عضویت 6 هزار نفر در بانک سلولهای بنیادی استان کرمانشاه

تا کنون 6 هزار نفر آمادگی خود را برای اهدای سلوهای بنیادین به بیماران نیازمند اعلام کرده اند.

عضویت 6 هزار نفر در بانک سلولهای بنیادی استان کرمانشاهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛دبیر ستاد سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به عضویت ۶ هزار نفر در بانک سلولهای بنیادی استان کرمانشاه گفت: تمامی افراد ۱۸ تا ۵۵ سال که بیماری خاصی نداشته باشند می‌توانند با مراجعه به این مرکز که در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه واقع شده است با دادن ۵ سی سی خون به عضویت این بانک در آیند تا در مواقع نیاز نجات بخش جان یک هم نوع خود باشند.

دکتر مهرداد پاینده با بیان اینکه بانک سلولهای بنیادی ایران به بانک جهانی متصل است، افزود: این اتصال موجب خواهد شد تا افراد در نقاط مختلف جهان بتوانند به هم سلولهای بنیادی اهداء کنند.
وی اظهار داشت: افرادی که عضو این بانک هستند با دریافت نمونه خون از آن‌ها شناسه ژنتیکی شان آنالیز شده و در صورتی که فرد بیماری، مشابه با این شناسه مراجعه کند می‌تواند از سلولهای بنیادی فرد اهداء کننده استفاده کند.
دکتر پاینده با بیان اینکه اهداء سلولهای بنیادی برای فرد اهداءکننده هیچ گونه خطری به همراه ندارد، گفت: کارکرد سلولهای بنیادین این است که بافت‌ها وارگانهای تخریب شده بدن را ترمیم می‌کنند.
دبیر ستاد سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه این مرکز تنها بانک سلولهای بنیادی غرب کشور است، خاطرنشان کرد: ما در این مرکز نیازمند ۵۰ هزار نمونه هستیم تا به یک مرکز جامع در منطقه تبدیل شویم.
پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز یک راه درمانی موثر برای درمان سرطان‌ها و بیماری‌های ژنتیکی صعب العلاج است که برای انجام این پیوند لازم است فردی با ژن‌های مشابه از نظر سیستم خاصی در بدن که اچ ال‌ای (HLA) یا همان 'سیستم سازگاری نسجی' نامیده می‌شود به فرد بیمار، سلول بنیادی سالم اهدا کند، اگرچه احتمال یافتن اهدا کننده در افراد خانواده فرد به علت تشابهات ژنتیکی بیشتر است امادر صورت وجود یک بانک جامع سلول‌های بنیادی خون ساز این احتمال وجود دارد که از بین افراد غیرخویشاوند نیز یک اهدا کننده مناسب برای فرد بیمار پیدا شود.

انتهای پیام/پ

 

اهدای سلول های بنیادین به بیماران نیازمند

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار