گیاهان دارویی، نسخه شفابخش بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد

گیاهان دارویی یکی از ظرفیت های مطلوب اقتصادی هر منطقه است که در این میان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از 400 گونه گیاه دارویی یکی از متنوع ترین استان های کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ کهگیلویه و بویراحمد دارای 46 گونه گیاهی آندومیک و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه،آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات این استان یافت می شود.

بومادران، بیلهر، چاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس،بن سرخ،کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس،کاسنی و سیاهدانه از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه وبویراحمد است.

گیاه آنغوزه یکی از گیاهان دارویی با خواص بی شمار صنعتی و خوراکی است که بیشتر در ارتفاعات بالای هزار مترمربع می‎روید، با برنامه ریزی اصولی و علمی این گیاه می تواند تجارت پرسودی برای مردم استان رقم بزند.

 

گیاهان دارویی نسخه شفابخش بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد

هر چند برداشت بی رویه از گیاهان مرتعی ، چرای بی رویه دام و جولان سودجویان در مراتع موجب شده تا برخی از گیاهان دارویی از جمله آنغوزه ، باریچه و بادام در خطر انقراض قرار گیرند اما با تلاش مسوولان و همکاری مردم این گیاهان کمیاب هم اکنون در کهگیلویه و بویراحمد در سطح قابل توجهی کشت می شوند.

سالانه بخشی از صادرات کهگیلویه وبویراحمد را عصار آنغوزه تشکیل می دهد  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: بیش از 30هزار هکتار گیاه دارویی آنغوزه در مراتع این استان کشت شده است که این میزان در سال های آینده به طور چشمگیر افزایش خواهد یافت .

گیاهان دارویی نسخه شفابخش بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد

عزت الله بهشتی فر با بیان اینکه این استان ظرفیت های بالای در زمینه تولید گیاهان دارویی به ویژه آنغوزه دارد،افزود: با شناسایی و ساماندهی این ظرفیت ها علاوه بر حفاظت از مراتع می توان به افزایش تولید و اشتغال نیز کمک شایانی کرد.

وی بیان کرد:کشت گیاه آنغوزه از سال های پیش در برخی مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد وجود داشته که این موضوع، اقتصاد اهالی و مرتع داران را متحول کرده است و مردم به همین دلیل با دغدغه بیشتری به حفاظت و بهره برداری از مراتع می پردازند.

نبود صنایع بسته بندی ، وجود دلالان و واسطه ها ، نبود امکانات مناسب و لازم برای خرید تضمینی و بازاریابی ، نبود فناوری تولید و تجهیزات فرآوری و تبدیل از مهم ترین دلایل کمترین استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد است.

 

گیاهان دارویی نسخه شفابخش بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد

ظرفیت بی بدیل گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد که می تواند زمینه ساز تحولی شگرف در زمینه اقتصادی باشد، تنها در دست بوته کنان آن هم به صورت غیر اصولی و با بهای اندک در شهر های استان فروخته می شود.

یکی از استفاده های پرسود در زمینه گیاهان دارویی راه اندازی کارخانه هایی برای تبدیل این گیاهان به دارو و مواد آرایشی و بهداشتی است   که تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد تنها دو شرکت دانش بنیان در زمینه فراوری این گیاهان به مواد آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد از در دست اقدام بودن سند توسعه گیاهان داروئی خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر برای تدوین این سند تلاش کنند.

 مجید محنائی اظهار داشت: مدیران دستگاه‌های اجرایی در حوزه اقتصادی در زمینه ارائه راهکار توسعه تولید، صادرات و برنامه ریزی برای فرآوری گیاهان داروئی در استان تدبیر لازم را بیندیشند.

وی از انتخاب استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استان پایلوت در زمینه گیاهان دارویی خبر داد و افزود: سند توسعه گیاهان داروئی استان به صورت علمی و مطالعه شده تدوین می شود.

محنایی خواستار همکاری مدیران، شرکت‌ها، بخش خصوصی و تعاونی‌‌ها برای عملی شدن سند توسعه گیاهان داروئی شد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط لازم را برای توسعه گیاهان داروئی با توجه به ظرفیت‌های موجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در افق 10 ساله سند گیاهان مشخص شده که 5 درصد ارزش داروهای کشور از این استان تامین شود و اراضی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شود.

محنائی با تاکید براینکه، کمیته کاری برای عملیاتی کردن سند تشکیل و زنجیره تولید تعریف شود، گفت: فرآوری و صادرات محصولات گیاهی مورد توجه دستگاه‌های متولی باشد.

وی با اشاره به اینکه، توجه به این ظرفیت در استان موجب ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد، افزود: کشت گیاه به لیمو تجربه بدی برای استان بود و در زمینه تولید گیاهان دارویی به گونه ‌ای عمل شود که مانند به لیمو دچار ضرر و زیان نشویم.

کشت گیاهان دارویی می تواند نسخه شفابخش ایجاد فرصت های شغلی جدید، افزایش تولید و پیشگیری از تخریب مراتع به عنوان سه چالش مهم جامعه باشد اما این مقوله ظرفیتی مغفول در کهیلویه و بویراحمد است.

سلیمان محمدی کارشناس مسئول بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این زمینه گفت:  کهگیلویه و بویر احمد به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی و تنوع آب و هوایی آن از غنای گیاهی بسیار بالایی برخوردار است بطوریکه از 1200 گونه گیاهی شناسایی شده در استان 475 گونه آن دارویی است که این رقم 2/52 درصد از گونه های گیاهی اروپا و 6/62 درصد از گونه های گیاهی کشور است.

 

گیاهان دارویی نسخه شفابخش بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد

 

ایران 750 گونه گیاه دارویی دارد

آمارها نشان می دهد که از مجموع 8000 گونه گیاهی در اروپا تنها 10 درصد آن معادل 800 گونه دارویی شناخته شده است در حالی که در کشور ایران 750 گونه گیاه دارویی وجود دارد و این در حالی است که سهم اروپا از فروش گیاهان دارویی 63 درصد و ایران 3/0 درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد 02/0 درصد است نشان دهنده این است که علیرغم وجود پتانسیل های بالا از این نظر متاسفانه سهم کمی از بازار گیاهان دارویی به ما اختصاص دارد.

وجود درختان جنگلی بلوط،بادام،بنه،كلخونگ،زالزالك،گلابي وحشي،مهلب،گردو،كنار،ريملك ، مورد ، زيتون ،اكاليپتوس وگياهان صنعتی ،خوراكی ودارويی نظيربيلهر،كرفس،آنغوزه،باريچه،بن سرخ ،تره كوهي،گون كتيرا،كاسني،ريواس،علف گاوزبان،كارده،موسير،وانواع آويشن وساير گياهان علوفه ای ودرختچه ای شرايط زيستی مناسبی را برای فعالیت و سرمایه گذاری دراستان كهگيلويه وبويراحمد فراهم نموده است.

دراستان كهگيلويه وبويراحمد خانواده ای رانمی توان يافت كه ازاين نعمات لايزال الهی استفاده نکنند ،حتی درآمد اصلی بعضی ازخانواده های روستايی وعشايری از طريق بهره برداری ازمحصولات فرعی جنگل ومرتع و عرضه آن در بازار بوده و از اين طريق امرار معاش می کنند.

گیاهان دارویی نسخه شفابخش بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد

بنا براین با توجه به اهمیت موضوع و نقش آن در تجارت جهانی و اقتصاد کشور ایران و بالتبع اقتصاد استان کهگیلویه و بویر احمد و افزایش روز افزون این نقش و همچنین اهمیت گیاهان دارویی در سلامت بشر و جایگزینی این نوع مواد بجای مواد شیمیایی و نیز حفظ اکوسیستم منطقه با توجه به شرایط خاص توپوگرافی و اکولوژیکی استان، سرمایه گذاری در جهت حفاظت ،احیاء توسعه و یهره برداری بهینه از گیاهان دارویی و خوراکی و صنعتی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

گزارش  از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.