بهشتی‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا می‌خواهد ایران را مجبور به نقض برجام کند

کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: نقشه آمریکایی‌ها این است که شرایطی را به‌وجود آورند تا ایران مجبور به نقض برجام شود و این تعهد را زیر پا گذارد.

آمریکایی‌ها به دنبال شرایطی هستند که ایران ناقض برجام شودحسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست‌خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اخبار منتشره در رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه ترامپ در گزارش ماه اکتبر از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد، اظهار داشت: آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور اختیار دارد که بگوید من متعهد به برجام نیستم، اما نقشه آنان این است که شرایطی را بوجود بیاورند تا ایران ناقض برجام شود.

کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه طبق برجام، رئیس جمهور آمریکا هر سه‌ ماه یک بار باید اجرای برجام از سوی ایران را تأیید کند، افزود: آمریکا نمی‌تواند به صورت خودسرانه اعلام کند که ایران برجام را نقض کرده چون  آژانس بین‌المللی هسته‌ای تنها نهاد رسمی است که تخصص لازم برای این کار را دارد و او اعلام می‌کند کشوری قوانین، مقررات و شرایط فنی مربوط به موضوع هسته‌ای را اجرا کرده یا خیر. 

وی تأکید کرد: آنچه مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی مطرح کرده‌اند تنها جوسازی علیه ایران است، چرا که در موعد سه‌ماهه یا رئیس‌جمهور آمریکا تأیید می‌کند ایران برجام را اجرا کرد یا اینکه خودشان خواهان خروج از برجام می‌شوند.

کارشناس مسائل هسته‌ای در ادامه گفت: مفاهیم این رویکردها با یکدیگر متفاوت است، اینکه بخواهند مدعی شوند ایران برجام را اجرا نکرده صحیح نیست، چون آژانس بین‌المللی هسته‌ای به عنوان یک نهاد رسمی تأیید می‌کند که ایران مر قانون را رعایت کرده است.

بهشتی‌پور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها به زیرکی شرایطی را طراحی می‌کنند که فشارها را روی ایران افزایش دهند و تهران را مجبور به خروج  از برجام کنند، بیان کرد: اگر ترامپ بخواهد برجام را کنار بزند مشکلاتی برای آمریکا به وجود می‌آید و این کشور در انزوا قرار می‌گیرد.

کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین که متعهد به اجرای برجام هستند، هیچ‌کدام آمریکا را در مسیر خروج از برجام همراهی نمی‌کنند، چرا که منافعشان چنین اقتضا نمی‌کند و دلایل کافی هم درباره اینکه ایران ناقض برجام بوده ندارند، اظهار داشت: بعید می‌دانم رئیس‌جمهور آمریکا بخواهد چنین دیوانگی به خرج دهد و از توافق هسته‌ای خارج شود.

وی تأکید کرد: نقشه آمریکایی‌ها این است که شرایطی را به وجود آورند تا ایران مجبور به نقض برجام شود و این تعهد را زیر پا گذارد. 

بهشتی‌پور گفت: ایران هوشمندانه دست آمریکایی‌ها را خوانده و بهانه‌ها  را از دستشان گرفته و مجموعه مقررات مربوط به برجام را رعایت کرده است، بنابراین آنان نمی‌توانند در این وادی وارد شوند و ملت ایران هم مانند همیشه باید به صورت متحد و یکپارچه طرف مقابل را ملزم به اجرای برجام کند. 

انتهای پیام/

ایران در قبال اقدامات آمریکایی‌ها هوشمندانه رفتار می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
آخرین اخبار