توصیه های نامزد سابق ریاست جمهوری به وزیر ورزش و جوانان

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی و نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در گفتگویی تفصیلی توصیه های جالبی را به سلطانی فر وزیر فعلی ورزش و جوانان ارائه داد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی هاشمی طبا در گفتگو با رادیو در مورد لزوم تغییر در شیوه تعیین پاداش قهرمانان و ورزشکاران اظهار داشت: ما در اواخر دولت ششم و در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی طرحی را در هیئت وزیران به تصویب رساندیم که براساس آن پاداش ورزشکارانی که در ایران، آسیا و یا جهان موفق به کسب مدال می شدند قانونمند شد و تمام پاداش ها نیز به طور کامل به ورزشکاران پرداخت می شد.

 وی افزود: البته این طرح در همان زمان به کارشناسی و بررسی بیشتری نیاز داشت تا موجبات تشویق تمام رشته های ورزشی را فراهم کند. علاوه بر آن هنگامی که رقمی به عنوان پاداش ورزشکاران تعیین می شود باید نوسان قیمت ها در بازار و میزان تورم نیز در نظر گرفته شود.

 هاشمی طبا با اشاره به لزوم بازنگری در تعیین پاداش ورزشکاران تصریح کرد: ریشه و خاستگاه برخی از رشته های ورزشی در آسیا است و بهترین قهرمانان جهان از این قاره هستند، به طور مثال در ژیمناستیک به دلیل قدرت بعضی از کشورهای آسیایی، همواره دست ورزشکاران ما از کسب مدال کوتاه می ماند، آیا ورزشکاری که در رشته ژیمناستیک فعالیت می کند تنها به این دلیل که نمی تواند مدال کسب کند باید از دریافت پاداش محروم شود؟ در آن صورت تکلیف این رشته ورزشی در کشور ما چه می شود؟

 وی افزود: پینگ بازان ما چه گناهی کرده اند که همه قهرمانان جهان در این رشته، از کشور چین هستند؟ آیا آنها باید همیشه از پاداش محروم باشند؟ بنابراین شیوه اهدای پاداش به ورزشکاران باید اصلاح شود تا ما بتوانیم در مسابقات جهانی و آسیایی مدال بیشتری کسب کنیم.

 هاشمی طبا ادامه داد: همان طور که گفتم باید در این زمینه کارشناسی و بررسی دقیقی صورت بگیرد مثلا برای ورزشکاران رشته ژیمناستیک که در جمع شش نفر اول آسیا قرار می گیرد پاداشی را تعیین کنیم تا آنها تشویق به ادامه حضور در این رشته شوند در غیر اینصورت ورزشکاران به رشته های دیگری روی می آورند که پاداش بیشتری در آن ها وجود دارد.

 رییس اسبق سازمان تربیت بدنی با انتقاد از عدم تناسب میزان پاداش ورزشکاران با افتخارات آنان گفت: درآمد یک کشتی گیر یا وزنه بردار کشورمان در لیگ های داخلی حدود 20 الی 30 میلیون تومان است در حالیکه درآمد ورزشکاران برخی از رشته ها چیزی نزدیک به یک میلیارد تومان در سال است. به عنوان مثال پاداشی که به بهداد سلیمی وزنه بردار سنگین وزن کشورمان که تاکنون بارها پرچم ایران را در میادین بین المللی به اهتزاز درآورده تعلق می گیرد با افتخارات او مطابقت ندارد.

 هاشمی طبا همچنین در خصوص سختی کار قهرمانان ورزشی عنوان کرد: ورزشکاری که در مسابقات مختلف آسیایی،جهانی و المپیک موفق به کسب مدال می شود تمام زندگی و داشته های خود را برای موفقیت و سربلندی کشور می گذارد. علاوه بر این، ورزش قهرمانی مصدومیت ها و آسیب های زیادی در پی دارد بنابراین خود ورزشکار نیز باید قدر موقعیت خود را بداند و دچار مسائل حاشیه ای نشود.

 وی افزود:هدف یک ورزشکار نباید رسیدن به پول و مبالغ هنگفت باشد اما مسئولین ورزش کشور نسبت به تامین زندگی ورزشکاران و قهرمانان وظایفی دارند و هرگز نباید این موضوع را فراموش کنند.

 رییس اسبق سازمان تربیت بدنی با اشاره به لزوم توجه جدی وزارت ورزش و جوانان به پرورش استعدادهای ورزشی اظهار داشت: در زمانی که من در سازمان تربیت بدنی مسئولیت داشتم مراکز استعدادیابی زیادی را برای کشف و آموزش استعدادهای ورزشی سراسر کشور تاسیس کردیم که متاسفانه بعدها تعطیل شد. اگر به رشد و پرورش استعدادهای جوان به صورت جدی توجه کنیم و آنها را به ادامه حضور در عرصه های ورزشی تشویق کنیم می توانیم در جمع شش کشور برتر المپیک قرار بگیریم.

 هاشمی طبا در پایان گفت: امیدوارم مسعود سلطانی فر که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی شده است در صورت کسب رای اعتماد مجلس دوباره مراکز استعدادیابی را در سراسر کشور راه اندازی کند تا در سال های آینده پیشرفت خوبی در ورزش کشورمان اتفاق بیافتد.

 انتهای پیام/

اظهارات هاشمی طبا در مورد نحوه تعیین پاداش قهرمانان ورزشی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار