سهم ناچیز بازی‌های ایرانی از 23 میلیون مخاطب/ بازی رایانه‌ای راهی برای رهایی از اقتصاد تک محصولی

کارشناس مرکز پژوهش‌های بازی‌های دیجیتال گفت: تنها پنج درصد از درآمد 460 میلیارد تومانی حاصل از فعالیت در عرصه بازی‌های رایانه‌ای اختصاص به بازی‌های ایرانی دارد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی جمشیدی کارشناس مرکز پژوهش‌های بازی‌های دیجیتال با حضور در سومین قسمت برنامه «همبازی» در سخنانی درباره فعالیت‌های این مرکز گفت: مرکز مطالعات بازی‌های دیجیتال یا به اختصار «دایرک» کار خود را از سال 94 در محل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آغاز کرده است؛ این مرکز متشکل از مجموعه‌ای از دانش آموختگان و دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری در رشته‌های مدیریت، ارتباطات، آمار و جامعه‌شناسی است.

وی نیاز به پژوهش در عرصه بازی‌های دیجیتالی را ضروری دانست و افزود: همان گونه که می‌دانید بازی‌های دیجیتال در دنیای کنونی به عنوان هنر، صنعت و رسانه شناخته می‌شود؛ بر این اساس با توجه به اینکه این رسانه سرگرمی در کشور ما هم جای خود را بسیار بیشتر از گذشته باز کرده نیاز به پژوهش‌های جدی در این عرصه بیشتر احساس می‌شود.

کارشناس مرکز پژوهش‌های بازی‌های دیجیتال خبر از انجام پژوهش‌های فراوان در این حوزه داد و بیان کرد: این مرکز تا امروز پژوهش‌های فراوانی را در این حوزه انجام داده که مبتنی بر اطلاعات و داده‌های دقیقی از طرف مصرف‌کنندگان بازی‌های دیجیتال سراسر کشور بوده است؛ بر این اساس پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی را هم انجام داده و تعداد دیگری را هم در دست انجام دارد.

جمشیدی پیرامون وضعیت بازار بازی‌های دیجیتال کشور در سال 94 خاطرنشان کرد: مهمترین گزارش‌هایی که به عنوان خروجی می‌توانم بیان کنم و بیشتر از سایر گزارش‌های ما رسانه‌ای شده و بیشتر هم به آن استناد می‌شود وضعیت مصرف بازی‌های دیجیتال در سطح کشور در سال 94 است که مبتنی بر یک پیمایش ملی و با یک جامعه آماری 15 هزار نفری است. در این گزارش وضعیت مصرف بازی‌های دیجیتال در سطح کشور و درآمد حاصل از بازی‌های دیجیتال در کل کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بعد از این گزارش بحث بازی‌های صادراتی را مورد بررسی قرار دادیم که می‌تواند به عنوان یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و رهایی از اقتصاد تک محصولی به شمار بیاید؛ از دیگر گزارش‌های مرکز می‌توانم به بررسی موردی بازی «کلش آو کلنز» اشاره کنم که در گزارشی در سطح ملی گردآوری و جمع‌آوری شده است. بررسی وضعیت مصرف بازی‌های دیجیتال در 11 کلان شهر کشور و همچنین بررسی وضعیت مصرف بازی ‌ای دیجیتال در شهر بزرگ تهران از دیگر گزارش ‌ایی است که ما آنها را تهیه و تدوین کرده‌ایم.

کارشناس مرکز پژوهش‌های بازی‌های دیجیتال یادآور شد: بر اساس پیمایش ملی که ما در سال 94 در سراسر کشور انجام دادیم مشخص شد که ما 23 میلیون بازیکن بازی‌های دیجیتال در کل کشور داریم که با استفاده از تمامی وسیله‌های بازی حداقل هفته‌ای یک نوبت بازی می‌کنند. همچنین 53 درصد از این تعداد افرادی هستند که به صورت مستمر بازی می‌کنند.

جمشیدی در ادامه سخنانش اظهار داشت: بازی را می‌توانیم به عنوان یکی از صنایع دانش بنیان به حساب بیاوریم زیرا ماده خامی که برای این کارخانه مصرف می‌شود دانشی است که در تیم تولید بازی نهفته است؛ نکته جالب اینجاست که در سال 94 بیش از 100 شرکت رسمی مشغول تولید بازی های دیجیتال بودند. البته از این تعداد 11 شرکت خود را به عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بیش از 2 هزار نفر نیروی کار فعال در این حوزه در قسمت‌های مختلف ساخت بازی فعالیت می‌کنند؛ بر این اساس حاصل فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام شده منجر به درآمد 460 میلیارد تومان شده است. البته متاسفانه فقط 5 درصد از این مبلغ که به دو قسمت سخت‌افزار و نرم‌افزار بازی تقسیم می‌شود سهم بازی‌های ایرانی بوده و 95 درصد آن سهم سخت‌افزار و نرم‌افزارهای خارجی بوده است.

کارشناس مرکز پژوهش‌های بازی‌های دیجیتال مشکل اصلی حوزه بازی‌های دیجیتال را جدی نگرفتن آن دانست و گفت: اگر بخواهم در یک جمله به مشکل اصلی صنعت بازی‌های دیجیتال در کشور اشاره کنم باید بیان کنم ما بازی را در همان حد و اندازه بازی می‌بینیم و آن را جدی درنظر نمی‌گیریم. البته اگر بخواهم مقداری آن را باز کنم باید عرض کنم که پروژه‌های ساخت بازی‌های بزرگ پروژه‌های سخت و حجیمی به لحاظ زمانی، نیروی کار و هم به لحاظ تامین مالی هستند.

جمشیدی در همین زمینه بیان کرد: به طور مثال برای ساخت یک بازی رایانه‌ای بیش از 400 میلیون تومان هزینه لازم است تا یک بازی با کیفیت معمولی رو به بالا تولید شود و هزینه ساخت یک بازی برای موبایل و در قالب اندروید بین 60 تا 70 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: اما در آن طرف قضیه بازی‌های باکیفیت خارجی را مشاهده می‌کنیم که به دلیل نبودن قانون کپی رایت با یک قیمت بسیار پایینی در کشور به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. اینجا ما مصرف‌کننده‌های ایرانی را می ‌ینیم که بازی خارجی با کیفیت بسیار بالا را در یک طرف ماجرا دارند و در یک طرف دیگر نیز یک بازی ایرانی با یک قیمت معقول‌تری ولی با یک کیفیت پایین‌تری به نسبت بازی خارجی دارند.

کارشناس مرکز پژوهش‌های بازی‌های دیجیتال در همین باره تصریح کرد: در این شرایط اتفاقی که اینجا رخ می‌دهد این است که بازیکن بازی رایانه‌ای دیجیتال به سمت بازی‌های خارجی کشیده می‌شود؛ البته خوشبختانه با توجه به فراگیر شدن استفاده از موبایل بین بازیکن‌های ایرانی بازی‌سازها توانسته‌اند با ساخت بازی‌های موبایلی، بیشترین سهم بازار را از آن خود کنند.

جمشیدی خواستار حمایت بدنه حاکمیت از بازی‌سازان رایانه‌ای شد و اضافه کرد: قسمت دیگر این وضعیت به قانون‌گذارهایی برمی‌گردد که نیاز است در این حوزه صورت بگیرد؛ طبیعات این موضوع به بدنه حاکمیتی از قبیل دولت، مجلس و سایر نهادها مربوط می‌شود تا زمینه فعالیت و شرایط کار را برای بازی سازها آسان‌تر کنند.

وی تصریح کرد: بازی سازها و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند همه جوان هستند و ما در سال 94 بیش از 100 شرکت رسمی تولید بازی شناسایی کرده‌ایم و جالب است که بدانید بیش از 200 گروه هستند که به صورت مستقل در خانه‌های خود، دانشگاه‌ها، مساجد و مراکز فرهنگی دور هم می‌نشینند و اقدام به تولید و ساخت بازی‌های دیجیتال می‌کنند.

کارشناس مرکز پژوهش‌های بازی‌های دیجیتال یادآور شد: نکته بسیار مهم آینده شغلی این جوانان، وضعیت بیمه‌ای و بازگشت هزین‌ای آنها در این زمینه است که تامین این موارد نیازمند حمایت بیشتری از سوی مسئولان و مدیران مربوط در کشور است.

بر اساس این گزارش، در بخش دیگر این برنامه، بازی اندرویدی «شکارچی» معرفی شد. «شکارچی» یک بازی اندرویدی رایگان است که بازیکن در نقش خلبان جنگنده به مقابله با نیروهای داعشی می‌پردازد که به دنبال آسیب رساندن به منابع نفتی کشورمان هستند.

«شکارچی»، اولین بازی رایانه‌ای استودیو بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش است که با انتخاب گروه سنی کودک و نوجوان به عنوان مخاطبش، تلاش می‌کند تا دشمن را به زبان ساده به کودکان معرفی کند.

بنابرین گزارش، معرفی بازی آپارتمانی، بخش علمی و مهدکودک دیگر آیتم‌های این قسمت برنامه «همبازی» بودند.

برنامه تلویزیونی «همبازی» با شعار «اولین برنامه تلویزیونی درباره ویژگی‌های خوب بازی» هر هفته در روزهای زوج، از شبکه پنج سیما، ساعت 16:15 به روی آنتن می‌رود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار