حریرچی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت توجه جدی نظام سلامت به سطح کیفیت زندگی سالمندان/ بحران سالمندی در راه است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به ترکیب جمعیتی کشور که به سمت سالمندی پیش می رود باید تمهیداتی برای این گروه در نظر گرفت.

ضرورت توجه جدی نظام سلامت به سطح کیفیت زندگی سالمندان/بحران سالمندی در راه استایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: حوزه سالمندی در سراسر دنیا از حیث ابتلا به  بیماری‌های قلبی – عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی مشابه است اما باید بدانیم با در نظر داشتن بیماری های سالمندی باید مراقبت‌های بیشتری از این گروه‌ها داشته باشیم.

وی افزود: مراقبت‌های بیشتر در حوزه سالمندی هزینه‌های بیشتری هم می‌طلبد و از آنجایی که نظام بهداشتی درمانی کشور وظیفه‌ای به نام افزایش امید به زندگی در افراد دارد باید فاصله بین امید به زندگی و امید به زندگی سلامت را کاهش دهیم و با در نظر داشتن طول عمر سلامت افراد را نیز در نظر بگیریم.

حریرچی گفت: در دنیا طب سالخوردگی یا کهنسالی داریم که این موارد نیز جزو تقسیم‌بندی‌های سازمان بهزیستی و مراکز روزانه بهزیستی و سرای سالمندان زیر نظر بهزیستی به ارائه بخشی از خدمات می‌پردازند اما باید بدانیم که اگر بحث طبابت و مراقبت از سالمندان مطرح شود وزارت بهداشت عهده‌دار مجوز این مراکز است.

وی اظهار کرد: خوشبختانه جامعه امروز در مراقبت از سالمندان نسبت به گذشته بهتر شده اما هنوز به واسطه تبدیل روستانشینی به شهرنشینی با پدیده کم‌تحرکی و چاقی در سالمندان مواجه هستیم و باید روی سبک زندگی سالم در این گروه‌ها نیز تدبیری بیندیشیم.

وی با بیان اینکه  با افزایش سن ابتلا به برخی از بیماری‌ها بیشتر می‌شود، مطرح کرد: با توجه به ترکیب جمعیتی کشور که به سمت سالمندی پیش می‌رود باید برنامه‌های ویژه‌ای برای این گروه‌ها در نظر بگیریم.

حریرچی گفت: با توجه به افزایش امید به زندگی و سطح سلامت و از سویی دیگر بیماری‌های دوران کهنسالی باید آمادگی بیشتری را برای میزبانی از سالمندان کشور داشته باشیم اما حمایت از سالمندان تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست.

وی اظهار کرد: با توجه به ساختار جمعیتی کشور باید تمام حوزه‌های مربوط به سالمندی از معابر شهری ، ارگونومی، سلامت، رفاه، مراکز بهزیستی و سایر نهادهای متولی دست به دست هم دهند تا شاهد سلامت سالمندی در کشور باشیم.

حریرچی در پایان گفت: نگاه به زندگی سالمندان نشان می‌دهد این حوزه نیازمند پیگیری بیشتری است و با حمایت متولیان باید شاهد کیفیت زندگی و رضایتمندی این گروه‌ها باشیم.

انتهای پیام /

بحران سالمندی در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار