لاریجانی در مراسم تجلیل از خبرنگاران پارلمانی:

اگر دولت تا دو ماه دیگر لایحه جامع رسانه ارائه نکند مجلس طرح می‌دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت تا دو ماه دیگر لایحه جامع رسانه را به مجلس ارائه نکند ما طرح را بررسی و تصویب می‌کنیم.

اگر دولت تا دو ماه دیگر لایحه جامع رسانه ارائه نکند مجلس طرح می‌دهدبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در مراسمی با حضور خبرنگاران رسانه‌های مکتوب و تصویری که در تالار مشروطه برگزار شده بود، شرکت کرد.

پیش از آغاز سخنرانی رئیس مجلس تعدادی از خبرنگاران اظهاراتی را در رابطه با مشکلات و مسائل صنفی خبرنگاری مطرح کردند.

لاریجانی بعد از اظهارات خبرنگاران، گفت: بر خلاف مطالب گفته شده ما احترام به شما خبرنگاران را واجب می‌دانیم و در این میان برای آقای مردوخی قدیمی‌ترین خبرنگار کشورمان آرزوی سلامتی کرد.

رئیس مجلس  با اشاره به درخواست خانم نوری به نمایندگی از شبکه خبر درباره پخش مستقیم مراسم رأی اعتماد مجلس به وزرا از این شبکه هم تأکید کرد: هیچ منعی در این رابطه وجود ندارد و موجب خوشحالی ما است اگر چه کار ما را سخت‌تر می‌کند و در این میان با لبخند کنایه‌ای به روز مراسم تحلیف زد و بیان داشت که امیدواریم این اطلاع رسانی مشکلی از لحاظ صدا پیدا نکند.

وی با اشاره به جایگاه قانونی خبرنگاران در کشور و ایجاد انجمن صنفی برای آنها، تصریح کرد: تشکیل انجمن صنفی از لحاظ قانونی هیچ‌گونه منعی ندارد و وزارت ارشاد می‌تواند آن را انجام دهد.

لاریجانی ادامه داد:مجلس طرح جامع رسانه را آماده کرده است و تنها به دلیل داشتن بار مالی از دولت درخواست کرده در این باره لایحه‌ای ارائه کند و اگر تا دو ماه دیگر این لایحه به مجلس نیاید ما همان طرح را بررسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به درخواست خبرنگاران برای آوردن موبایل به داخل مجلس، تأکید کرد: برخی مسائل از لحاظ حفاظتی دارای موانعی است البته ما تعدادی موبایل در اختیار شما قرار داده‌ایم که استفاده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با مزاح و اشاره به درخواست یکی از خبرنگاران برای دادن تبلت به هر خبرگزاری در مجلس، گفت: حال اگر برخی تبلت‌ می‌خواهند، از این موضوع سوء استفاده نکنند.

لاریجانی اظهار داشت: هیچ‌گونه منعی برای حضور تعداد خبرنگاران در صحن علنی وجود ندارد، زیرا برای تأثیرگذاری بیشتر و اینکه اراده ملت را به قوانین وضع شده معطوف کنیم به وجود خبرنگاران نیاز است لذا از این پس محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به محدودیت ایجاد شده برای خبرنگاران مجلس در زمان ارائه رأی اعتماد به وزرا در خانه ملت برای گفتگو با نمایندگان نیز اظهار داشت: در جریان برگزاری جلسات رأی اعتماد وکلای ملت باید حواسشان به صحبت‌های مخالفان و موافقان وزرا باشد و اگر بخواهند برای گفتگو با خبرنگاران از صحن خارج شوند دیگر در این میان هیچ نماینده‌ای در صحن باقی نمی‌نماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تردیدی وجود ندارد که جایگاه خبرنگاران از لحاظ تأثیرگذاری بر امورات مهم کشور که بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: بنده(با خنده) هم مانند شما یک سوء‌ سابقه‌ای دارم و کار شما کمتر از کار عمرانی نیست.

لاریجانی بیان داشت:‌ در کشورهای مبتنی بر مردم سالاری باید ارتباط مردم با رسانه‌ها سازمان یافته باشد البته رسانه‌ها باید نگاهشان به اولویت‌های کشور باشد.

وی افزود: شاید برخی امور برای خبرنگاران جذابیت آنی داشته باشد اما آیا آن مسئله هم در زندگی مردم تأثیری دارد به طور مثال شکار یک تصویر، لذت آنی دارد اما باید دید آن تصویر چه تأثیری در حوزه منافع ملی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون کشور دچار چالش‌های اقتصادی شده و نمی‌توان اظهار داشت که کابینه دولت بتواند به تنهایی یک انقلاب در حوزه اقتصادی ایجاد کند بلکه اراده مردم و همبستگی برای حل این معضل نیاز است.

لاریجانی تأکید کرد: توجه به تولید داخلی بسیار مهم بوده و همیشه مورد توجه مقام معظم رهبری، دولت و مجلس است پس خبرنگاران باید ذهن‌ها را به این موضوع معطوف کنند.

وی اذعان داشت: کارآفرینی با تکنولوژی‌های جدید هم یکی از اولویت‌های کشور است که رسانه‌ها می‌توانند بر آن تأکید کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسائل آنی و گاه سیاسی بر روی مسائل مهم کشور سایه می‌اندازد، گفت: بسیاری از مسائل ممکن است جذابیت‌های لحظه‌ای داشته باشد اما آیا در زندگی مردم تأثیرگذار است؟

لاریجانی در ادامه با اشاره به سفر خود به ژاپن اظهار داشت: محصول برنج ژاپن بسیار جالب نیست و بعد از پخت کوتاه، شفته می‌شود(با خنده)، اما جالب است که همه مردم ژاپن اولویتشان خرید محصول خودشان است و رمز موفقیت‌شان تأکید بر تولید داخلی کشور است.

وی تأکید کرد: برای فرهنگ‌سازی این گونه مسائل در کشور راهی جز رسانه وجود ندارد و باید با مردم همدل شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش رقم قاچاق از 25 میلیارد به 13 میلیارد، تصریح کرد: اگرچه مناقشه بر روی این عدد وجود دارد ولی باز هم این میزان قاچاق کمر اقتصاد کشور را می‌شکند و مردم باید با کمک رسانه‌ها به دنبال خرید جنس داخلی باشند.

لاریجانی ضمن انتقاد از مصرف بالای انرژی در کشورمان بیان داشت: میزان مصرف انرژی در ایران سه برابر مصرف اروپاست، چه میزان باید سرمایه گذاری برای تولید انرژی انجام شود که بعد مصرف بلاوجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کارها که جنبه ملی دارد گاهی در دعواهای جناحی به شهادت می‌رسد و این اقدامات خسران دارد، برخی مصالح کشور که حتی به امنیت مربوط می‌شود درگیر کشمکش‌های داخلی شده و این مسائل به ضرر ملت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حاشیه‌های روز مراسم تحلیف گفت: در سطح بین الملل اعلام می‌کردند که ایران یک کشور منزوی است ولی ما بعد از انتخابات تنها کمتر از یک ماه دعوت نامه‌هایی را به دیگر کشورها فرستادیم و در این میان 105 هیئت عالی رتبه در مراسم تحلیف شرکت کردند و این اقدام پیام مهمی برای کشورهای دنیا بود.

لاریجانی ادامه داد: حضور کشورهای خارجی در ایران آن هم در زمان تعطیلاتشان ثابت کرد که ایران منزوی نیست و این حضور نشان از قدرت ایران بود.

وی تصریح کرد: اما برخی مسائل و حواشی بر این جریانات سایه انداخت، حدود سه ساعت بعد از مراسم که باید میزگردی قرار می‌دادند و کابینه دوازدهم را مشخص می‌کردند با پخش خبر چند سلفی یا بیان اینکه چند کشور جزئی به مراسم تحلیف آمده‌اند این موضوعات را تحت الشعاع قرار دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 107 هیئت از سازمان‌های بین المللی در مراسم تحلیف شرکت کردند که این‌ها تماما به احترام ملت و انتخابات به کشورمان آمدند که متأسفانه سهل انگاری یک نماینده و چهار تا حاشیه کوچک این مراسم را تحت الشعاع قرار داد.

لاریجانی بیان داشت: در شرایطی که باید رسانه‌ها باید بعد از مراسم تحلیف موضوع حضور این کشورها بررسی و گسترش می‌دادند تنها به حواشی مانند سلفی و حضور چند کشور کوچک پرداخته شد و باید این پختگی در خبرنگاران باشد و این مسائل را از هم جدا کنند.

وی با تأکید بر اینکه اطلاعات مردم از قانون در کشور کم است، گفت: رسانه‌ها باید قوانین تصویب شده در مجلس را برای مردم به طرقی که می‌دانند باز کرده تا برای آنها مشخص شود تا مردم هزینه و مشکلات کمتری برایشان ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت:‌ امیدواریم در آینده رسانه‌ در کشور رکنیت خود را نشان داده و مسائل اولویت‌دار را در نظر بگیرد و آن را برای مردم باز کند.

لاریجانی در پایان گفت: همه خبرنگاران زحمت می‌کشند و کار پرمشغله‌ای دارند و ما نیز سعی می‌کنیم امکانات مورد نیاز آنان را برای خبررسانی در مجلس در اختیارشان قرار دهیم.

انتهای پیام/

برخی مصالح کشور در دعواهای جناحی شهید می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
ممنون
آخرین اخبار