اولین نیروگاه هسته‌ای جهان+عکس

بخش بزرگی از این فضا به روی عموم بسته است، به جز یک قسمت کوچک که می‌توانید بازمانده‌های امروزی اولین نیروگاه هسته‌ای جهان را ببینید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در زمینی به مساحت ۲۳۰۰ کیلومتر مربع در بیابان‌های شرق آیداهو، کمپ وسیع آزمایشگاه ملی آیداهو قرار دارد. بخش بزرگی از این فضا به روی عموم بسته است، به جز یک قسمت کوچک که می‌توانید بازمانده‌های امروزی اولین نیروگاه هسته‌ای جهان را ببینید. آزمایشگاه ملی آیداهو حدود هفتاد سال است که تحقیقات هسته‌ای می‌کند. بیشتر آنچه امروزه از رآکتورهای هسته‌ای می‌دانیم و اینکه چطور می‌توان از آن‌ها استفاده یا سواستفاده کرد، در اینجا کشف شده است. بیش از ۵۰ رآکتور هسته‌ای از جمله اولین نیروگاه برق هسته‌ای جهان و نیروگاهی برای اولین زیردریایی هسته‌ای جهان در این سایت ساخته شده است.

این آزمایشگاه در بعدازظهر ۲۰ دسامبر ۱۹۵۱ تاریخ ساز شد، وقتی ردیفی از ۴ لامپ حبابی ۲۰۰ واتی در یک ساختمان آجری نامعلوم روشن شد. برق مورد نیاز آن‌ها از ژنراتور متصل به رآکتور آزمایشی (EBR-I) تامین می‌شد. این اولین بار بود که میزان قابل استفاده‌ای از نیروی برق از شکافت هسته‌ای تولید شده بود. چند روز بعد، رآکتور برق کافی برای کل مجموعه EBR را تامین کرد. این رآکتور تولیدکننده در اصل نه برای تولید برق بلکه برای نشان دادن اینکه رآکتور‌ها یک امکان فیزیکی هستند، ساخته شده بود. یک رآکتور تولید کننده یک رآکتور هسته‌ای است که مواد شکافتنی بیشتری از آنچه مصرف می‌کند تولید می‌کند. برای این کار به نوترون‌های اضافی اجازه می‌دهد جذب ایزوتوپ بارور شوند که به یک ایزوتوپ قابل شکافت تبدیل می‌شود. رآکتور EBR اولین رآکتوری شد که برق تولید کرد. همچنین اولین رآکتور هسته‌ای جهان شد که این اصل را ثابت کرد. این رآکتور فعالیت خود را تا سال ۱۹۶۴ ادامه داد یعنی زمانی که یک رآکتور دیگر جایگزین آن شد. سال بعد این رآکتور به یک نشانه تاریخ ملی تبدیل شد. امروزه در موزه اتمی بین آیداهو و آرکو، می‌توانید چهار رآکتور هسته‌ای از جمله دو نمونه اولیه برای تامین نیروی هواپیما، یک اتاق کنترل رآکتور، دستگاه‌های کنترل از راه دور برای مواد رادیواکتیو، تجهیزات تشخیص تشعشع و بسیاری دیگر را ببینید.

اولین نیروگاه هسته‌ای جهان+عکس

اولین نیروگاه هسته‌ای جهان+عکس

اولین نیروگاه هسته‌ای جهان+عکس

اولین نیروگاه هسته‌ای جهان+عکس

 

منبع:برترین ها

انتهای پیام/

 

تصاویری از اولین نیروگاه هسته ای جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار