یزدانمهر مطرح کرد؛

خوابگاهی با رتبه ۵ در کشور وجود ندارد/ارتقا خوابگاه های رتبه ۳و ۴ در ایام تابستان

رئیس صندوق رفاه دانشجویان از حذف شدن رتبه ۵ خوابگاه در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان از سال ۵۳ تأسیس شده و مأموریت آن در بخش حمایت از دانشجویان مستعد و کم‌بضاعت در سراسر کشور است، البته به جز دانشجویان وزارت بهداشت که آنها دارای صندوق رفاه دانشجویان مجزا هستند.


وی با بیان اینکه ما از تمام دانشجویان حمایت می‌کنیم، ادامه داد: یک آسیب‌شناسی از وضعیت صندوق رفاه دانشجویان انجام دادیم و سند راهبردی صندوق تدوین شد که در این سند ارائه تسهیلات هدفمند و مؤثر، محور ارائه خدمات صندوق قرار گرفت، همچنین سرمایه‌گذاری و درآمدزایی متناسب با مأموریت آموزش عالی، سرلوحه کار صندوق رفاه دانشجویان قرار گرفت و قرار شد در بحث مدیریت اموال راکد دانشگاه‌ها، با آنها هم‌افزایی داشته باشیم.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: در صندوق رفاه دانشجویان بر سه مسئله اعتبارات عمومی، درآمدزایی و جلب حمایت نهاد‌های عمومی، مردمی و خیرین تمرکز داشتیم.


یزدان‌مهر تصریح کرد: در بخش درآمد‌های اختصاصی، درآمدهایمان از ۱۸۰ میلیارد تومان به ۳۸۰ میلیارد تومان در سال گذشته رسید که امسال برنامه‌ریزی شده درآمد‌های اختصاصی صندوق به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند. 


وی اظهار کرد: از سال ۸۸ تا ۹۱ درآمد‌های اختصاصی صندوق رفاه دانشجویان ۲۹۱ میلیون تومان بود که از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۱۱۴۰ میلیارد تومان رسید.


مشاور وزیر علوم با اشاره به بخش اعتبارات عمومی گفت: علیرغم تمام محدودیت‌هایی که داشتیم، به این بخش توجه ویژه‌ای شده که بهترین رشد را در رشد اعتبارات عمومی صندوق رفاه دانشجویان داشتیم و هر سال ۲۰ درصد در این زمینه با رشد مواجه بودیم.


وی بیان کرد: هم‌افزایی با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم که بعد از اینکه در برنامه پنجم توسعه با منع خوابگاه‌سازی روبرو شدیم، ۳۰ میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه و ۳۰ میلیارد تومان صندوق رفاه دانشجویان برای کمک به رفع مشکل کمبود فضای خوابگاهی در طول برنامه ششم توسعه کردند که در حال حاضر ۲۰۰ خوابگاه دانشجویی توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.


یزدان مهر تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه در بحث وام ویژه دکتری نیز به صندوق کمک کرد، در سال ۹۳، سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به دانشجویان دکتری وام ویژه دکتری ارائه شد و به دانشجویانی که آزمون جامع را گذرانده بودند به هر کدام ماهانه ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شد که در سال ۹۴ با تأکید دکتر فرهادی وزیر علوم این رقم به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت که سال ۹۵ این رقم به ۶۰ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد و محدودیت آزمون جامع نیز برداشته شد.

وی افزود: امسال با کمک سازمان برنامه و بودجه ۱۱۰ میلیارد تومان وام ویژه دکتری به دانشجویان ارائه خواهد شد که ۳۰ میلیارد تومان از آن را سازمان برنامه و بودجه کمک کرده و ما با یکی از بانک‌های غیرتجاری در این زمینه همکاری می‌کنیم تا این مقدار وام پرداخت شود.


مشاور وزیر علوم با اشاره به برخی از نگرانی‌های دانشجویان دکتری گفت: با شفاف‌سازی که صورت گرفت، این مشکلات حل شد و ۱۵ هزار نفر از دانشجویان در ماه اول برای وام ویژه دکتری ثبت‌نام کردند که تاکنون بالغ بر ۱۲ هزار نفر از دانشجویان این وام را دریافت کرده‌اند و بانک قبول کرده است که وام هر 6ماه این دانشجویان را در یک نوبت پرداخت کند که وام شش ماه اول سال پرداخت شده و شش ماه دوم نیز در یک نوبت به حساب دانشجویان واریز خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۷ میلیارد تومان از این وام پرداخت شده و دو تا سه هزار نفر از دانشجویانی که پرونده آنها دارای نقص بود نیز پس از تکمیل پرونده می‌توانند از این وام استفاده کنند.


رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: برای کمک به دانشجویان دکتری، با موافقت رئیس کمیسیون دائمی صندوق و رئیس هیأت امنای صندوق، مقرر شد تا در فصل تابستان نیز به این دانشجویان تسهیلات ارائه شود.


وی بیان کرد: در راستای جلب حمایت نهاد‌های عمومی مردمی و خیرین توانستیم ۲۳۲ میلیارد تومان از ظرفیت‌های این بخش استفاده کنیم و تاکنون بالغ بر ۲۸ خوابگاه دخترانه توسط بنیاد ۱۵ خرداد در مناطق محروم در حال ساخت است که ۱۶ خوابگاه پیشرفت ۷۰ درصدی داشته است.


یزدان‌مهر اظهار کرد: در بحث ارائه تسهیلات هدفمند و مؤثر ما هم از لحاظ کمی و هم کیفی موفق شدیم و به تمام دانشجویان متقاضی، به جز وام شهریه، تسهیلات اختصاص می‌دهیم.

 

وی عنوان کرد: در سال گذشته ۹ درصد از خوابگاه‌های دانشجویی کشور در رتبه ۵ قرار داشتند که ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای ارتقای آنها در نظر گرفته شد و اکنون خوابگاه دانشجویی با رتبه ۵ در کشور وجود ندارد.

 

رئیس صندوق رفاه افزود: امسال برنامه ریزی شد که خوابگاه‌های ۴ و ۳ را به سطوح بالاتر ارتقا دهیم به طوری که هم اکنون ۳۱ درصد از خوابگاه‌های ما رتبه ۴ و ۳۱ درصد رتبه ۳ است که اعتبار مناسبی برای این خوابگاه‌ها در نظر گرفته شد.

 

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از هزینه تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی توسط صندوق رفاه وزارت علوم و ۵۰ درصد از طریق دانشگاه پرداخت می‌شود، تصریح کرد: تاکنون ۲۳۲میلیارد تومان با همکاری خیرین و ستاد اجرایی فرمان امام در بحث خوابگاهی ظرفیت سازی شده و بالغ بر ۲۸ خوابگاه دخترانه در مناطق محروم توسط بنیاد ۱۵ خرداد آغاز شده که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

 

یزدان مهر افزود: در بحث وام عتبات دانشجویان به تعداد ۵۰۰ تا ۱۰۰ هزار نفر از دانشجویان پرداخت می‌کردیم که میزان این وام ۳۰۰ هزار تومان بود، با مساعدت‌هایی که صورت گرفت، این وام به ۷۰۰ هزار تومان رسید و در حال حاضر به دانشجویان متأهل یک و نیم میلیون تومان و به دانشجویان مجرد یک میلیون تومان وام عتبات ارائه می‌دهیم و ۳۰ هزار نفر از دانشجویان را تحت پوشش قرار می‌دهیم.


وی گفت: ما برخی از وام‌ها را تا صد درصد افزایش داده‌ایم که وام ضروری از یک میلیون تومان به سه میلیون تومان افزایش یافته، در وام ودیعه مسکن نیز رشد داشته‌ایم به طوری که وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل نخبه در تهران ۲۵ میلیون تومان است که با همکاری بنیاد نخبگان پرداخت می‌شود، در سایر شهر‌ها دانشجویان نخبه ۲۰ میلیون تومان و دانشجویان غیرنخبه متأهل تهرانی تا ۱۵ میلیون تومان وام ودیعه مسکن دریافت می‌کنند که قبلاً این وام ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. 


رئیس صندوق رفاه بیان کرد: با توجه به کمبود فضای خوابگاهی، یکی از کار‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان در این زمینه انجام داد، ارائه وام ودیعه مسکن به دانشگاه‌ها بود به طوری که به دانشگاه خوارزمی ۲ میلیارد تومان به عنوان وام ودیعه مسکن مجردی پرداخت شد تا دانشجویان پشت در خوابگاه نمانند، همچنین به دانشگاه چابهار ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت شد که ۶۰۰ دانشجوی آن در منطقه آزاد اسکان یافتند. 


وی به ارتقای رتبه‌های خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: رتبه‌بندی خوابگاه‌ها انجام شد که آنها در وضعیت خوبی قرار نداشتند، ۶۴ خوابگاه ما در رتبه ۵ و وضعیت اورژانسی قرار داشتند که آنها را به سطوح بالاتر ارتقا دادیم و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص داده‌ایم که تمام خوابگاه‌های رتبه ۵ ما ارتقا یافتند.

 

یزدان مهر تصریح کرد: امسال خوابگاه‌های رتبه ۳ و ۴ قرار است که ارتقا پیدا کنند، ۲۳۰ خوابگاه رتبه ۴ و ۲۳۰ خوابگاه رتبه ۳ در سراسر کشور وجود دارند که امیدواریم تا مهر امسال با بهبود فضای خوابگاهی روبرو شویم و اعتبارات لازم برای دانشگاه‌ها در این زمینه تخصیص داده شده است.

 

وی با اشاره به سلف سرویس دانشگاه‌ها بیان کرد: بانک اطلاعاتی این سلف سرویس‌ها تکمیل و رتبه‌بندی آنها انجام شده و در این رتبه‌بندی ۱۲۵ دانشگاه دولتی در ۳۱ استان شرکت کردند که حدود ۱۷۸ آشپزخانه و ۳۵۰ سالن غذاخوری داشتند و باید نسبت به تبدیل آشپزخانه‌های سنتی به صنعتی فعالیت‌هایی صورت گیرد.


رئیس صندوق رفاه عنوان کرد: مهمترین مسئله‌ای که برخی از دانشجویان با آن هستند مشکل تحصیلی به خاطر فقر مالی بود که در این زمینه با موافقت وزیر علوم و صندوق رفاه دانشجویان قرار شد در مناطق محروم صندوق‌های خیریه راه‌اندازی و مبلغی را صندوق به آنها کمک می‌کند که ماهانه نیز از حقوق اساتید بخشی از آن به این صندوق کمک می‌شود و وام‌هایی توسط این صندوق به دانشجویان کم‌برخوردار داده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در دانشگاه اصفهان هزار دانشجو و در دانشگاه کردستان ۵۰۰ دانشجو شناسایی شده و به آنها از این صندوق‌ها کمک شده، تصریح کرد: در حال حاضر این صندوق‌ها در ۱۱۴ دانشگاه راه‌اندازی شده که ۷۰ میلیون تومان به دانشجویان روشندل در کردستان پرداخت شده است تا اجاره‌ب‌ها و تغذیه آن‌ها رایگان باشد.

یزدان مهر تصریح کرد: میزان مطالبات صندوق رفاه دانشجویان بالغ بر ۴۴۰ میلیارد تومان بود که در حال حاضر به ۱۶۰ میلیارد تومان رسیده است و ۵۰۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی به صندوق رفاه دانشجویان بدهکار هستند.


وی به کمپینی که برای بخشودگی جرایم دانشجویان راه‌اندازی شده، اشاره کرد و یادآور شد: دانشجویان تا آخر مرداد ماه فرصت دارند بدهی خود را به صندوق تسویه و از طرح بخشودگی صد درصدی جرایم استفاده کنند.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار