لاریجانی در سمینار چاقی و دیابت عنوان کرد؛

۶۰ درصد مردم ایران فعالیت فیزیکی ندارند /ضرورت تدوین موضوع چاقی در برنامه‌های آموزشی پزشکان

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با اشاره به افزایش چاقی در کشور، گفت: ۶۰ درصد مردم ایران فعالیت فیزیکی ندارند.

60 درصد مردم ایران فعالیت فیزیکی ندارند /ضرورت ورود موضوع چاقی در برنامه آموزشی پزشکانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی‌ وزارت بهداشت و رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم‌ دانشگاه تهران در سمینار چاقی و دیابت که صبح امروز در بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان اینکه چاقی یکی از معضلات امروز کشور ما است، گفت: 50 تا 60 درصد مردم فعالیت فیزیکی محدودی دارند.

وی ادامه داد: یکی از معضلات تغذیه امروز در دنیا و ایران مصرف فست‌ فود‌ است که مضرات زیادی برای سلامتی دارد و عامل چاقی و افزایش وزن محسوب می‌شود اما ما برای کاهش چاقی در کودکان و جلوگیری از آسیب به سلامت آنها باید دسترسی آن ها به فست‌فود را کم کنیم.

لاریجانی به مصرف بیش از حد نمک در کشور اشاره کرد و افزود: میزان نمک در مواد غذایی باید کاهش پیدا کند و بیش از 50 درصد نمک مصرفی ایرانی‌ها از نان تأمین می‌شود به همین دلیل باید نمک نان را کاهش دهیم.

لاریجانی عنوان کرد: عوامل زیادی با چاقی در ارتباط هستند به عنوان مثال تحقیقاتی در دنیا ارتباط بین آلودگی هوا و شرایط زیست‌محیطی را با چاقی نشان داده است به همین دلیل حوزه‌های مختلف شهری باید با هم همکاری کنند تا چاقی  در کشور کاهش پیدا کند.

رئیس پژوهشگاه غدد تصریح کرد: چاقی موضوع گذشته و حال نیست بلکه موضوع آینده است و پزشکان باید با آن آشنایی داشته باشند، باید از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم و پزشکان با چالش‌های جدی در حوزه سلامت آشنا شوند.

لزوم تدوین راهنماهای بالینی در زمینه چاقی و دیابت

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به لزوم ورود بخش چاقی در برنامه آموزشی یا کوریکلوم‌ پزشکان گفت: در فضای آموزشی پزشکان باید به بحث بیماری‌های غیر‌واگیر مانند چاقی توجه ویژه‌ای شود و با توجه به اینکه در هر استان یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد باید چاقی موضوع مورد توجه مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گیرد و برنامه آموزشی درسی مطابق با بیماری‌های واگیر مانند چاقی بازنگری‌ شوند.

لاریجانی‌ تصریح کرد: بیشتر رشته‌های پزشکی با موضوع چاقی و دیابت درگیر هستند و به همین دلیل گروه‌های مختلف پزشکی باید آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند‌ و برنامه‌ریزی لازم برای آموزش پزشکان انجام شود همچنین راهنماهای‌ بالینی در زمینه چاقی و دیابت تدوین شوند، علاوه بر این گروه‌های مختلف پزشکی با تعامل با هم می‌توانند در کاهش چاقی و درمان آن موفق باشند.

رئیس پژوهشگاه غدد‌ با اشاره به نقش مثبت بهورزان‌ در سلامت جامعه گفت: خوشبختانه در روستاها‌ بهورزها‌ حضور دارند و این فرصت مناسبی است تا آموزش های لازم را به بهورزان‌ در زمینه چاقی و دیابت ارائه کنیم و بهورزها‌ با آموزش‌های موثر بتوانند نقش موثری در کاهش چاقی مردم روستا‌ و شهرها‌ی کوچک داشته باشند.

وی افزود: یکی از راهکاری‌ کاهش چاقی و دیابت تعامل با تولیدکنندگان مواد غذایی است و به همین دلیل یکی از کارخانه‌های تولیدکننده‌ نوشابه با توجه به تعامل‌های صورت گرفته پذیرفته تا میزان قند در نوشابه‌های خود را به دلیل چاقی و دیابت در ایران کاهش دهد.

لاریجانی به تحقیقات و فعالیت‌های جهانی در زمینه دیابت و چاقی اشاره کرد و گفت: 14 کشور و 220 ناحیه مختلف در جهان در زمینه چاقی فعالیت می‌کنند و مقالات بین‌المللی زیادی از دانشمندان ایرانی در زمینه چاقی چاپ شه است اما ادامه روند برخی اقدامات و تحقیقات نیازمند تلاش‌های بسیاری است. همانگونه که یکی از موضوعات مطحی‌ در زمینه کاهش مصرف فست‌فود بحث‌های حقوق بشری آن است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: همه حوزه سلامت را باید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر‌ مانند چاقی و دیابت بسیج کنیم و در دولت یازدهم اقدامات خوبی در زمینه کاهش بیماری‌های واگیر صورت گرفت و به نظر می‌رسد در چهار  سال آینده بتوان به نتایج خوبی دست پیدا کرد امیدواریم با استفاده از آموزش و پژوهش بتوانیم دستاورد‌ خوبی در زمینه کاهش چاقی و دیابت داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
تمام این چاقی و سکته ها تقصیر شهرداریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
مردم بدبخت تهران کجا فعالیت فیزیکی کنن شهرداری که هر جا یه تیکه زمین دیده فورا چمن کاری کرده و چار تا تاب و سرسره گذاشته که مردم نتونن توش تکون بخورن چه برسه به بازی تازه پارکارم خورد خورد داره میفروشه
آخرین اخبار