اسپوتنیک گزارش داد؛

تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بر بازار گاز اروپا

اسپوتنیک در مطلبی به بررسی پیامدهای تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه برای بازار گاز اروپا پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، بر اساس اطلاعیه شرکت رتبه‌بندی «اس اند پی گلوبال»، تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه به ایجاد تردید در بازار گاز اروپا خواهد انجامید.

این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تازه‌ترین قانون تحریم‌های روسیه که از جانب آمریکا تصویب شده است تردیدها در بازارهای گاز اروپا را به شدت افزایش خواهد داد.» این سازمان همچنین اعلام کرد به باور کارشناسان، به دلیل تحریم‌های جدید، شرکت گازپروم – شرکت نفت و گاز روسیه – باید تامین مالی برای احداث خط لوله جدید را خود بر عهده بگیرد. حال، این شرکت می‌تواند ضربه مالی را بدون آسیب رسیدن به اعتبار خود، دفع کند.»

این نهاد همچنین اعلام کرد در صورتی که تحریم‌ها به تعویق و یا رها شدن پروژه‌های خط لوله جدید بیانجامد، احتمال دارد بهای گاز افزایش یابد و نیز تامین گاز از جانب روسیه متوقف شود و استفاده از ذخایر گاز زیرزمینی و گاز طبیعی مایع افزایش یابد.

با این‌حال، یوری یودنکوف – استاد دانشگاه در بخش مالی و بانکی در آکادمی ریاست جمهوری روسیه – گفت سناریوی ذکر شده دور از ذهن به نظر می‌رسد.

وی گفت: «این مسئله به توقف صدور گاز به اروپا مربوط نیست. لایحه جدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه محدودیت‌هایی را برای گازپروم در صادرات تولیدات خود به بازار اروپا در نظر گفته است. گفته می‌شود این اقدام می‌تواند به ثبات اقتصادی در اتحادیه اروپا کمک کند.»

این در حالی است که بر اساس گفته‌های این اقتصاد دان، تحریم‌های روسیه تاثیرات منفی بر شرکت‌های اروپایی که شریک گازپروم هستند به دنبال خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: «گازپروم اکنون پروژه‌های مشترک بسیاری را با کشورهای اروپایی در دست دارد. در صورتی که این تحریم‌ها به اجرا درآیند، تمام این شرکت‌ها تحت‌الشعاع قرار خواهند گرفت. تحریم‌ها می‌توانند به خصوص در تعلیق احداث خط لوله نورد استریم 2 تاثیر گذار باشند. در صورتی که این رویداد رخ دهد، روسیه ناچار خواهد بود ترانزیت گاز را از طریق اوکراین دنبال کند. با این‌حال، صادرات گاز روسیه به اروپا متوقف نخواهد شد.»

وی همچنین متذکر شد گمانه‌زنی درباره پیامدهای این تحریم‌ها امر ساده‌ای نیست.

این کارشناس گفت: «واشنگتن به اجرای این قانون ادامه خواهد داد. اما این موضوعی بیش از یک جنگ تجاری است. در حقیقت، تحریم‌های جدید رقابت عادلانه در بازار را از میان خواهد برد. آمریکا قصد دارد مشکلات تجاری خود را به وسیله سیاست و به خصوص از طریق اعمال فشار بسیار و در حد گسترده بر اقتصاد روسیه حل و فصل کند.»

در اوایل ماه اوت، دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه، ایران و کره شمالی به امضا رساند.

این قانون به خصوص شرکت‌های فعال در حوزه دفاعی، امنیتی، معادن، ترابری و راه‌آهن روسیه را هدف قرار گرفته است و معاملات با بانک‌های روسیه و شرکت‌های بخش انرژی این کشور را محدود کرده است.

علاوه بر این، آمریکا با اشاره به آنچه تاثیرات مخرب پروژه احداث خط لوله نورد استریم 2 بر امنیت انرژی اتحادیه اروپا خوانده است، با ادامه پیشروی این پروژه مخالفت می‌کند.

کارشناسان هشدار داده اند این تحریم‌ها می‌تواند 5 پروژه مشترک میان روسیه و اروپا از جمله نورد استریم، نورد استریم 2، ترکیش استریم، خط لوله کاسپین و بالتیک ال ان جی را تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/

 

پیامدهای تحریم‌ روسیه بر اقتصاد اروپا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار