علی‌رغم توصیه مشاوران، بن سلمان بازار آمریکا را برای عرضه سهام آرامکو مناسب می‌داند

رویترز گزارش داد ولیعهد جدید سعودی قصد دارد سهام شرکت نفتی آرامکو را به خاطر روابط ویژه با ترامپ در بورس نیویورک عرضه کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، چند منبع آگاه به رویترز اعلام کردند عربستان ممکن است سهام شرکت آرامکو – شرکت ملی نفت عربستان – را در بازار سهام نیویورک عرضه کند. این در حالی است که برخی از مشاوران مالی و حقوقی این کشور، بازار سهام لندن را برای این امر کم‌خطرتر و امن‌تر می‌دانند.

این منابع اعلام کردند تصمیم نهایی درباره محل عرضه این سهام با محمد بن سلمان – ولیعهد جدید سعودی – خواهد بود که مسئولیت نظارت بر سیاست‌های ریاض در بحث انرژی و اقتصاد را بر عهده دارد.

اظهارات این منابع موجب شد اختلاف‌نظرها میان مشاوران و ولیعهد سعودی برجسته شود.

این منابع اعلام کردند امکان دارد محمد بن سلمان سهام شرکت نفتی آرامکو را «به دلایل سیاسی» و به دلیل روابط دیرینه میان ریاض و واشنگتن، در بازار سهام نیوریورک عرضه کند. با این‌حال، آن‌ها افزودند عوامل مالی و اقتصادی نیز در این انتخاب تاثیرگذار خواهد بود.

این در حالی است که آرامکو در بیانیه‌ای اعلام کرد تاکنون به جز در «تداول» -- بازار بورس اوراق بهادار عربستان -- تصمیمی درباره محل عرضه سهام این شرکت اتخاذ نشده است. آرامکو در پاسخ به پرسش رویترز اعلام کرد: «تمامی گزینه‌ها در حال بررسی است و برای اتخاذ تصمیم نهایی الزام زمانی وجود ندارد.»

فروش نزدیک به 5 درصد از سهام شرکت نفتی آرامکو تا سال آینده میلادی یکی از ارکان اصلی برنامه توسعه «چشم انداز 2030» عربستان است. این برنامه که تحت حمایت محمد بن سلمان قرار دارد، طرحی به منظور تنوع بخشی در اقتصاد عربستان سعودی و کاهش اتکای این کشور بر نفت است.

بسیاری از مشاوران اقتصادی، لندن را به عنوان بهترین محل برای عرضه خارجی سهام آرامکو پیشنهاد کرده اند، زیرا که عرضه اولیه سهام‌ها در بازار آمریکایی، افشای اطلاعات حساس بیشتری را برای عربستان به همراه خواهد داشت.

علاوه بر لندن و نیویورک، بازار بورس هنگ کنگ نیز می‌تواند برای عرضه سهام شرکت نفتی آرامکو در نظر گرفته شود. انتظار می‌رود عرضه اولیه سهام این شرکت ده‌ها میلیارد دلار برای عربستان سرمایه‌گذاری به همراه داشته باشد و بتواند این مبالغ را در توسعه دیگر صنایع خود استفاده کند.

انتهای پیام/

 

عرضه سهام شرکت نفتی آرامکو در بازار نیویورک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار