باشگاه خبرنگاران زنجان گزارش می دهد؛

دخانیات،نابودی تدریجی یک جامعه/جمع آوری مواد دخانی از انظار عمومی

دخانیات نابودی تدریجی یک جامعه را به دنبال دارد و سالانه 7میلیون نفر از مردم دنیا را به کام مرگ می کشاند و خطر ابتلا به سرطان را تا 30درصد افزایش می دهد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛روزانه میلیون‌ها نخ سیگار دود می‌شود و عوارض جسمی و روانی بسیاری را برای شخص، خانواده و اطرافیان او پدید می‌آورد و به عبارتی دیگر دخانیات، نابودی تدریجی یک جامعه است.

سیگار راه تاریکی است که پایانی جز تباهی ندارد و کشنده‌ترین وسیله تفریحی به‌شمار می‌آید که به دست انسان ساخته شده است و تاکنون افراد بسیاری را به گرداب هراس‌انگیز بیماری های صعب العلاج کشانده است.

چنانچه بررسی‌ها نشان می‌دهد سیگار سالیانه هفت میلیون نفر از مردم دنیا را به کام مرگ فرو می‌برد و تفریحی مرگ‌آفرین است .

روزانه حدود 28درصد از مردم کشور مواد دخانی مصرف می کنند که از نظر سلامتی 7هزار نوع ماده شیمیایی در مواد دخانی وجود دارد و 70 نوع از ترکیبات  موجود در مواد دخانی سرطان زا است که می تواند  زمینه ساز بیماری هایی چون گرفتگی عروق، سرطان های ریه ،کبد و دهان باشد .

دخانیات،نابودی تدریجی یک جامعه/جمع آوری مواد دخانی از انزال عمومی

مصرف زیاد دخانیات، سیگار و قلیان باعث شیوع سرطان معده و روده شده و افراد باید نسبت به این موضوعات آگاهی لازم را داشته باشند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه اینکه افرادی که یک ساعت در معرض دود قلیان قرار می گیرند معادل  6تا 8نخ سیگار است ،گفت : هروعده مصرف قلیان معادل مصرف 100تا200 نخ سیگار است .

ناصحی با اعلام اینکه در حال حاضر 1.4میلیارد نفر از جمعیت جهان مصرف کننده دخانیات هستند ،افزود: بیش از 600هزار نفر در سال به دلیل مواجهه با دود دست دوم دخانیات از بین می روند .

وی یاد آور شد: در صورت عدم برنامه ریزی و پیشگیری لازم در مهار اپیدمی دخانیات ،کشور های ایران ، مصر و پاکستان تا 40سال آینده بیشترین میزان مصرف دخانیات را خواهند داشت .

ناصحی با اشاره به اینکه بالاترین میزان مصرف دخانیات روزانه در گروه سنی 45تا54سال ، معادل 17درصد است ،خاطر نشان کرد : به دلیل افزایش روند مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر به ویژه در کشور های در حال توسعه ، سازمان جهانی بهداشت از دو دهه پیش بیماری های غیر واگیر را جزء اولویت های بهداشتی کشورهای در حال توسعه اعلام کرده است .


استعمال دخانیات و هزینه‌هایی که در بر دارد


سیگار هزینه های مالی هنگفتی را به خانواده و جامعه تحمیل می کند ،ازجمله هزینه ی خرید سیگار ،درمان بیماری های ناشی از آن و هزینه برخی از خسارت های دیگر همچون آتش سوزی هایی که به استعمال دخانیاد نسبت داده اند،در حقیقت پولی که انسان در راه سیگار هزینه می کند اسراف و هدر می شود .

خسارات اقتصادی ناشی از مصرف دخانیات سالانه حدود 500میلیارد دلار برآورد شده است و با فرض 50میلیارد مصرف نخ ، سالانه به طور متوسط 10هزار میلیارد تومان در اثر استعمال دخانیات دود می شود .

دخانیات،نابودی تدریجی یک جامعه/جمع آوری مواد دخانی از انزال عمومی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به خسارت های مالی ناشی از مصرف مواددخانی را جبران ناپذیر اعلام کرد و افزود : خسارت ناشی از دست دادن درآمد سالیانه را حدود 40.5میلیارد دلار برآورد شده است .

صائینی اعلام کرد : طبق گزارش بانک جهانی افزایش میزان 10درصد قیمت مصولات دخانی از طریق مالیات موجب کاهش شیوع مصرف دخانیات تا حدود 4درصد در کشور های با در آمد بالا وو حدود 5درصد در کشورهای با در امد متوسط می شود .

وی ادامه داد : سالانه بین 20تا30هزار میلیارد تومان صرف هزینه های بهداشتی درمانی ناشی از مصرف دخانیات می شود .

اقدامی خودجوش در راستای جمع آوری مواددخانی از انظار عمومی


با توجه به عوامل بهداشتی و اقتصادی ناشی از مصرف مواد دخانی ،جمع آوری مواد دخانی به دغدغه ای برای مردم و مسئولین بدل شده است .

در همین راستا عده ای به صورت خودجوش با چشم پوشی از سود اقتصادی عرضه مواد دخانی اقدام به جمع آوری این مواد دخانی کردند و در انظار عمومی و سفره ه خانه ها قلیان عرضه نمی شود .

دخانیات،نابودی تدریجی یک جامعه/جمع آوری مواد دخانی از انزال عمومی


آقای کاوندی مدیر یکی از سفره خانه های استان زنجان در اقدامی داوطلبانه از عرضه مواد دخانی و قلیان در محیط سفره خانه جلوگیری کرد .

وی در ادامه گفت: در زمان عرضه قلیان طیف مشتری ها جوانان بودند و از زمانی که قلیان در سفره خانه عرضه نمی شود طیف مشتری ها نیز تغییر کرده و اکثرا خانواده ها مراجعه می کنند .

کاوندی افزود :در اوایل عر ضه نکردن قلیان در سفره خانه ها به لحاظ اقتصادی با افت شدیدی مواجه شدیم اما به دلیل عوارض منفی مواد دخانی اهمیت سلامت جامعه از این سود اقتصادی کاذب گذشتیم .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اعلام اینکه افرادی که اقدام به عرضه قلیان می کنند متخلف محسوب می شوند ،گفت :نسبت جمع آوری عرضه ی قلیان اقدام می شود و در نهایت به مراجع قضایی معرفی می شود .

صائینی تأکید کرد: اگر بخواهیم جامعه ای سالم داشته باشیم و همچنین استانی سالم و عاری از هر گونه دخانیات باید با عزمی راسخ ، به این مهم برسیم .

مراکز عرضه مواد دخانی قلیان و سیگار در استان زنجان سود سلامت اجتماعی را به سود شخصی خویش ترجییح دادند .

گزارش از فهیمه شعبانی

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶