عوامیه و یمن؛ صحنه‌ جنایت آل‌سعود و سند دو رویی غرب/ سکوت مرگبار در قبال پاکسازی نژادی و مذهبی

سعودی‌ها به موازات جنایت‌های ددمنشانه عوامل تکفیری داعشی‌شان در سوریه و افغانستان، شخصا در دو منطقه به جنایت مشغول‌اند.

عوامیه و یمن؛ صحنه‌ جنایت آل‌سعود و سند دو رویی غرب/ سکوت مرگبار در قبال پاکسازی نژادی و مذهبیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعودی‌ها به موازات جنایت‌های ددمنشانه عوامل تکفیری داعشی‌شان در سوریه و افغانستان، شخصا در دو منطقه به جنایت مشغول‌اند.

نخست«یمن» که از قصه پرغصه‌اش بیش از دو سال می‌گذرد و شرح مصائبش مثنوی هفتاد من کاغذ می‌طلبد و دیگری «عوامیه»؛ منطقه شیعه نشین شرق عربستان که جولان تانک‌های سعودی در آن و خراب کردن سقف خانه ها بر روی سر زنان و کودکان در آن به امری عادی تبدیل شده است. و در این میان یک صدا بسیار کرکننده است و آن صدای سکوت مرگبار سازمان ملل و شورای امنیت آن است.

موقعیت جغرافیایی و فرهنگی عوامیه

عوامیه منطقه‌ای باستانی واقع در شهر القطیف در استان الشرقیه عربستان است. عمده ساکنان این منطقه را شیعیان تشکیل می‌دهند؛ نام عوامیه زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که رژیم سعودی حکم به اعدام آیت‌الله شیخ نمر روحانی شجاع عربستانی داد؛ پس از این حکم و اجرای آن، ساکنان عوامیه که زادگاه شیخ نمر بود در حمایت از روحانیت و اسلام ناب خروشیدند تا کاخ ظلم حکام سعودی را ویران سازند.

شعله‌های خشم جوانان عوامیه

از اعدام شیخ نمر قریب به 2 سال می‌گذرد، اما شعله‌های خشم جوانان عوامیه و المسوره (زادگاه شیخ نمر) و سایر شیعیان شرق عربستان و حتی برادران اهل سنت این منطقه از ظلم و جور حکام وهابی- آمریکایی سعودی همچنان فروزان است. در چندماه اخیر بویژه پس از آنکه ولیعهد تازه کار سعودی یعنی«محمد بن سلمان» به طور کامل زمام امور را در عربستان بدست گرفته، مزدوران رژیم سعودی بر شدت جنایت‌ها در عوامیه افزوده‌اند و هر روز اخباری مبنی بر محاصره و کشتار در این منطقه مخابره می‌شود. و جالب آنکه کک مدعیان آزادی و بویژه غربی‌های مُزَوِّر نمی‌گزد؛ چرا که آل سعود با همین جنایت‌هایش، در حال تامین منافع غربی ها و تامین امنیت رژیم کودک کش صهیونیستی است.

سکوت کرکننده غربی‌ها در مقابل جنایت آل سعود در عوامیه

کافی است یک نگاه گذرا به فهرست کشورهای فروشنده تسلیحات و ادوات به سعودی‌ها بیندازیم؛ از آمریکا گرفته تا انگلیس و فرانسه و آلمان؛ آنها تا زمانیکه عربستان با خرید تسلیحات به رونق اقتصادشان کمک کند، دوستدار آل سعود اند؛ ولو اینکه جنگنده‌های آل سعود بیمارستانی در یمن را با کودکان وبا گرفته با خاک یکسان کند؛ ولو آنکه تانک‌های آل سعود در عوامیه سقف خانه‌ای را که کودکان در آن به خواب رفته اند فروبریزد؛ اینها از منظر غربی ها، جنایت که هیچ! نقض حقوق بشر هم نیست! چرا که جنایتکار در زمره دوستان است!

ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سفری که اردیبهشت ماه به ریاض داشت، یک قراداد 500 میلیارد دلاری با عربستان منعقد کرد که 110 میلیارد دلار آن به فروش جنگ افزار و تسلیحات اختصاص دارد و میزان آن ظرف یک دهه به 300 میلیارد دلار خواهد رسید و شامل موشک‌های «تاد» و تانک «ام 109» و سایر اقلام نظامی خواهد بود؛ این قراداد می‌تواند رکورد فروش سلاح به یک کشور توسط آمریکا را بشکند!

دور تازه جنایت‌های سعودی در شرق عربستان به پشتوانه تسلیحات عاریه‌ای

اما سعودی‌ها با پشتوانه همین ادوات و جنگ‌افزارهای عاریه‌ای از واشنگتن و لندن و همچنین حمایت‌های سیاسی لجام گسیخته غربی‌ها بر حجم جنایت‌هایشان در یمن و شرق عربستان افزوده‌اند؛ رژیم سعودی دور تازه‌ای از حملات خود به العوامیه در شرق عربستان را از چهارشنبه 20 اردیبهشت آغاز کرده‌ که در پی این حملات تاکنون شماری از شهروندان این کشور به شهادت رسیده و تعداد دیگری نیز زخمی شده‌اند.

محاصره زنان و کودکان توسط مزدوران فرومایه سعودی

از اوایل مرداد ماه سال جاری نیز محاصره منطقه عوامیه عربستان توسط مزدوران و ارتش سعودی تشدید شد و تمامی ورودی‌های این منطقه با موانع سیمانی توسط مزدوران سعودی بسته شد؛ نیروهای امنیتی سعودی همچنین تعداد زیادی خودروهای زرهی و تجهیزات به العوامیه منتقل کرده‌اند. توپخانه این رژیم هر روز منازل شیعیان عوامیه را هدف قرار می‌دهد. برخی از کاربران توییتر، با گذاشتن تصاویری از بقایای خمپاره‌های پرتابی به سوی منازل مسکونی العوامیه، شدت حملات صورت گرفته علیه خود را علنی کردند. هجوم به منازل و تفتیش بدون مجوز خانه‌ها به بهانه دستگیری افراد تحت تعقیب جنایت دیگری است که مزدوران سعودی در هفته‌های اخیر در عوامیه مرتکب شده‌اند.

تلاش آل سعود برای مهاجرت اجباری ساکنان عوامیه و پاکسازی نژادی و مذهبی

به طور کلی هدف آل سعود از محاصره و یورش وحشیانه به منطقه عوامیه، وادار کردن مردم این منطقه به مهاجرت از آن و تخریب بافت تمدنی و فرهنگی و مذهبی آن است؛ در همین رابطه صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرنگار میزان می‌گوید که «مردم عوامیه و سایر شیعیان شرق عربستان خواهان آزادی فعالیت دینی و فرهنگی ونیز خواستار برقراری مساوات با بقیه شهروندان عربستانی و بدست آوردن حقوق اجتماعی و اقتصادی شان هستند. به این دلایل مرتبا از سوی حکومت سعودی مورد فشار قرارمی‌گیرند. نیرو‌های نظامی عربستان محله‌هایی را که افراد معترض در آن‌ها سکونت دارند نابود می‌کنند و مردم رامجبور به مهاجرت می‌کنند. آن‌ها در یک اقدام برنامه ریزی شده، درحال انجام پاکسازی نژادی و مذهبی در مناطق شرقی عربستان هستند».

کشته شدن 5 نفر ظرف 48 ساعت

روز پنجم مردادماه منابع رسانه‌ای در قطیف اعلام کردند که نیروهای امنیتی عربستان با توپخانه، محله‌های مسکونی در العوامیه را هدف قرار داده‌اند. خبرگزاری رویترز در همین روز به نقل از فعالان عربستانی گزارش داد که دستکم 5 تن در منطقه العوامیه در استان قطیف در شرق عربستان ظرف 48 ساعت کشته شدند.

آنطور که منابع عربستانی مستقر در قطیف گزارش دادند، یکی ازاین قربانیان به نام«حسین محمد ابوعبدالله» به دلیل آتش گرفتن خودرواش پس از تیراندازی نظامیان سعودی در آتش سوخت. همچنین دو قربانی دیگر به نام‌های«محسن الاوجامی» و «محمد عبدالعزیز الفرج» با تیر مستقیم نظامیان سعودی کشته شدند.

حمله به منازل مسکونی با سلاح‌های سنگین

برخی شاهدان عینی و ساکنان عوامیه به منابع خبری عربستانی اعلام کرده‌اند که نظامیان سعودی محله «الدیره» را با خمپاره‌های موشکی و سلاح‌های سنگین هدف قرار می‌دهند و به سمت منازل شیعیان بمب‌های آتش‌زا پرتاب می‌کنند. منابع محلی همچنین از شکسته شدن دیوار صوتی در العوامیه در پی پرواز گسترده جنگنده‌‌‌های سعودی در آسمان این منطقه خبر می‌دهند. آنطور که از شواهد و قرائن برمی‌آید رژیم سعودی قصد دارد از طریق ترساندن مردم، قطع جریان برق و سایر خدمات حیاتی العوامیه، آن‌ها را مجبور به مهاجرت کند.

نزدیکی عوامیه به بحرین و هراس دوچندان آل سعود

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه پیرامون علت حملات وحشیانه مزدوران سعودی به عوامیه و سایر مناطق شرقی عربستان و تشدید یکباره این حملات به خبرنگار میزان می‌گوید که «آل‌سعود هم‌اکنون نگران یک سلسله حرکت‌های مخالف داخلی است که ناشی از نارضایتی‌هاست. نارضایتی اقتصادی و جنگ بی‌ثمر در عین شکست‌هایی که در سوریه و عراق خورده‌اند. آنها سعی می‌کنند حتی‌الامکان در فضای داخلی کشورشان هم اگر حرکتی انجام شد آن را سرکوب کنند؛ بویژه آنکه ملک سلمان اخیرا دستور تشکیل سازمان اطلاعات و امنیت را نیز داده است و این نشان می‌دهد آنها بیش از گذشته خواستار شناسایی و سرکوب مخالفان هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می کند «منطقه عوامیه نزدیک خلیج فارس و نیز در مجاورت بحرین است و به چند دلیل مردم در این منطقه از آمادگی بیشتری برای مخالفت با حکام آل سعود برخوردارند؛ یکی اینکه رهبر آنها شخ نمر را سال گذشته اعدام کردند و این ناآرامی‌ها به‌دنبال اعدام شیخ نمراست؛ همچنین عوامیه نزدیک بحرین است و رفتار مرم این کشور روی آنها تأثیر گذاشته است، حبس شیخ عیسی قاسم در بحرین دلیل دیگری است که ساکنان عوامیه احساس می‌کنند رژیم سعودی روحانیان شیعه را قلع و قمع می‌کند و این امر بر خشم آنها افزوده است».

قنادباشی با بیان اینکه نظامیان سعودی شروع به تخریب محله‌های عوامیه کرده‌ و با بلدوزر و خمپاره خانه‌های قدیمی را تخریب می‌کنند و علیه مردم این منطقه جنگ براه انداخته‌ اند، می افزاید «شیعیان در عربستان با یک ظلم مضاعف روبرو هستند، آنها از یک سو دیکتاتوری‌ها و اعمال فشارها را تحمل می‌کنند و از سویی دیگر تبعیضی که بر علیه شان روا داشته می‌شود نیز آزار دهنده است؛ لذا این دلایل پتانسیل انقلاب در این منطقه را بالا می‌برد».

روایت روزنامه انگلیسی از اوضاع عوامیه؛ شوک‌برانگیز

اما روزنامه «ایندیپندنت» انگلیس چند روز قبل طی گزارشی به اوضاع وخامت بار عوامیه اشاره کرد و نوشت «دولت سعودی از سه ماه پیش منطقه عوامیه واقع در شرق عربستان را محاصره کرده است؛ ساکنان محلی، اوضاع غیرنظامیان در منطقه شرقی عربستان را شوک‌برانگیز توصیف می‌کنند... در تحقیقات نادری که حاوی مصاحبه ساکنان محلی با یک خبرنگار خارجی بوده است، ایندیپندنت از اوضاع شوک‌برانگیز غیرنظامیان در منطقه شرقی عربستان مطلع شده است».

آنطور که در گزارش ایندیپندنت آمده بود«تاریخ منطقه العوامیه به 400 سال پیش باز می‌گردد و اکثریت ساکنان آن شیعه هستند. العوامیه با برخورداری از 30 هزار نفر، در شرق استان القطیف واقع است؛ منطقه العوامیه تحت محاصره است و نیروهای امنیتی در مسیرهای منتهی به آن پست‌های بازرسی ایجاد کرده‌اند و درپی درگیری شدید نیروهای امنیتی با اهالی منطقه، تلاش سه ماهه ریاض برای تخلیه و کوچ دادن اجباری مردم شکست خورده است.»

در ادامه گزارش ایندیپندنت تصریح شده بود که «از آن زمان، اوضاع به سرعت رو به وخامت گذاشته است؛ به گونه‌ای که اهالی می‌گویند گلوله‌باران و عملیات تک تیراندازی باعث شده است که 25 نفر کشته شوند... تصاویر گرفته شده از برخی خیابان‌های العوامیه نشان می‌دهد که این خیابان‌ها نظیر صحنه‌های معمول در سوریه به تلی از آوار و ویرانی تبدیل شده است».

کشتن 30 نفر در المسوره به دست مزدوران سفاک سعودی

روز پنجشنبه هفته گذشته نیز خبر رسید که نظامیان سعودی پس از حملات خمپاره‌ای فراوان و به شهادت رساندن 30 نفر از مردم، سرانجام منطقه «المسوره» در شهر العوامیه عربستان را به تسخیر خود درآوردند و ساکنان آنرا به خروج از این منطقه که زادگاه شیخ نمر است، واداشتند. پس از این اشغال جنایت‌آمیز که با تخریب فراوان منطقه تاریخی المسوره همراه بود ویدئویی از نظامیان سعودی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان دهنده جشن و پایکوبی جنون آمیز آنها در کنار اجساد قربانیان المسوره بود!

اعدام 29 شهروند عربستانی با اتهامات واهی

اما به موازات مخابره اخبار جنایت‌های مزدوران سعودی در عوامیه، چندی پیش خبر رسید که دادگاه تجدیدنظر سعودی احکام اعدام 29 تن از شهروندان عمدتا شیعه عربستانی را به اتهامات واهی از جمله حمل سلاح و ارتباط با ایران صادر کرده است.

حجم جنایت‌های نظامیان و مزدوران سعودی در منطقه عوامیه و المسوره به قدری زیاد بوده است که سرانجام، نهادهای بین المللی را به واکنش واداشت؛ نهادهای حقوق بشری شامل سازمان «حقوق و آزادی‌ها»، «مرکز دموکراسی خلیج فارس و حقوق بشر»، «سازمان صلح دموکراتیک و حقوق بشر» و «انجمن حقوق بشر بحرین» با صدور بیانیه مشترکی، نگرانی خود را از «تبدیل شدن شهر العوامیه به عرصه‌ای برای نادیده گرفتن حقوق بشر» ابراز داشتند. این نهادها اقدامات کنونی رژیم سعودی علیه ساکنان شهر العوامیه را «بخشی از سیاست انتقام‌جویانه» این رژیم علیه منطقه قطیف و به طور خاص علیه شیعیان دانستند.

به طور کلی اوضاع برای حکام تازه کار سعودی بیش از پیش نگران کننده است؛ آنچه مسلم است اینکه سیر قهقرایی و سقوط این رژیم با افزایش کشتارها و جنایت‌های مزدورانش در شرق عربستان و یمن مرتبط است؛ سعودی ها باید بفهمند که باج دادن به اربابان آمریکایی‌شان و حمایت از تروریست‌های خون آشام در سوریه و عراق و کشتار مسلمانان بی پناه یمنی و عوامیه، نه تنها مانع سقوط شان نیست که حتی این روند قطعی را تسریع و تسهیل می کند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

سکوت کرکننده غربی‌ها در مقابل جنایت آل سعود در عوامیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار