مشاور سازمان بهزیستی:

مجلس لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را از بایگانی خارج کند

مشاور سازمان بهزیستی گفت: مجلس شورای اسلامی باید لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را از بایگانی خارج و آن را مصوب کند.

مجلس لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را از بایگانی خارج کند به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،سید حسن موسوی چلک مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی  روز شنبه در نشست با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد:  لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان سال 1387 از سوی سازمان بهزیستی تدوین و تقدیم دولت شد و پس از آن در سال 1390 به مجلس شورای اسلامی رفت، اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

وی تصریح کرد: با تصویب این لایحه و تبدیل آن به قانون می توان زمینه جلوگیری از آزار کودکان، پرهیز از انواع بزه های اجتماعی و پیشگیری از سایر آسیب های حوزه اجتماعی را فراهم کرد.

موسوی چلک  یادآور شد: هم اینک ضعف اخلاق به عنوان یکی از خلاء های بروز حوادث ناگواری مانند اتفاقات اخیر آتنا، بنیتا، مبینا، کیمیا و غیره مطرح است.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی اظهار کرد: البته در برنامه ششم توسعه و براساس فرامین مقام معظم رهبری به بخش اجتماعی توجه بیشتری صورت گرفته است.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه اجباری شدن مشاوره ژنتیک، ساماندهی کودکان خیابانی، سالمندان، تدوین سند کنترل آسیب های اجتماعی، زندان زدایی و غیره مورد توجه قرار گرفته است.

موسوی چلک همچنین تاکید کرد: شاخص نشاط اجتماعی، سرمایه اجتماعی، مسئولیت پذیری و مدارای اجتماعی در ایران پائین بوده و بزرگ شدن بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، دادگستری و زندان ها نشان دهنده موفق نبودن در مسائل اجتماعی و تهدید امنیت است.

وی افزود: مردم در حوزه اجتماعی مطالبه گری ندارند و تنها در حوزه های اقتصادی و سیاسی مطالبه گر هستند.

موسوی چلک تصریح کرد: حتی در مجلس شورای اسلامی کمیسیون اجتماعی جزو آخرین کمیسیون های مورد توجه نمایندگان است.

وی انواع آسیب های اجتماعی را یکی از مشکلات جدی کشور دانست و یادآور شد: براساس آخرین آمارهای وزارت دادگستری بیش از 15 میلیون پرونده قضایی در دادگستری ها وجود دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی اظهار کرد: براساس همین آمار سالانه 400 هزار زندانی وارد زندان می شوند.

وی گفت: آمار زنان سرپرست خانوار کشور از 2 میلیون و 533 هزار نفر در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 به افزون بر سه میلیون نفر در سال 1395 رسیده است.

موسوی چلک به سکونت 19 میلیون نفر در یکهزار و 100 محله ناکارآمد کشور اشاره و تاکید کرد: از این تعداد 10 تا 11 میلیون نفر در سکونتگاه های غیررسمی سکونت دارند.

وی افزود: حوزه اجتماعی کشور همواره از سلیقه های سیاسی و مرزبندی در این حوزه آسیب های جدی دیده است.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: سپردن مسئولیت های اجتماعی به افراد متخصص و کاردان، استفاده از ظرفیت های اجتماعی شهرداری ها، تقویت مدیریت شهری و ارتقای سلامت اجتماعی از مهمترین راهکارهای رشد شاخص های حوزه اجتماعی محسوب می شود.

وی یادآور شد: هم اینک 94 درصد فعالیت های سازمان بهزیستی به بخش خصوصی برون سپاری شده است.

پنهان کاری کودک آزاری جنسی در ایران 


موسوی چلک اظهار کرد: ارزیابی حقوق شهروندی در نظام اداری و برنامه هایی به منظور ارتقای کمی و کیفی سلامت اجتماعی در دستور کار سازمان بهزیستی کشور در سال جاری قرار دارد.

وی با اشاره به نبود آمار رسمی و دقیق از کودک آزاری در ایران به ویژه در حوزه جنسی گفت: متاسفانه کودک آزاری در ایران به ویژه در حوزه جنسی پنهان کاری می شود.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: داشتن مدیریت هوشمند، جامع و علمی نیازمند تقویت آموزش و پرورش در حوزه های مختلف است.

وی افزود: البته در 38 سال گذشته هیچ توجهی به این مهم نشده و حتی در انتخاب وزاری کابینه دولت های مختلف و حتی دولت کنونی انتخاب وزیران آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فنآوری به مرحله های آخر سپرده شده است.

موسوی چلک در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هم اینک 198 شهر کشور از اورژانس اجتماعی بهره مند بوده و براساس پیش بینی های صورت گرفته 140 شهر دیگر با هدف تسهیل در ارائه خدمات اجتماعی به مردم امسال از این مهم برخوردار می شود.

وی یادآور شد: سال گذشته حدود پنج هزار نفر از طریق سامانه 123 اورژانس اجتماعی با مداخله سازمان بهزیستی کنترل و از اقدام به خودکشی آنان جلوگیری شد.

تغییر نگرش مشکل محور به سلامت محور در حوزه آسیب های اجتماعی می تواند در کنترل و کاهش آن تاثیر مطلوب داشته باشد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
مجلسیا که فعلا درگیر سلفی گرفتنن وقت ندارن لایحه تصویب کنن...