کرمان؛

برای جلوگیری از آلودگی دام را در منازل ذبح نکنید

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: شهروندان برای جلوگیری از آلودگی محیط و انتقال بیماری ها ،دام را فقط در کشتارگاه ذبح کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام این خبر گفت: شهروندان برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماریهای مشترک بین انسان و دام حتما دام های خود را در کشتارگاه ذبح نمایند.
دکتر رشیدی گفت: گوشت سالم یکی از مایحتاج ضروری است که باید در مکان های بهداشتی و با نظارت کامل دامپزشکی تامین شود تا مردم دغدغه ای نداشته باشند و در این راستا کشتار دام تنها باید از طریق کشتارگاه های مجاز صورت گیرد همچنین نکات بهداشتی ذبح دام نیز باید رعایت شود تا از شیوع احتمالی بیماری پیشگیری شود.
وی بیان داشت: به دلیل دفع نامناسب و غیر بهداشتی اجزای غیر خوراکی دام ( از قبیل خون، اندام تناسلی، محتویات شکمبه و ...) و عدم شستشوی صحیح، و ضد عفونی محیط و وسایل مورد استفاده عامل بیماری به اطراف منتقل شده و این آلودگی می تواند از راههای مختلف مانند وسایل نقلیه و رفت و آمد افراد، حیوانات ولگرد مانند سگ و گربه و آلوده شدن منابع آب های زیر زمینی به مناطق دیگر هم سرایت کند که در این وضعیت علاوه بر خطر شیوع بیماری ها زمینه برای تکثیر حشرات و حیوانات موذی فراهم هم می شود که باعث به خطر انداختن محیط می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در ادامه گفت: همه این مخاطرات و مشکلات می توانند با رعایت قانون، عمل کردن به اصول بهداشتی و اولویت دادن به کشتار حیوانات در کشتارگاه حتی در مناسبات مذهبی و ملی، برطرف شوند .
دکتر حسین رشیدی ضمن تاکید بر این نکته که بیماری‌های خطرناکی ازجمله بروسلوز، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز، شاربن و بیماری‌های نوظهوری مانند تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و بیماری‌های انگلی شامل کیست هیداتیک، سارکوسیست، انگل‌های پوستی و جلدی،انواع قارچ‌ها از جمله مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود گفت : با توجه به وجود این بیماری‌ها، بازرسی بهداشتی در کشتارگاهها توسط بازرسین بهداشتی بصورت دقیق و کامل انجام می شود و در صورت مشاهده اینگونه بیماریها لاشه معدوم می شود، پس با ذبح دام در کشتارگاه ضامن سلامتی خود و خانواده باشیم.
وی در پایان با اعلام شماره تلفن 1512 شماره آشنای سلامت جامعه و پیامک 3000231512 از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف در حوزه دامپزشکی مراتب را اطلاع داده تا در سریعترین زمان ممکن پیگیری شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار