باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

افزایش فقر در قاره سبز/آماری خیره کننده از تنگدستی مردم در اروپا

نام اروپا با توسعه و پیشرفت گره خورده، با این حال برخلاف سیر صعودی پیشرفت های علمی و صنعتی قاره مذکور، پدیده فقر لایه‌ها و اقشار متعددی از جامعه اروپا را درگیر خود ساخته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از اروپا به عنوان یکی از کانون های توسعه و شکوفایی یاد می شود، پیشرفتی که عمدتاً به حوزه های علمی، فنی آوری، صنعتی و تولیدی معطوف می شود.

علی‌رغم این سیر شتابنده در پیشرفت و شکوفایی، برخلاف تصور عموم مردم، فقر در قاره سبز در حال گسترش و تَسَری است.

فرهاد پایدار، دانش آموخته رشته اقتصاد، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به پیشرفت صنعتی اروپا در طول دهه های گذشته، اظهار داشت: علی‌رغم حصول پیشرفت های بسیار، قاره اشاره شده با پدیده فقر مواجه است، عارضه ای که در سال های اخیر با روند رو به رشدی نیز همراه شده و بخش ها و طیف های متعددی را درگیر خود ساخته است.

وی افزود: بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده از سوی موسسات پژوهشیِ معتبر در اروپا ، از هر چهار نفر یک نفر مشکلات عدیده اقتصادی را تجربه کرده و یا در زیر خط فقر زندگی می کند.

پایدار عنوان کرد: سیل مراجعه به مراکز و کانون های خِیریه در قاره سبز به روشنی نشان دهنده عمق مشکلات اقتصادی جاری و ساری در این قاره است.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت: پژوهش های انجام شده موید این واقعیت است که قریب به 25 درصد از جمعیت اروپا با محدودیت های اقتصادی مواجه‌اند و این وضعیت به میزانی بغرنج و نگران کننده شده که گروه های سنی کودک و خردسال را نیز درگیر ساخته است.

پایدار عنوان کرد: شرایط وخیم اقتصادی در حوزه اروپای شرقی به مراتب سنگین تر از بخش غربی است و البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که شرایط حاکم بر اوضاع اقتصادی کشورهای اروپایی به نحوی است که نمی توان تمامی آنها را در یک وضعیت ثابت و همسان مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

وی افزود: در برخی از کشورها همچون اسپانیا ، در برگیریِ نارسایی های اقتصادی به مراتب بیشتر از دیگر کشورها است تا جاییکه در محدوده جغرافیایی مذکور، از هر سه اسپانیایی یک نفر زیر خط فقر زندگی می کند.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: در کشوری همچون یونان حدود 40 درصد از جمعیت آن زیر خط فقر به سر می برند و قریب به نیمی از کودکان این کشور از بضاعت مالی مناسبی برخوردار نیستند که این اعداد و ارقام و آمار مطرح شده، حاکی از معضلات و چالش هایی است که ابعاد مختلف اقتصادی کشور مذکور را در برگرفته است.

جمعیت رو به تزاید کارگران فقیر در کشور آلمان

سبحان خوانساری، محقق و پژوهشگر اقتصادی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به وضعیت اقتصادی مبهم و ناروشن اروپا در سال های آتی گفت: محدودیت‌ها و مشکلات قاره مذکور به میزانی عمیق است که سیاستمداران و نهادهای اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپایی، به ناچار به ریاضت اقتصادی متوسل شده اند.

وی افزود: در این میان،کشورهای حوزه شمالی اروپا وضعیت متفاوت تری دارند و به واقع از مشکلات اقتصادی کمتری رنج می برند اما در دیگر اضلاع این قاره و در پهنه های جنوبی، غربی و شرقی، شرایط اقتصادیِ جاری و ساری، مشکلات عدیده ای را برای مردم ایجاد کرده است.

خوانساری گفت: در کشوری همچون آلمان،که به عنوان یکی از صنعتی ترین و پیشرفته ترین کشور جهان از آن یاد می شود شرایط کارگران امیدوارکننده نیست و موضوع تعیین دستمزدها به دغدغه جدی طیف مذکور مبدل شده است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: بررسی نهادها و سازمان های پژوهشی اقتصادی اروپا نشان می دهد فقر در جامعه کارگری آلمان رو به افزایش و تزاید است و این موضوع از مخاطراتی به شمار می رود که ذهن برخی سیاستمداران آلمانی را نیز به خود مشغول ساخته است.

خوانساری گفت: اوضاع کودکان نیز در این کشور امیدوار کننده نیست، زیرا به هر ترتیب در شرایطی که والدین در سختی و تنگای اقتصادی به سر می برند مسائل و چالش های مالی، طبیعتاً دامنگیرِ کودکان آنها نیز خواهد شد.

وی افزود: برخلاف تصور عمومی، قاره سبز از حیث اقتصادی با مشکلات جدی مواجه است و شرایط اقتصادی حاکم بر آن به مثابه آتشی زیر خاکستر پنهان شده و در صورت عدم اتخاذ تصمیمات مناسب ، کنترل، مهار و پنهان ساختن این معضلات در دراز مدت امکان پذیر نخواهد بود و بعید نیست تحولات اقتصادی و تنزل قدرت مالی مردم به اعتراضات و جنبش های مردمی و کارگری مبدل شود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی در خاتمه یادآور شد: سیاست های اقتصادی چین و رویکردهای منفی و هزینه سازِ اقتصادی، سیاسیِ ترامپ در ایالات متحده نیز مزید بر علت شده تا امیدواری ها نسبت به برون رفت از شرایط پیچیده و دشوار اقتصادی اروپا به حداقل ممکن کاهش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
ای کاش منشا این فقر را میفهمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
ای کاش منشا این فقر را میفهمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
خوب بود تشکر
آخرین اخبار