کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «سرطان گوارش» را در اینجا بخوانید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند، ۲ متخصص رادیوتراپی آنکولوژی پاسخ دادند.

پاسخ سوالات خود در زمینه «سرطان گوارش» را در اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.
 
شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید. 
 
دکتر حسین فودازی و دکتر فرشید اربابی؛ متخصصان رادیو تراپی-آنکولوژی پاسخ سوالات شما را در زمینه « سرطان های دستگاه گوارش» پاسخ دادند.
 

سرطان های دستگاه گوارش را بشناسید

فرشید اربابی متخصص رادیوتراپی- آنکولوژی با اشاره به سرطان های دستگاه گوارش عنوان کرد: سرطان مری، سرطان معده، سرطان پانکراس، سرطان لوزالمعده، سرطان کبد، سرطان کولون و رکتوم سرطان های مرتبط با دستگاه گوارش محسوب می شوند.

 اربابی  به نشانه های برخی سرطان های دستگاه گوارش  اشاره کرد و گفت: سرطان معده و مری در ایران شایع ترند، سرطان ها اغلب مشخصه های خاصی ندارند اما با مشاهده برخی علائم باید به پزشک مراجعه کرد و خطر ابتلا به سرطان بررسی شود به عنوان مثال اختلال در بلع به معنی سرطان مری نیست اما لازم است که بررسی ها لازم انجام شود تا از نبود سرطان اطمینان حاصل کرد.

وی افزود: نفخ، درد، سیری زودرس و در موارد پیشرفته کاهش وزن علائمی هستند که در صورت مشاهده آنها باید به پزشک مراجعه کرد و علت مشخص شود تا در صورت ابتلا به سرطان درمان به موقع انجام شود.

تشخیص و علائم سرطان معده

 حسین فودازی دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران با بیان اینکه سرطان معده در دنیا ششمین و ایران جزء شایع ترین سرطان هاست، عنوان کرد: این سرطان در  مردان ايرانى شايع ترين و زنان  بعد از سرطان پستان قرار دارد.

 وی با اشاره به سن شیوع سرطان معده گفت: این سرطان بین 60 تا 70 سالگی بیشتر بروز می کند.

فودازی افزود: سیری زودرس، احساس پر بودن معده، سوزش مداوم زیر جناق، کاهش وزن، استفراغ خونی و دفع خون در مدفوع نشانگرهای ابتلا به سرطان معده محسوب می شوند که باید بررسی شده و در صورت ادامه این دردها و علائم پس از 4 هفته حتما باید به پزشک گوارش مراجعه و مشکل بررسی شود.

 دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران با تاکید بر اینکه مردم از مصرف خودسرانه شربت های آنتی اسید و داروهایی مانند امپرازول خودداری کنند، تصریح کرد: خوددرمانی موجب تسکین موقتی علائم شده ودر صورت اینکه فرد به سرطان مبتلا شده باشد این خطر وجود دارد که سرطان تشخیص داده نشود.

فودازی عنوان کرد: با یک آندوسکوپی و نمونه برداری ساده می توان سرطان معده را تشخیص داد.

ارتباط زخم معده و سرطان

اربابی با بیان اینکه یکی از پرسش ها متداول افراد این است که« آیا زخم معده می تواند منجر به سرطان شود؟» گفت: یک باکتری به نام هلیکوباکتری با برهم زدن تعادل اسیدی در معده زخم ایجاد می کند و لازم است که اگر بیماری از زخم معده رنج می برد در هنگام آندوسکوپی نمونه برداری انجام شود تا بتوان از ابتلا یا عدم ابتلا به سرطان اطمینان حاصل کرد همچنین پس از درمان زخم نیز آندوسکوپی و نمونه برداری تکرار شود.

این متخصص رادیوتراپی افزود: در موارد زیادی مشاهده شده که در زمان اندوسکوپی نمونه برداری انجام نشده و ماه های بعد ابتلای فرد به سرطان معده مشخص شده است.

درمان سرطان معده

 وی با اشاره به روش درمان سرطان معده تصریح کرد: اگر بیماری در مراحل اولیه باشد با جراحی می توان آن را درمان کرد اما اگر این بیماری در مراحل متوسط تشخیص داده شود نیاز به رادیوتراپی، پرتودرمانی و شیمی درمانی است و سپس جراحی انجام می شود.

فودازی با اشاره به خام خواری و درمان سرطان نیست، گفت: بیمارانی که از درمان رایج امتناع می کنند و به خام خواری روی می آورند باید بدانند که در روند درمان اختلال ایجاد کرده و این خطرناک است البته در کنار درمان معمول سرطان می توان به متخصص طب سنتی مراجعه کرد و از طب مکمل فقط کمک گرفت .

 دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی با بیان اینکه درمان شیمی درمانی و مصرف زلودا منجر به کم خونی می شود، تصریح کرد: قرص زلودا منجر به کم خونی می شود و پزشک درمان با مکمل را برای بیماران  تجویز می کند.

 سرطان کبد و  روده

اربابی با بیان اینکه سرطان پانکراس وسرطان کبد نشانه های خاصی ندارند، گفت: تنها کاهش وزن از علامت های این سرطان ها در موارد پیشرفته محسوب می شود.

این متخصص رادیوتراپی- آنکولوژی تصریح کرد:در ایران در مقایسه با  سایر کشورهای دنیا هپاتیت B  شایع تر است و کسانی که به این بیماری مبتلا هستند هر 6ماه زیر نظر پزشک آزمایش های خاصی می دهند وسونوگرافی کبد می شوند تا  سلامت کبد آنها و از عدم ابتلا به سرطان کبد اطمینان حاصل شود.

اربابی با اشاره به سرطان کولون عنوان کرد: هر گونه تغییر در اجابت مزاج (افزایش یا کاهش تعداد دفعات دفع مدفوع) باید از نظر سرطان کولون بررسی شود.

این متخصص رادیوتراپی- آنکولوژی به خونریزی  از مقعد اشاره کرد و گفت: اغلب خونریزی ها در اثر یک بیماری خوش خیم بروز می کند و پس از مدتی با درمان رفع می‌شود اما در صورت ادامه باید فرد از نظر سرطان بررسی شود.

 اربابی غربالگری سرطان کولون را برای افراد بالا ی50 سال ضروری دانست و تاکید کرد: غربالگری سرطان کولون باید برای افراد بالای 50 سال حتما انجام شود در غربالگری این سرطان کافی است تا آزمایشات ساده مدفوع داده شود و یک بار فرد کلونوسکوپی انجام دهد و در صورتی که نتیجه سالم باشد تا 10 سال فرد نیازی به انجام غربالگری ندارد و خیالش از ابتلا به این سرطان راحت است زیرا از زمان تشکیل سلول تا سرطانی شدن آن در کلون 10 سال طول می کشد.

اربابی با اشاره به کولیت اولسراتیو و خطر ابتلا به سرطان گفت: کولیت اولسراتیو به دلیل التهاب ممکن است در طولانی مدت و درمان نشدن به سرطان منجر شود اما باید دانست که کولیت السراتیو درمان زمانبری دارد و این افراد نیز از نظر ابتلا به سرطان باید بررسی شوند.

 پیشگیری از ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش

این متخصص رادیوتراپی- آنکولوژی با اشاره به پیشگیری از ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به همه سرطان ها باید سبک زندگی سالم داشت و قندخون و فشارخون را کنترل کرد و در پیشگیری از ابتلا به سرطان دستگاه های گوارش باید توجه داشت که مصرف بیش از حد غذاهای حاوی پروتئین حیوانی عامل ابتلا به این سرطان ها محسوب شده و مصرف سبزیجات از بروز این سرطان ها پیشگیری می کند.

وی افزود: مصرف غذاهایی که نمک سود هستند باید در رژیم غذایی کمتر مصرف شوند همچنین نوشیدن نوشیدنی ها داغ سرطان خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد.

 سابقه خانوادگی و ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش

 وی با اشاره به ارث و سابقه خانوادگی در سرطان های دستگاه گوارش گفت: در صورتی که در فامیل درجه یک شخصی فردی مبتلا به یکی از سرطان های دستگاه گوارش وجود داشته باشد باید 10 سال قبل از سالی که خویشاوند وی به سرطان مبتلا شده غربالگری و آزمایشات تشخیصی انجام شود همچنین آزمایشات ژنتیکی این در این زمینه وجود دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ali
۱۸:۲۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
سلام دکتر بنده بعد حدود یک هفته مشکل دفع ک به ندرت و با کمک روغن کرچک به پزشک متخصص داخلی مراجعه کردم فرستادن برای عکس رادیوگرافی بعد از عکس و دیدن متخصص جراحی فرستادن برای عکس سی تی اسکن شهرستان مجاور بعد از رفتن پزشک متخصص جراح داخلی بدون دیدن حتی عکس رادیوگرافی گفت ازمایشخون نرماله و نیاز به سی تی اسکن نیست و تجویز دارو کردن الان یک روزه دارو مصرف میکنم دفع به صورت آب و رقیقه .ولی استرس زیاد دارم برای سرطان انگاری یه چیزی جلو مقعدمو گرفته داخله راست روده ک انگشت میذارم .کاهش وزن و درد بی اشتهایی هم ندارم .ممنون راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۰۰:۰۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
سلام یکماهی چند وقت هست که دفع مواد خلطی سفید رنگ هنگام ادرار دارم میخواستم ببینم علائم سرطان روده هست؟
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۲۳ ۱۱ فروردين ۱۳۹۷
سلام این جواب آزمایش مادر من هست میخواستم بدونم آیا معلوم هست ک سرطان در چه مرحله ای هس؟
Hysterectomy and left salpingo-oophorectomy and posterior uterus mass:
Posterior uterus mass: poorly differentiated carcinoma
IHC staining for Ck7, CK20,CDX-2,vimentin,ER,PR and Gcdfp- 15 is recommended for primary origin of the mass.
Atrophic endometrium
Chronic cervicitis
Netherlands
reza
۰۰:۱۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
سلام
من اندپسکوپی کردم ناحیه مری که به معده وصل میشه زخم شده. یعنی غذا. یکم بیشتر بخورم. غذا به میگرده. ولی الان خیلی کم میخورم. از داروهایی که دکتر داده استفاده میکنم
میخواستم ببینم این بیماری درمان داره میتونم به روزای قبلم برگردم عادی زندگی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
علت له شدن دهان چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
علت له شدن دهان چیست
Iran (Islamic Republic of)
سامان مرادی
۲۲:۴۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
من سند روم روده تحریک پذیر نزدیک به سه ماه قرص مبورین می خوریم با قرص کرون2500 میخواستم بدونم مریضی خطرناکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
هی روزگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
لطفا پاسخ بدهید باتشکر
آخرین اخبار