحات را بپذیریم.

سیاست دولت برگزاری قانونی فرآیند رأی اعتماد است

امیری در واکنش به اینکه گفته می‌شود برخی وزرا از روش‌های غیرمتعارف برای جلب نظر نمایندگان استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: سیاست دولت آن است که فرآیند رأی اعتماد در فضای مناسب، قانونی و با لحاظ شأن دولت و مجلس انجام شود لذا هر اقدام غیرمتعارف و نادرست قابل پذیرش نیست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: دولت در دستورالعملی به وزرای پیشنهادی ابلاغ کرده و وقار، متانت و پرهیز از هرنوع ارتباطات غیرمتعارف مورد تأکید قرار گرفته است، بنده از برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه برخی وزرا از روش‌های غیرمتعارف برای جلب نظر نمایندگان استفاده می‌کنند، اطلاعی ندارند.

وی گفت: اگر روش‌های غیرمتعارف وزرا برای جلب نظر نمایندگان ثابت شود، اقدامی خارج از دستورالعمل صورت گرفته و به دنبال آن اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

امیری با اشاره به موضوع جوان گرایی در کابینه دوازدهم تصریح کرد: در حال حاضر جوان گرایی وزیر پیشنهادی آذری جهرمی بوده که متولد سال ۶۰ است. معدل سن دولت را باید در مجموع کسانی که به دور میز دولت می‌نشینند محاسبه کرد، البته معاونان رئیس جمهور هم از اعضای دولت به شمار می‌آیند و باید به این موضوع توجه کنند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره ضرورت اطلاع رسانی از اقدامات دولت یادآور شد: یکی از نقد‌هایی که در دولت یازدهم وارد می‌شد بر این مبنا بود که به اندازه اقدامات انجام شده اطلاع رسانی صورت نمی‌گرفت بر این اساس و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه که ایشان اعلام کردند دولت باید اقدامات خود را به مردم اطلاع رسانی کند قرار است معاونتی برای اطلاع رسانی دولت در نظر گرفته شود.

امیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح تفکیک وزارتخانه‌ها در دولت دوازدهم یادآور شد: دولت علاقه دارد که کابینه‌ای جدید را بر اساس تفکیک وزارتخانه‌ها تشکیل دهد بر این اساس با ارسال دو فوریت این طرح به مجلس مقدمات انجام این کار را صورت داد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: متأسفانه طرح دو فوریت تفکیک وزارتخانه‌ها در مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد و به دلیل تعطیلات مجلس و سایر لوایحی که در دستور کار مجلس قرار داشت بررسی این لایحه به تعویق افتاد با این حال همچنان لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها در دستور کار مجلس قرار دارد و دولت هم قصدی برای استرداد آن ندارد.

وی در واکنش به حاشیه‌های مراسم تحلیف رئیس جمهور و عکس برداری نمایندگان اظهار داشت: حضور ۱۰۵ هیئت خارجی در سطوح رئیس جمهور، رئیس دولت، رئیس مجلس، رئیس مجلس سنا و... در این شرایط منطقه و بین‌المللی قابل توجه است.

امیری ادامه داد: در شرایطی که با بدعهدی آمریکا مواجه هستیم برخی در تلاشند کشورمان را منزوی کنند و ارتباط ایران را با سایر کشور‌ها بر هم بزنند به هرحال حضور ۱۰۵ هیئت خارجی اتفاقی مهم بوده و در جهت تقویت امنیت ملی ما کاری قابل تقدیر است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اضافه کرد:‌ در تصاویری که در فضای مجازی درباره عکسبرداری نمایندگان با موگرینی منتشر شده یک موبایل وجود دارد که گفت‌وگو ضبط می‌کند و تنها یک فرد مشغول عکسبرداری است.

وی خاطرنشان کرد: بنده کسانی که در تصاویر منتشر شده هستند را می‌شناسم، آنها از اعضای فراکسیون مختلف مجلس بودند که در زمان جنگ و دفاع مقدس به عنوان فرماندهان قرارگاه فعالیت می‌کردند به هرحال ما آنها را الگوی استقامت و مقاومت می‌دانیم.

امیری افزود: علیرضا رحیمی آزاده قهرمانی است که سالها در زندان رژیم بعث بود بر این اساس نمی‌توان گفت که آنها از مسیر درست خارج شدند چرا که در زمان جنگ نشان فتح اخذ کردند و معتقدم آنچه در مراسم تحلیف شاهد آن بودم با آنچه منتشر شده متفاوت است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: متأسفانه درباره موضوع عکسبرداری نمایندگان بزرگنمایی شد و رسانه‌ها در این زمینه بزرگنمایی کردند البته عکس‌های سلفی زیادی گرفته شد، اما آنچه در فضای مجازی منتشر شد همان عکسی است که شما آن را می‌بینید به هرحال باید مراقب بود که مراسم تحلیف تحت الشعاع حواشی قرار نگیرد.

وی در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره عدم رأی اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی دولت اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق دارند برای وزرای پیشنهادی بررسی و اظهارنظر کنند، اما باید دانست که رئیس جمهور با بررسی‌های انجام شده ترکیب فعلی وزرا را شکل داده و امیدوارم این وزرای پیشنهادی رأی اعتماد لازم را کسب کند.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار